۰ نفر

هشدار هواشناسی به کشاورزان

۳ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۱
کد خبر: 492167
هشدار هواشناسی به کشاورزان

فعالیت سامانه بارشی جدید که از امروز همراه با نفوذ هوای سرد به کشور وارد می‌شود، کاهش دما را برای اغلب استان‌ها به‌دنبال خواهد داشت.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی می‌کنند که از امروز تا یکشنبه هفته آینده با کاهش 5تا 10درجه‌ای دمای هوا در نیمه شمالی، غربی و شرقی کشور، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی دور از انتظار نخواهد بود.

مسعود حقیقت، مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در این‌باره می‌گوید: با توجه به‌احتمال وزش باد شدید در سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان به گلخانه‌داران این مناطق توصیه می‌شود که مراقب سازه‌های گلخانه‌ای خود باشند. همچنین زنبورداران مناطق غربی و مرکزی آمادگی داشته باشند که برای پایان هفته کندو‌های خود را در جایی دپو کنند.

او با اشاره به اینکه تاریخ کشت کلزا به پایان رسیده است، اضافه می‌کند: بهتر است کشاورزان استان‌های مختلف دیگر اقدام به کشت کلزا نکنند؛ زیرا احتمال خسارت وجود دارد. علاوه بر این، به کشاورزان توصیه می‌شود طی روز‌های آتی به سبب کاهش دما به هیچ عنوان از کود سرک در مزارع و باغ‌ها استفاده نکنند.

سازمان هواشناسی نیز طی اطلاعیه‌ای توصیه‌هایی را تا ۳دی‌ماه به کشاورزان استان‌های مختلف کشور ارائه کرد. طبق این اطلاعیه، کشاورزان در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان و همدان باید اقدام به تنظیم دمای گلخانه‌ها، مراکز کشت قارچ، مرغداری‌ها و گاوداری‌ها و حفاظت از کندوهای زنبور عسل کنند و محصولات برداشت شده را هرچه سریع‌تر به انبارهای سرپوشیده انتقال دهند. در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی نیز دامداران باید تنظیم دما و شرایط محیطی دامداری‌ها و ایجاد موانع در برابر نفوذ هوای سرد به محیط نگهداری دام‌ها را مدنظر قرار دهند. همچنین رنگ‌آمیزی تنه درختان با رنگ سفید در برابر بازتابش برف در این استان‌ها الزامی است.

پرورش دهندگان ماهی استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری و مرکزی طبق توصیه‌های هواشناسی باید دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهی را تنظیم کنند و در استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر نیز هوادهی استخرهای پرورش ماهی و میگو و تعویض آب استخر از کف را در اولویت قرار دهند.

در استان‌های اصفهان، یزد، فارس، قم، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد توصیه شده که کشاورزان برداشت محصولات چغندرقند، سیب‌زمینی، ذرت علوفه‌ای و محصولات باقیمانده را تسریع کنند. همچنین تولیدکنندگان استان‌های البرز، تهران، قزوین و سمنان نیز سوخت لازم برای کنترل دما و رطوبت در سالن‌های تولیدی همچون گلخانه‌ها، دامداری‌ها و مرغداری‌ها را در اسرع‌وقت تأمین کنند.