۰ نفر

رییس جمهور در مراسم افتتاح پروژه‌های مدیریت شهری؛

دولت جدید آمریکا در برابر ملت ایران کرنش خواهد کرد/ همه توان خود را برای شکستن تحریم به کار می‌گیریم

۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۳
کد خبر: 490629
دولت جدید آمریکا در برابر ملت ایران کرنش خواهد کرد/ همه توان خود را برای شکستن تحریم به کار می‌گیریم

رییس جمهور ارائه خدمات شهری را با توجه به سکونت 74 درصدی جمعیت کشور در شهرها بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد در مساله اداره شهرها حضور و کمک فعال دولت، شهرداری ها و مردم ضروری است.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری رسمی از ۹۹ پروژه ملی وزارت کشور در حوزه عمران و مدیریت شهری، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار گفت: امروز 99 پروژه با اعتبار 7هزار و 950 میلیارد تومان افتتاح شد و بسیار خوشحالم که تا پایان دولت قرار است 180 پروژه دیگر با اعتبار 25هزار میلیارد تومان افتتاح شود.

رییس جمهور ارائه خدمات بی نظیر به روستاها در بخشهای برق‌رسانی، گازرسانی، آب، بهداشتی، جاده، مدارس و سایر خدمات را از افتخارات دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: یکی از تلاش‌های مهم این است که به روستاها خدمت کنیم تا روستاهای ما آباد شوند و بتواند این جاذبه معکوس را به وجود بیاورد که از شهر به روستا مهاجرت انجام گیرد و این کار امکان پذیر است.

 رییس جمهور با بیان اینکه موضوع خدمات و مدیریت شهری بسیار حائز اهمیت است، افزود: متاسفانه در هفته‌های اخیر مردم در برخی استان‌های جنوبی گرفتار آب‌گرفتگی شدند که یک بار دیگر به مسوولان استانداری‌ها، شهرداری‌ها و ستاد مدیریت بحران تاکید می‌کنم که همه توان‌شان را برای رفع سریع‌تر علل وقوع چنین مشکلاتی به کار بگیرند.

روحانی با تشکر از مسوولان شهری و شهرداران که در ایام شروع کرونا تلاش‌های زیادی در راستای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی داشتند، اظهار داشت: امیدوارم با همکاری مردم، کادر درمانی، قرارگاه عملیاتی کرونا، نیروهای بسیج و انتظامی و همه دستگاه‌های دیگر مانع از شیوع موج زمستانی کرونا شویم.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات اساسی دولت تدبیر و امید در زمینه ارتقای کیفیت مدیریت شهری تصریح کرد: لایحه مدیریت شهری و نیز ایجاد درآمدهای پایدار شهری برای شهرداری‌ها گام مهمی برای اداره صحیح شهرها و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان عزیز است. همچنین تصویب سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی و اجرای آن می‌تواند به بهبود سیمای شهری به ویژه در شهرهای تاریخی و ارتقای استانداردهای زیستی و همچنین جاذبه‌های گردشگری در شهرها کمک کند.

روحانی ترافیک و آلودگی هوا را از دیگر معضلات شهری برشمرد و خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید اهتمام جدی را صرف ارتقای استاندارد بنزین به یورو4 و یورو5 داشت. آلودگی هوای شهرها در تسهیل شیوع کرونا تاثیر دارد و لذا دولت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته است. همچنین ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز که امروز یکی از این نیروگاه‌ها در نوشهر افتتاح شد از دیگر اقدامات دولت در زمینه کاهش آلودگی هوای شهرها است.

رییس جمهور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه امروز سه سال است که در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم، گفت: از 10 ماه پیش شیوع کرونا نیز شرایط را سخت‌تر کرده است اما شاهد آن هستیم که افتتاح طرح‌های مهم همچنان ادامه دارد و به امید خدا تا پایان سال طرح‌های مهم زیادی به بهره‌برداری خواهند رسید.

روحانی در ادامه با اشاره به تاکید روز گذشته مقام معظم رهبری بر لزوم حفظ وحدت ملی گفت: همه قوا باید تمام تلاش و توجه خود را بر افزایش وحدت ملی متمرکز کنند. اگر یک روز از عمر دستگاهی بگذرد که در آن اقدام یا سخنی برخلاف مسیر وحدت ملی بروز یابد قطعاً اقدامی خلاف منافع ملی و سخن و تاکید مقام معظم رهبری است.

رییس جمهور با بیان اینکه این وحدت ملی است که دیگران را وادار به کرنش در برابر ملت ایران می‌کند و اساس شکسته شدن تحریم‌ها است، اضافه کرد: همه باید برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌ها تلاش کنیم و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند نباید اجازه دهیم این مهم حتی یک ساعت به تاخیر بیفتد.

روحانی تاکید کرد: دولت همه توانش را برای عمل به این رهنمود بسیار مهم مقام معظم رهبری به کار خواهد گرفت و اطمینان می‌دهم که ایستادگی و مقاومت مردم و وحدت ملی ملت ایران، موجب شکست دشمن خواهد شد.

متن کامل سخنان رییس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ایام ولادت حضرت زینب کبری(س) را که الگوی مبارزاتی زنان کشورمان و همچنین‌ مسلمان‌های جهان در طول تاریخ بوده و خواهد بود، تبریک می گویم و همچنین زحمات همه پرستاران عزیز که روز میلاد حضرت زینب کبری(س) روز پرستار هم است را پاس می داریم. البته در یک جلسه جداگانه‌ای انشاءالله در روز یکشنبه از خدمات پرستاران عزیز تقدیر خواهم کرد.

امروز بسیار خوشحالیم که سی و هفتمین جلسه و پنجشنبه افتتاح پیش رویمان قرار گرفت. از وزیر محترم کشور، از همه شوراهای شهر، از همه شهرداران و از همه استانداران در سراسر کشور تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

امروز 99 طرح و پروژه با اعتبار 7هزار و 950 میلیارد تومان افتتاح شد که تعداد طرح ها  هم با عدد سال می‌خواند. بسیار خوشحالم که تا پایان دولت انشاءالله 180 پروژه دیگر با اعتبار 25هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

موضوع خدمات شهری بسیار حائز اهمیت است مخصوصا با جمعیت شهری که در کشور وجود دارد. حدود 74 درصد مردم کشور در شهرها زندگی می‌کنند و متاسفانه روستاها خالی و خلوت شده است.

 البته یکی از تلاش‌های مهم دولت این است که به روستاها خدمت کنیم، روستاها آباد شوند تا جاذبه معکوس را به وجود بیاید و از شهر به روستا مهاجرت صورت گیرد و این کار امکان پذیر است. یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم خدمات بی نظیر به روستاها در زمینه هایی از جمله برق‌رسانی، گازرسانی، آب بهداشتی، جاده، مدارس روستایی و سایر خدمات است.

جمعیت عظیمی در شهرها و مخصوصا کلانشهرها زندگی می‌کنند، اداره این شهرها بسیار اهمیت دارد که  بخشی از آن مستقیما به عهده دولت هست مثلا خدماتی برای آب، برق، گاز، بهداشت وآموزش که دولت مستقیما هم برای شهرها هم برای روستاها خدمات می‌دهد و بطور عادلانه در این زمینه تلاش می‌کند. اما یک سری خدمات هست که خدمات ویژه شهری است و به عهده شهرداران است، البته در روستاها هم هست که دهیاران محترم تلاش می‌کنند و این کار بسیار مهم است.

 در زمینه اداره شهر، حمل و نقل و مخصوصا بهداشت و حوادث غیرمترقبه‌ای که پیش می‌آید، اهمیت خاص دارد. همچنان که هنگام باران و برف اگر تجهیزات لازم نداشته باشیم، ممکن است  این بارندگی ها کل شهر را مختل کند، و یا یک آتش سوزی اگر اقدامات بجا و آتش‌نشان‌های عزیز را نداشته باشیم ممکن است کل شهر را مختل کند و متاسفانه در این روزها شاهد بودیم به خاطر بارندگی‌های شدیدی که داشتیم، مردم شهر بزرگی مثل اهواز به خاطر آب‌گرفتگی‌ها گرفتار شدند.

در همین جا تاکید می‌کنم هم به استاندار خوزستان و هم به شهردار محترم اهواز همچنین ستاد مدیریت بحران که همه توان خودشان را به کار بگیرند که در این ایامی که ایام بارندگی است تا فصل بهار که این بارندگی‌ها ادامه دارد، مشکلات مردم را کاهش بدهند و برنامه‌ریزی دقیق‌تر و صحیح‌تری ولو در طول مدت کوتاه باقیمانده دولت برای مردم عزیز خوزستان و مخصوصا اهواز انجام بگیرد که این کار انشاءالله باید دنبال شود.

همچنین از همه شهرداران عزیز که در ایام کرونا زحمات زیادی را بر دوش کشیدند، تشکر می‌کنم و البته امروز هم  این زحمات را بر دوش دارند. بسیار خوشحالم که با همکاری مردم، کادر درمان ، قرارگاه عملیاتی، بسیج و نیروهای مردمی از موج سوم عبور کردیم و امیدوارم با تلاش‌های مضاعف دچار موج زمستانی نشویم و از این مساله عبور کنیم.

در مساله اداره شهرها حضور و کمک دولت، کمک شهرداری و مردم هر سه نیاز است. هم مردم باید حضور فعال داشته باشند و هم شهرداری‌ها و هم دولت و من خوشحالم که یک اقدامات اساسی برای شهرداری‌ها انجام گرفته است. مساله لایحه مدیریت شهری و همچنین اقداماتی که انجام گرفت برای لایحه درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و اینکه امروز بخشی از مالیات بر ارزش افزوده مستقیما در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد اینها مبانی است که درآمدهای ثابت و پایدار برای شهرداری‌ها درست می‌کند. شهرداری‌ها در گذشته مخصوصا در کلانشهرها به ویژه در تهران فضا را می‌فروختند برای اینکه بتوانند شهر را اداره کنند در یک محله‌ای که همه خانه‌ها مثلا سه طبقه یا چهار طبقه بود یک دفعه یک برج بلند، بالا می‌رفت و در واقع حقوق مردم محله را می‌فروختند. ظاهر آن این بود که تراکم می‌فروشند ولی این حق همه آن مردم محله بود که به یک شخصی که آن ساختمان بلندمرتبه را ایجاد می‌کرد، می‌فروختند. اگر بتوانیم درآمد پایدار درست کنیم و دولت هم همه توان خود را به کار گیرد هم در حمل و نقل هم در سایر مسائل شهری که مورد نیاز است، می‌توانیم از این گونه اقداماتی که دقیق نیست و ناصحیح است فاصله بگیریم و امروز بحمدالله این قدم‌ها انجام گرفته است.

من تاکید می‌کنم ضمن تشکر از همه شهرداران محترم، سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی که مصوب است و روی این سند زحمات زیادی کشیده شد و در این دولت، در شورای عالی انقلاب فرهنگی جلساتی برای این کار گذاشته شد تا طبق این سند عمل شود. زیبایی شهرها مخصوصا شهرهای تاریخی و بنام، برای ما مهم است. وقتی بر زیبایی شهرها افزوده کنیم و ساختمان‌ها در چارچوب اصول هویت شهری و تاریخی شهر باشد، آن شهر برای گردشگری داخلی و خارجی جاذبه درست می‌کند. خودِ این می‌تواند موجب آبادانی شهرهای مهم شود که انشاءالله هم وزارت کشور و هم شهرداری‌های بر این مساله توجه خواهند کرد.

امروز در شهرهای بزرگ مساله ترافیک و آلودگی هوا جزو دو مساله بسیار مهم است که باید روی آن تاکید کنیم. البته روی آلودگی هوا هم دولت اقدامات بسیار مهمی انجام داده است. خودِ این زباله‌سوزها یکی از مواردی است که برای محیط زیست انجام می‌‌گیرد.

برای رفع آلودگی هوا اقداماتی انجام گرفته است در این خصوص بدنبال توسعه تولید گاز بودیم تا تولید نیروگاه ‌ها از گاز تامین شود تا آلودگی‌ها کاهش یابد. کیفیت بنزین و گازوئیل که در مسیر یورو4 و یورو5 قرار گرفتند، می‌تواند به بهبود فضای شهر بسیار کمک کند.البته دستورالعمل‌هایی هم لازم است که اتفاقا یکی از این دستورالعمل‌ها در شنبه همین هفته در ستاد ملی کرونا برای رفع آلودگی هوا بر آن تاکید خواهیم کرد چون این آلودگی بر مشکلات کرونایی تاثیرگذار است. در این زمینه هم دولت و هم شهرداری‌ها باید تلاش کنند تا بتوانیم این مشکلات را در کلانشهرها حل کنیم.

کلانشهرها به ویژه شهری مثل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شهرهای بزرگ باید به شهرک‌های اطراف پناه ببرند یعنی نباید شهرها را اینقدر زیاد توسعه داده و بلندمرتبه‌سازی کرد، در عوض باید در اطراف شهرها شهرک‌‌هایی را ایجاد کنیم که این شهرک‌ها با قطار حومه به شهر متصل شود. خیلی راحت یک شهرک می‌تواند با قطار حومه ظرف 20 دقیقه به تهران و مرکز کار خود برسد تا در فضای بهتر و بدون آلودگی زندگی کنند و در این زمینه باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را انجام دهیم تا انشاءالله از این مساله و مشکل فاصله بگیریم.

من بسیار خوشحالم که در شرایط جنگ اقتصادی که سومین سال جنگ اقتصادی تحمیلی بر مردم عزیز است و در شرایط کرونایی با تلاش همه مردم و همه مسوولین امسال شاهد افتتاح‌های بسیار مهم و از جمله در این هفته هستیم و تا پایان سال انشاءالله همین برنامه‌ها را ادامه خواهیم داد.

تاکید می کنم بر توصیه و تاکید دیروز مقام معظم رهبری در رابطه با  مساله وحدت ملی و اینکه همه قوا باید تلاش کنند که بر وحدت ملی افزوده شود. اگر یک روز از عمر دولت یا از عمر مجلس یا از عمر قوه قضاییه بگذرد و در آن روز کاری شود یا سخنی گفته شود که فاصله و شکاف بین مردم را زیاد کند، این برخلاف قانون و شرع و توصیه مقام معظم رهبری است.

همه باید به وحدت ملی کمک کنیم، این وحدت ملی است که قدرت ملی را برای ما می‌سازد، این قدرت ملی است که دیگران را وادار می‌کند تا در برابر حقوق مردم ایران سر فرود بیاورند و تعظیم کنند. تردید ندارم ایستادگی سه ساله ملت ایران، دولت آینده آمریکا را وادار خواهد کرد که در برابر مردم ایران کرنش کنند و به تعهدات خود بازگردند و تحریم‌ها شکسته شود.

 البته هم باید تلاش کنیم تحریم‌ها بی‌اثر یا کم‌اثر شود و این وظیفه اول ما است و هم باید تلاش کنیم تحریم‌ها شکسته شود و همانطور که مقام معظم رهبری دیروز فرمودند یک ساعت نباید تاخیر بیفتد. دولت باید همه توان خود را به کار بگیرد تا تحریم شکسته شود و تاخیر یک ساعته هم برای دولت مجاز نیست. این رهنمود بسیار مهمی بود که دیروز مقام معظم رهبری تاکید کردند.

دولت همه توان و تلاش خود را در این راه به کار خواهد گرفت و من به مردم اطمینان می‌دهم مقاومت و ایستادگی مردم حتما و قطعا موجب تسلیم دشمن در برابر قدرت ملی ما خواهد شد و انشاءالله امیدوارم روز به روز شاهد توسعه و آبادانی بیشتر کشور بزرگ ایران در سایه هم‌افزایی، همکاری، وحدت و اتحاد ملی باشیم. انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته