۰ نفر

هزینه تحصیل دانشجو معلمان چقدر است؟

۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۲۱:۰۲
کد خبر: 490673
هزینه تحصیل دانشجو معلمان چقدر است؟

سهم هر دانشجو معلم از بودجه دولت( بودجه عمومی کشور) حتی از یک دانش آموز نیز کمتر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، استاد دانشگاه فرهنگیان گفت: نگاهی به بهای تمام شده برای آموزش یک دانشجو معلم داشت و گفت: این آمار، ابعادی دیگری از ساختار ناصحیح سنتی بودجه ریزی آموزش و پرورش را آشکارمی کند. کل سهم هر دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان از بودجه عمومی دولت  ۹۸.۷۱ میلیون ریال( ۹ میلیون و ۸۷۱ هزار تومان)  و بهای تمام شده برای آموزش هر دانشجو معلم در دوره کارشناسی (چهار ساله) ۸۸.۳۷ میلیون ریال( ۸ میلیون و ۸۳۷ هزار تومان ) است.

وی ادامه داد: مقایسه این دو عدد با سرانه بیشتر از ۱۰ میلیون تومانی یک دانش آموز در دوره  متوسطه دوم، حاکی از آن است که در نظام بودجه ریزی، معلم و تربیت و تأمین معلم با جایگاه و نقش ضروری خود فاصله زیادی دارند و سهم هر دانشجو معلم از بودجه دولت( بودجه عمومی کشور) حتی  از یک دانش آموز نیز کمتر است.  

این پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه وضعیت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان نسبت به دانشجویان سایر دانشگاه ها چگونه است؟ اظهار کرد: در دانشگاه خوارزمی( تربیت معلم تهران) هر دانشجوی دوره کارشناسی فقط در بخش آموزش ۲۰ میلیون تومان و در بخش رفاهی نیز بیش از سه میلیون تومان از اعتبارات دولتی سهم دارد. هر دانشجو فقط برای برنامه آموزش در دانشگاه کاشان ۱۶،  دسمنان ۱۵،  دانشگاه  اراک ۱۵، مرکز آموزش عالی محلات ۱۵،  دانشگاه حکیم سبزواری( تربیت معلم سبزوار) ۱۳، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ۱۳.۶، دانشگاه خواجه نصیر ۲۵.۷، دانشگاه دامغان ۱۵.۳، تفرش ۱۶.۳ میلیون تومان و ... از اعتبارات دولتی سهم دارند.

بنیادی اضافه کرد: سهم سرانه هر دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان نسبت به دانشگاه شهید رجایی که از نظر مأموریت و همه شرایط یکسان هستند نیز قابل توجه است. هر دانشجوی دانشگاه شهید رجایی از اعتبارات دولتی بیش از ۱۵ میلیون تومان سهم و هر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان کمتر از ۱۰ میلیون تومان از اعتبارات دولتی سهم دارد.