۰ نفر

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا تشریح کرد؛

آخرین جزییات ارائه بسته معیشتی به اقشار فاقد درآمد

۳ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۴۲
کد خبر: 492295
آخرین جزییات ارائه بسته معیشتی به اقشار فاقد درآمد

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا گفت: طرح حمایت معیشتی کرونا که به ازای هر خانوار ۱۰۰ هزارتومان است به خانوارهای فاقد درآمد ثابت که تحت پوشش بیمه نیستند و از نظر درآمدی و شاخص‌های بانکی در وضعیت پایین‌تری نسبت به دیگران هستند، تعلق می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، با شیوع بیماری کرونا دولت حمایت‌های مختلفی از مشاغل و کسب و کارها انجام داد. یک مورد حمایت، وام یک میلیون تومانی بود که به تمامی یارانه بگیران در ابتدای امسال پرداخت شد یا به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تسهیلات پرداخت شد و آخرین مورد نیز پرداخت مرحله دوم وام یک میلیون تومانی و یکصد هزار تومان به خانوار فاقد درآمد ثابت و بدون بیمه است. 

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا در لایو اینستاگرامی در پاسخ به فرآیند پرداخت این حمایت‌های معیشتی گفت: با توجه به اینکه در دوره‌های قبل از کارمند و بازنشسته حمایت می شد، اما افراد فاقد درآمد ثابت که تحت پوشش بیمه هم نبودند باقی مانده بودند. تصمیم بر این شد حمایت‌های اخیر را بر روی گروهی که فاقد درآمد ثابت و بیمه هستند و از نظر درآمدی و شاخص‌های بانکی در وضعیت پایین‌تری نسبت به دیگران قرار دارند متمرکز کنیم.

شناسایی ۳۴ میلیون ایرانی فاقد درآمد ثابت و بیمه

«حسین میرزایی» با بیان اینکه طی تفاهم صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه، شناسایی ۳۴ میلیون مشمول این طرح به وزارت تعاون به عنوان متولی شناسایی و وُسع سنجی اقتصادی خانوارهای ایرانی، ابلاغ شد. 

وی تاکید کرد: دقت شود که وزارت تعاون تنها متولی شناسایی و در تعیین تعداد مشمولان و نیز تعیین مبلغ و زمان پرداخت به هیچ وجه صاحب نظر نیست و این امور تماما در سازمان برنامه و بودجه به انجام می رسد. بنابراین شاخص‌ها را طوری تنظیم کردیم که بتوانیم ۳۴ میلیون مشمول این طرح را شناسایی کنیم و این افراد شامل افراد حقوق بگیر و بیمه پرداز نمی‌شد.

سخنگوی حمایت معیشتی درباره ویژگی مشمولان این طرح گفت: نخستین ملاک این بود که هیچ‌یک از اعضای خانوارحقوق ماهیانه دریافت نکنند بنابراین کارکنان بخش دولتی، نیمه‌دولتی، عمومی، بخش خصوصی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی که دریافتی ماهیانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب می‌شوند، در زمره این گروه نیستند.
وی افزود: همچنین خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آنها بیمه‌پرداز نباشند و بر اساس بررسی شاخص‌های بانکی اعضای خانوار توسط بانک مرکزی، در زمره دهک‌های پایین هستند و پیش از این در گروه مشمولان طرح حمایت معیشتی بودند، مشمول این طرح هستند. 
میرزایی یکی از دلایل اصلی حجم بالای اعتراضات حمایتی معیشتی کرونا را حذف نیمی از معیشت‌بگیران دانست و گفت: این امر به دلیل محدودیت منابع مالی بود که توسط سازمان برنامه و بودجه به ما ابلاغ شد. قطعا همه قوا از جمله دولت و مجلس در تلاشند که از بیشترین تعداد افراد و خانوارهایی که از کرونا آسیب دیده اند حمایت بعمل آورند. اما نمی شود محدودیت‌های بودجه ای رانادیده گرفت. 
وی تصریح کرد: مردم بدانند که این ۳۴ میلیون نفر فاقد درآمد ثابت و بیمه هستند و از نظر بانکی وضعیت ضعیف تری نسبت به آن ها دارند؛ با دقت و ملاحظه بسیار زیاد هم این شناسایی صورت گرفته است تا اجحافی رخ ندهد. و از این ۳۴ میلیون نفر، هشت میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۳۱ نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی  هستند و مابقی افرادی بودند که در آزمون وسع توسط وزارت تعاون شناسایی شدند. 

رصد مداوم وضعیت خانوارها

سخنگوی حمایت معیشتی کرونا گفت: ما وضعیت افراد را از نظر شاخص‌های مختلف مرتب رصد می‌کنیم و از ۶۰ منبع داده‌ای به طور مستمر داده‌ها را دریافت می‌کنیم. اما تحلیل داده‌ها به ما نشان داد افراد فاقد درآمد ثابت، بیشترین آسیب را از شیوع بیماری کرونا دیده‌اند. 

وی تاکید کرد: افرادی که ازدواج کرده‌اند، با مراجعه به پلیس بعلاوه ۱۰ ساختار خانوار خود را جدا کنند؛ چرا که ما مجموع درآمدها، دارایی‌ها و هزینه‌های اعضای خانوار را بررسی می‌کنیم. و مبنای ما ساختار رسمی و حقوقی خانواده در سازمان هدفمندی است.

امکان اعتراض وجود ندارد 

میرزایی با تاکید براینکه امکان اعتراض برای دریافت حمایت معیشتی کرونا وجود ندارد، افزود: امکان دارد فردی هم حقوق بگیر باشد اما زندگی مطلوبی نداشته باشد یا به طور مثال مبلغ زیادی در ماه بابت اجاره بپردازد. ما نمیتوانیم نحوه هزینه کردهایی که جایی ثبت نمی‌شوند را بررسی کنیم. آنچه در اطلاعات ثبتی می‌بینیم، این است که فرد دارای درآمد و بیمه است. 

وی افزود: چنانچه سازمان برنامه و بودجه لیست بیشتری بخواهد خودمان افراد دارای اولویت و آسیب‌دیده را شناسایی می‌کنیم  چون اطلاعات بانکی بانک مرکزی خطاپذیر نیست. 

میرزایی به برخی اعتراض‌ها نسبت به مشمول نبودن به دریافت حمایت کرونایی گفت: برای نمونه خانم بازنشسته ۶۵ ساله ای داشتیم که می گفت باید یارانه معیشتی بگیرم اما بررسی کردیم که دخترش مدیر بازرگانی یک شرکت بود با گردش مالی ۳.۵ میلیاردی! علی القاعده دختر این فرد که زیرمجموعه مادرش است، موجب حذف مادرش از لیست مشمولان طرح حمایت معیشتی شده است و بالتبع از دریافت طرح حمایت معیشتی کرونا محروم شده است.

دخل و خرج دست سازمان برنامه است 

وی اظهارداشت اگر ظرفیتی ایجاد شود ما توان این را داریم که اعتراضات مردم را دریافت و بررسی کنیم اما دخل و خرج دست ما نیست و دست سازمان برنامه است. افرادی را داریم که از سال گذشته تا کنون وضعیت مالی شان تنزل داشته و باید معیشتی (یارانه بنزین) بگیرند که ما هم آن را قبول داریم اما متضمن آن است که منابعش وجود داشته باشد. اگر شناسایی و تایید کنیم و از آن سو حمایتی صورت نگیرد، بنابراین هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه درباره کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی درون و برون شهری و اینترنتی گفت: ما به مشکلات مردم واقف هستیم. این که فردی بگوید به این یارانه حمایتی نیاز دارد صحیح است و می پذیریم. اما موضوع دوم این است که ما مجبور شدیم گروهی را مشمول نکنیم و باید اولویت‌بندی می‌کردیم.

وی توضیح داد: در گروه بیمه شدگان خویش فرما یک استثنا داشتیم و مربوط به افرادی بود که معیشت بگیر بودند، درآمد ثابت نداشتند، دهک ۹ و ۱۰ درآمدی نبودند و مجموع حقوق اعضای خانوار زیر یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بود. این ها تعداد کمی بودند که تلاش کردیم از آن‌ها حمایت کنیم؛ از آن سو بازنشستگانی داشتیم که حقوق اعضای خانوار زیر یک میلیون و ۹۱۰ هزار توان بود و گروه اندکی بودند که آنها هم مشمول شدند اما امکان مشمول شدن بیمه شدگان کارگران ساختمانی و ... را نداشتیم.

به گفته میرزایی زمان دقیق واریز بعدی را سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد کرد.