۰ نفر

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری:

تلاش کرده‌ایم تا بازنشستگان کمتر در معرض آسیب قرار بگیرند

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۷:۵۷
کد خبر: 494968
تلاش کرده‌ایم تا بازنشستگان کمتر در معرض آسیب قرار بگیرند

صندوق‌های بازنشستگی چگونه از بازنشستگان در دوره شیوع کرونا حمایت کردند؟ این پرسش وقتی جدی‌تر می‌شود که به سن‌و‌سال خدمات‌گیرندگان از این صندوق‌ها توجه کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، محمود مرتضایی‌فرد، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری در این باره می‌گوید: منطق عمده خدمات ما در این دوره حفظ و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ارایه خدمات غیرحضوری بود، از جمله ارایه بسته‌های حمایتی مالی با بازپرداخت اقساطی برای حفظ قدرت خرید بازنشستگان. او که دکترای تاریخ دارد، پیش‌تر در دانشگاه علامه‌طباطبایی مدیرکل فرهنگی بوده و در دوره‌ای نیز در شهرداری در همین حوزه کار کرده است که از اواخر اسفند ۹۸ و در شرایط کرونایی به صندوق بازنشستگی کشوری آمده است. از میان جمعیت بازنشستگان کشور بیش از یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر بازنشسته تحت پوشش صندوق بازنشستگان کشوری محسوب می‌شوند که استان تهران با ۳۰۰هزار نفر میزبان بیشترین بازنشسته کشوری است. آن‌طور که مرتضایی‌فرد می‌گوید، بازنشستگان در دوره کرونا انتظارشان این بوده که خدمات غیرحضوری و آنلاین حتی جلسه‌های آنلاین افزایش یافته و تسهیل شود.

از اول اسفند سال گذشته تاکنون درگیر شیوع کرونا بوده‌ایم، شرایط خاصی که جهان را تحت‌ تاثیر خود قرار داده و طبعا در برنامه‌ریزی‌ها و عملکرد صندوق بازنشستگی کشوری هم تغییراتی را ایجاد کرده است. در این بازه زمانی یک‌ساله بازنشسته‌های عضو صندوق چه توقعاتی داشته‌ و چه خدماتی دریافت کرده‌اند؟ و اینکه شیوه ارایه خدمات از سوی صندوق چه تفاوت‌هایی با قبل پیدا کرده است؟

در ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ صندوق بازنشستگی کشوری در شرایطی که این بیماری بسیار ناشناخته بود، شماره‌ای را اعلام کرد تا هر کدام از بازنشستگان یا اعضای خانواده‌شان که خدای ناکرده درگیر این بیماری شده‌اند، مشورت‌های لازم را بگیرند. در عین حال در آن زمان با توجه به تاکید بر استفاده از اقلام بهداشتی نظیر دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و کاهش عرضه آن در مراکز عمومی، صندوق شماره‌ای را به بازنشستگان اعلام کرد و اگر عزیزان به این اقلام نیاز داشتند برای آنها ارسال می‌شد. البته این موضوع بیشتر اسفند و فروردین گذشته که با مشکل توزیع در جامعه روبه‌رو بودیم، اجرا شد. بعد از آنکه شیوع بیماری استمرار پیدا کرد طبیعتا صندوق بازنشستگی کشوری نیز نوع حمایت‌های خود را به تناسب تغییر داد و شکل‌های مختلفی را در این زمینه تعریف کرد. برای نمونه نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا که گفته می‌شد با شیوع آنفلوآنزا کووید۱۹ می‌تواند افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای را بیشتر مصون دارد، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دادیم تا بازنشستگان بتوانند استفاده کنند. همچنین هزینه‌های بیماران کرونایی یا داروهایی که مشمول این بیماری بود را تحت پوشش بیمه تکمیلی درآوردیم تا اگر خود بازنشستگان یا عزیزان‌شان خدای ناکرده درگیر شدند، بتوانند از این خدمات بهره بگیرند. بنابراین هزینه‌های بیمارستانی مربوط به درمان کووید۱۹ را هم مجدد تحت تعرفه‌های پوشش درمان قرار دادیم تا خیال بازنشستگان آسوده باشد که اگر خدای ناکرده درگیر شدند از این نظر نگران نباشند.

آمار دقیقی از اعضا ارایه می‌کنید؟

بله، در کل کشور تعداد یک میلیون و 218 هزار و 411 نفر عضو صندوق بازنشستگی هستند که از این تعداد 756 هزار و 533 نفر مردند و 461 هزار و 878 نفر هم زن هستند. از این جمعیت حدود یک میلیون و سیصد نفره، سیزده هزار و 424 نفر از کار افتاده‌اند؛ هفت‌هزار و 96 مرد و شش‌هزار و 328 زن. در میان این افراد هم از رده سنی زیر 55 سال عضو داریم تا بالای 105 سال که در 12 رده سنی به فاصله 5 سال تعریف شده‌اند. بیشترین تعداد را به ترتیب 60 تا 65 ساله‌ها، 65 تا 70 ساله‌ها و 55 تا 60 ساله‌ها تشکیل می‌دهند و کمترین تعداد اعضا را هم در سنین 105 سال و بیشتر، 100 تا 105 سال و 95 تا 100 سال داریم. طبیعتا خدمات‌رسانی به این جمعیت در سراسر ایران هم دشواری‌های خاص خود را دارد و هم مسوولیت مهم و سنگینی است.

برآوردی دارید که در این ماه‌ها چه تعداد از بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری به کووید۱۹ مبتلا شدند یا اینکه خدایی ‌ناکرده چه تعدادی از عزیزان را از دست دادیم؟

هنوز آمار دقیقی نداریم. علت نبود آمار دقیق به دو مساله باز می‌گردد. ما مبنای بسیاری از خدمات در دوره شیوع کرونا را تاکید و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش ترددها قرار دادیم. به همین دلیل مقرر شد هزینه‌های پوشش درمان با تاخیر به ما تحویل شود. یعنی مهلت ارسال ۶ ماه را به ۹ماه افزایش دادیم تا مراجعه حضوری به شعب کمتر و ضمن کاهش تردد فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. اگر قرار بود این روند مثل سابق انجام گیرد تا الان آمارها را دقیق‌تر داشتیم ولی اکنون در اعلام چنین آماری کمی تاخیر داریم، اما مزیت این تصمیم این است که تلاش کرده‌ایم تا آنجا که به ما مربوط می‌شود، اعضای صندوق کمتر در معرض آسیب قرار بگیرند.

اگر از نگاهی متفاوت به شیوع ویروس کرونا بنگریم، ایجاد موقعیت‌هایی بود که از دل آن روندهای جدیدی خلق شده. مشکلاتی که راه‌حل‌های جدید می‌طلبیده. در این مدت چه چیزی برای بازنشستگان مساله شد که از شما برای حل آن مطالبه داشتند؟

ما هم ابتدا که بیماری ناشناخته‌تر بود و هزینه‌هایش تحت پوشش بیمه نبود بیشتر تماس و مراجعه داشتیم. برای همین ابتدا محور کارهای ما اطلاع‌رسانی بود. اما آنچه رفته‌رفته ملموس شد این بود که خدمات غیرحضوری را بتوانیم تسهیل و گسترده کنیم تا بازنشستگان بتوانند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی امنیت خاطر بیشتری داشته باشند. برای همین کار ما از ارسال پیام آموزشی در ابتدای این پاندمی به ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ای انجامید که برای نمونه از طریق آن بازنشستگان می‌توانستند برای ثبت درخواست‌های خود مراجعه حضوری نداشته باشند. بیمه تکمیلی نمونه آن بود. در همین حال با یکی از شرکت‌هایی که زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری محسوب می‌شد آزمایش‌ آنلاین را برای ارایه خدمات پزشکی در منزل برای بازنشستگان فراهم کردیم. در این طرح امکان آزمایش و تست کووید۱۹ بدون نسخه پزشک فراهم و مقرر شد که مشاوره رایگان در این باره به بازنشستگان داده شود. علاوه بر این امکان گرفتن فشارخون، نوار قلب، شنوایی سنجی و خدماتی از این دست در خانه برای بازنشستگان فراهم شد.

اما در این دوره فقط مشکلات پزشکی نبود که ذهن همه مردم به ویژه بازنشستگان را درگیر کرده بود؛ دغدغه‌های معیشتی به ویژه برای بازنشستگان که دریافتی ثابتی دارند برجسته‌تر شد، زیرا عموما اقلام خوراکی و مصرفی به ‌شدت با افزایش بها عرضه می‌شد.

سیاست‌های صندوق بازنشستگی کشوری در دوره جدید که همزمان با شیوع کرونا شده چند محور دارد که یکی از آنها تلاش برای این است که قدرت خرید بازنشستگان افزایش داده شود. برای همین طرحی آماده و اجرایی شد که تحت عنوان طرح یاری ارایه شد. علاوه بر این بسته‌هایی طراحی و اجرایی شد که باز هم در بستر وب قابل درخواست و پیگیری بود تا همان سیاست مبنایی یعنی حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی محقق شود. اعتباری را مشخص کردیم که به میزان آن اعتبار بازنشسته می‌توانست از مراکزی که طرح یاری را تحت پوشش قرار می‌داد به صورت اقساطی خرید کند. برای نمونه با فروشگاه رفاه قراردادی تنظیم شد که در سال سه بار و هر بار با رقم یک میلیون و دویست هزار تومان و با سود ۴ درصد خرید کنند و در ۴ ماه اقساط آن را بپردازند. یکی دیگر از بسته‌های پیشنهادی قرارداد با بیمه ملت برای انواع بیمه‌نامه بود که از طریق وب‌سایت قابل مطالبه و به صورت یک‌ساله اقساط آن پرداخت می‌شد که از این طرح استقبال خیلی خوبی شد. همچنین در مشارکت با گروه انتخاب فروش اینترنتی محصولات خانگی ارایه شد که تا سقف ۵۰میلیون تومان امکان خرید و اقساط آن تا ۵ سال قابل پرداخت بود. سود این طرح ۱۰درصد است. حمل و نصب هم رایگان بود.

در اوج ماه‌هایی که شیوع کرونا بیشترین آسیب‌ها را به منابع انسانی ما وارد کرد، سرانجام طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم اجرا شد. شاید این موضوع به‌طور مستقیم به شما و مسوولیت شما مربوط نباشد، اما هنوز بازنشستگان از کیفیت این اقدام گله‌مند هستند.

البته این اقدام را بیشتر همکاران فنی صندوق بازنشستگی باید توضیح دهند. اما وقتی اتفاقی بعد از سال‌ها تاخیر بخواهد انجام شود، آن هم برای جمعیتی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر قطعا ایراداتی خواهد داشت. اما رضایت عمده بازنشستگان را هم در پی داشته است. اشکالاتی هم دارد که همکاران فنی ما در جریان آن هستند و در حال حل شدن است. برخی از این اصلاحات نیاز به مصوبات مراجع بالادستی دارد ولی ان‌شاءالله این کار انجام و احکام جدید صادر می‌شود.

پرسشی را پیش‌تر پرسیدیم. در این مدت چه چیزی یا چه مطالبه‌ای مولود دوره کروناست که بازنشستگان از شما داشته‌اند. یا به عبارتی چه تغییری در روند ارایه خدمات شما صورت گرفته که حاصل تاثیرات دوره کرونایی است؟

ارتباط مجازی بازنشستگان خیلی نسبت به گذشته بیشتر شده است. الان علاوه بر آنکه جلسات آنلاین بین خود دارند، بین کانون‌های بازنشستگی و صندوق بازنشستگی کشوری هم جلسات مستمر آنلاین برگزار می‌شود. همین چهارشنبه گذشته نیز جلسه آنلاینی بین کانون‌های بازنشستگی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزارشد. این وضع سبب شده تا انتظار بیشتری مبنی بر ارایه خدمات آنلاین داشته باشیم. با راه‌اندازی مرکز ذی‌نفعان در صندوق بازنشستگی کشوری تحقق این مطالبه بیشتر تقویت شد. مرکز نوآوری و مرکز فرهنگی ما در تدارک بررسی و اجرای طرح‌هایی هستند که از طریق آن بتوانند ارایه خدمات در بستر وب را گسترش دهند.