۰ نفر

دبیر شورای عالی نظام پرستاری:

مطالبه فوری پرستاران استخدام است

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۹:۱۳
کد خبر: 491309
مطالبه فوری پرستاران استخدام است

حمیدرضا عزیزی گفت: اصلی‌ترین و فوری‌ترین مطالبه جامعه پرستاری کشور، استخدام حداقل ۱۸ هزار نیرو و اجرای هر چه سریعتر مجوزهای استخدامی صادر شده است که معلوم نیست به چه دلیلی در دانشگاههای علوم پزشکی معطل مانده است. ستخدام است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حمیدرضا عزیزی افزود: مهمترین مشکل پرستاران در زمان حاضر کمبود بسیار شدید نیروی پرستار در بیمارستانها و مراکز درمانی است که به خصوص در شرایط همه گیری کرونا فشار کاری پرستاران را مضاعف کرده و واقعا می طلبد که مسئولان یک باب ویژه برای این مساله باز کنند زیرا اکنون از حداقل های استاندارد پرستار در کشور حتی در سطح منطقه و کشورهای همسایه نیز بسیار پایین تر هستیم و نیاز است که این مساله به صورت فوری در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: هر چند پرستاران کشور در شرایط سخت کرونا و حتی قبل از آن با تحمل فشار کاری نگذاشتند، خدمات رسانی به بیماران دچار خدشه شود اما واقعا کمبود پرستار در بحران کرونا غیر قابل تحمل شده به خصوص که می دانیم بیماری کووید۱۹ از ابتدا و تاکنون درمان قطعی نداشته و مهمترین اقدام برای نجات بیماران، خدمات مراقبتی پرستاران است که تا حدی توانسته است موارد مرگ و میر را کم کند.

وی گفت: حتما مسئولان ارشد کشور و نظام سلامت ایران هم اذعان می کنند که بیماری کووید۱۹ به جز خدمات مراقبتی در بیمارستان، درمان دیگری نداشته و هنوز هم ندارد و بقیه اقدامات کمکی هستند، بنابراین هر کسی که به اهمیت خدمات مراقبتی در بیمارستان برای بیماران بدحال واقف است باید از همین فردا برای تامین نیروی انسانی برای پرستاری و مراقبت از این بیماران اقدام کند.

عزیزی گفت: بر اساس استانداردهای تعریف شده باید به ازای هر تحت بیمارستانی ۲.۵ پرستار در بیمارستانها داشته باشیم اما این میزان در ایران اکنون زیر یک پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است، بنابراین تعداد حدود ۱۴۵ هزار پرستار شاغل کشور در بخش بیمارستانی باید ۲.۵ برابر شود تا یک وضعیت استاندارد برسیم، رسیدن به این استاندارد باید در برنامه های اساسی نظام سلامت قرار گیرد.

دبیر شورای عالی نظام پرستاری گفت: اکنون دو مجوز استخدامی در وزارت بهداشت برای جذب نیرو وجود دارد که شامل یک محوز استخدام هفت هزار نفری و یک مجوز استخدام ۳۰ هزار نفری است. انتظار جامعه پرستاری ایران این است که در این شرایط ویژه، این مجوزهای استخدامی که اجرای آنها به دانشگاههای علوم پزشکی نیز ابلاغ شده است هر چه سریعتر اجرا شود و ۵۰ تا ۶۰ درصد این ظرفیت به پرستاران اختصاص داده شود و از همین فردا اجرای این مجوزهای قانونی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: انتظار جامعه پرستاری این است که اگر دانشگاههای علوم پزشکی نیز در این زمینه تعلل می کنند یا موانعی در مسیر اجرای این مجوزهای قانونی وجود دارد، وزارت بهداشت و دستگاههای نظارتی ارشد کشور وارد عمل شوند و به صورت ویژه اجرای آن را پیگیری کنند.

عزیزی درباره وجود پرستار برای استخدام نیرو در بیمارستانهای دولتی گفت: اکنون حدود ۶۰ هزار دانشجو در دانشگاههای کشور در رشته پرستاری مشغول تحصیل هستند و هر سال تعدادی از این دانشجویان فارغ التحصیل می شوند بنابراین در اکثر مناطق کشور پرستار فارغ التحصیل برای استخدام در بیمارستانها وجود دارد.

دبیر شورای عالی نظام پرستاری گفت: مطالبه دوم و بسیار مهم جامعه پرستاری از مسئولان نیز اصلاح نظام پرداخت در سیستم سلامت کشور است، تفاوت ها و تبعیض هایی که در پرداخت حقوق بین نیروهای نظام سلامت وجود دارد، زیبنده نظام بهداشت و درمان کشور نیست، پرستاران این انتظار را دارند که هر چه زودتر نظام پرداخت بخش سلامت اصلاح شود، اگر قرار است نظام تعرفه گذاری به شکل کنونی ادامه یابد باید قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز که بیش از یک دهه از تصویب آن در مجلس گذشته نیز اجرا شود. البته نظام های پرداخت نوین و مطلوب تر از نظام تعرفه ای هم وجود دارد که اگر مسئولان اراده کنند، می توانند در یک بازه زمانی کوتاه نسبت به اجرای آن به همه گروههای شاغل در نظام سلامت اقدام کنند.

 از زمان شیوع کرونا در ایران تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از کادر بهداشت و درمان کشور بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند که از این تعداد حدود ۱۰۰ نفر از بین پرستاران بوده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در ۱۰ ماه گذشته یک میلیون و  ۱۵۲ هزار و  ۷۲ نفر به طور قطعی در ایران به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند که از این تعداد ۸۷۵ هزار و ۹۴۳ با اقدامات مراقبتی درمان شده و بهبود یافته اند. ۵۵۹۱ نفر از این بیماران هم اکنون در بخش های مراقبت ویژه هستند و ۵۳ هزار و ۴۴۸ نفر نیز بر اثر این بیماری فوت کرده اند.

محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز هفته گذشته در نشست خبری گفت: از حدود ۱۴۵ هزار پرستار مشغول در بالین بیماران ۶۰ هزار نفر به کرونا و بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند. ۶ هزار نفر در قرنطینه هستند یا به استعلاجی رفته اند و حدود ۱۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.