۰ نفر

با دستور وزیر کار؛

کمیته دائمی پیگیری مشکلات هنرمندان تشکیل می‌شود

۳ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
کد خبر: 492251
کمیته دائمی پیگیری مشکلات هنرمندان تشکیل می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد کمیته دائمی پیگیری مشکلات و مطالبات هنرمندان برای احصای مطالبات و حل مشکلاتشان تشکیل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این کارگروه مشترک بین جامعه هنری با نمایندگی صندوق اعتباری هنر و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به نمایندگی معاونت روابط کار و سازمان تامین اجتماعی ایجاد می‌شود و بنا به دستور وزیر تعاون متن این آیین نامه باید تا نشست بعدی هیات دولت نهایی و ابلاغ شود.

«محمد شریعتمداری» در نشست با اعضای خانه سینما گفت: نواقص بیمه مشاغل و حرفه‌های آزاد باید شناسایی و تعریف شوند و برای رفع آنها گام برداشت.  برخی از این کاستی‌ها نیازمند زمینه‌سازی‌های قانونی دقیق و سریع است.
وی با اشاره به موضوع بیمه بیکاری هنرمندان گفت : نگارندگان بند ح ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه موضوع بیمه بیکاری هنرمندان را کاملاً تخصصی و بیمه‌ای ندیدند، با توجه به رو به اتمام بودن قانون برنامه ششم اگر این آیین نامه تصویب نمی شد موضوع بیمه بیکاری هنرمندان به محاق می رفت.

 بند ح برنامه ششم توسعه به بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ و هنر اختصاص دارد. در این بند آمده است، «صحاب فرهنگ و هنر و رسانه و صدا و سیما که شغل خود را از دست می‌دهند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند. دولت در چهارچوب لوایح بودجه سنواتی کمک‌های اعتباری را به این منظور در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار می‌دهد.» 

همچنین روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از موافقت هیات وزیران با بیمه بیکاری اهالی فرهنگ، هنر و اصحاب رسانه خبر داد. این برای اولین بار است که برای حمایت از این قشر فرهیخته بیمه بیکاری  اجرا خواهد شد زیرا عمده این مشاغل در زمره مشاغل آزاد تعریف و تاکنون مشمول حمایت های قانون بیمه بیکاری نشده اند.  

وزیر تعاون با اشاره به ارائه طرح بیمه بیکاری هنرمندان به هیات دولت گفت: امیدوارم این طرح به زودی نهایی شود و برای تقویت صندوق بیمه بیکاری هنرمندان از پیشنهادات اهالی هنر استقبال می شود و با مذاکره دو بانک توسعه تعاون و رفاه کارگران می توان کارهای مشترکی انجام داد.
شریعتمداری خاطرنشان کرد که این اقدامات منافعی را برای صندوق اعتباری هنرمندان فراهم می کند و در تقویت بنیه مالی صندوق هنر برای ارائه خدمات بیشتر به جامعه هنری نقش دارد.
وی با اشاره به این که روش های تقویت بنیه مالی صندوق بسیار مهم است، بیان کرد: باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود و مهمتر از آن زنده کردن درآمد مستمر و درآمد مالیاتی است.  

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش تر اعلام کرد: از اواخر دهه ۶۰ کم کم مشاغل فرهنگی هنری که با بیکاری مواجه شده بودند به مراجع مربوطه مراجعه می کردند و دریافتند که اساسا مشمول بیمه بیکاری نمی شوند.

لادن حیدری افزود: بر این اساس برای حمایت از هنرمندان و پیشکسوتان، نویسندگان و روزنامه نگاران و در اجرای قانون برنامه سوم توسعه و مصوبه سال ۷۹ هیات دولت این صندوق ایجاد شد. در برنامه چهارم ماده ۱۱۶ اشاره داشت که اصحاب فرهنگ و هنر تحت شمول بیمه بیکاری قرار گیرند. در قوانین برنامه از جمله قانون برنامه ششم صراحتا به آن تاکید شده است.