۰ نفر

یک اپیدمیولوژیست عنوان کرد؛

هر گونه رفتار اشتباه منجر به بحران کرونا می‌شود

۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۹:۳۵
کد خبر: 490598
هر گونه رفتار اشتباه منجر به بحران کرونا می‌شود

یک استاد رشته اپیدمیولوژی, برگزاری مراسم شب یلدا را نگرانی این روزهای کادر درمان، مسئولان و مردم دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حمید سوری، با اشاره به اینکه رخداد گسترش کرونا ناشی از مواجهه و تماس است، اظهار کرد: به هر میزان که مواجهه با عوامل بیماری زایی بیشتر باشد، احتمال افزایش بار پاندمی بیشتر خواهد شد.

وی ضمن اظهار تأسف از اینکه شیوع بیشتر اپیدمی کرونا صرفاً با افزایش مبتلایان همراه نیست، افزود: مرگ و میر نیز یکی از پیامدهای تلخ این بیماری است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه رویکردهای رفتاری جامعه نقش اثرگذاری در گسترش بیماری دارد خاطرنشان کرد: باید بیش از پیش رفتارهای فردی و اجتماعی مورد توجه سیاست گذاران باشد، چرا که جنس این اپیدمی با سایر اپیدمی‌ها متفاوت است.

سوری گفت: خاموش کردن شعله اپیدمی روش‌هایی دارد که در صورت بی توجهی و یا رفتار اشتباه می‌تواند، به بحران تبدیل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه روند افزایشی که در اپیدمی‌ها ایجاد می‌شود، صرفاً مسائل جانی را متأثر نمی‌کند، تاکید کرد: کرونا علاوه بر ابعاد سلامت که در جایگاه خود بسیار پراهمیت است، ابعاد دیگر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را نیز درگیر کرده است.

وی با اشاره به اینکه ویژگی برجسته ویروس کووید، قدرت سرایت پذیری بسیار زیاد است، افزود: شیب ملایمی که امروز در شیوع کرونا ایجاد شده حاصل تلاش‌های شبانه روزی سیاست گذاران و رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم است.

سوری با بیان اینکه شب یلدا در فرهنگ ایرانیان نماد دورهمی و برپایی جشن است تاکید کرد: امسال با وجود کرونا این دورهمی می‌تواند قاتل جانمان یا عزیزانمان شود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه بی احتیاطی و بی توجهی به رعایت توصیه‌ها بهداشتی را خصوصاً در شب یلدا از سوی برخی مورد انتقاد قرار داد و گفت: بی تردید برگزاری جشن، دورهمی و انجام رفتارهای پر خطر در اولین روز آغاز فصل زمستان می‌تواند بر شیوع بیشتر اپیدمی دامن بزند.

سوری تاکید کرد: یکی از ابتدایی‌ترین اصول برای قطع زنجیره کووید ۱۹ پرهیز از برگزاری دورهمی ها است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه با اشاره به این که کرونا همچنان به عنوان بیماری در دنیا تلقی می‌شود که درمان و داروی مؤثری برای آن وجود ندارد افزود: عمده ترین کاری که به عنوان مسئولیت فردی و اجتماعی برای قطع زنجیره انتقال بر عهده هر شهروندی است توجه جدی به رعایت اصول اولیه بهداشت برای پیشگیری از ابتلاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه به حداقل رساندن تماس‌هایی که منجر به بیماری می‌شود یکی از مهمترین روش‌های پیشگیری از ابتلاء به کرونا است، پرهیز از برگزاری دورهمی ها را خواستار شد.

سوری با بیان این که مبتلایان بدون علامت و یا افرادی که در دوره پنهان بیماری هستند، بیشترین کانون‌های خطر شیوع کرونا محسوب می‌شوند، گفت: معمولاً این افراد قابلیت مبتلا کردن دیگران را حتی در فرم‌های شدیدتر و مرگبار بیماری را دارند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه با تاکید بر این که باید درگاه‌های خروج عامل بیماری زا در بدن میزبان کرونا تا جایی که ممکن است از بین برود تاکید کرد: باید تماس‌های نزدیک و اجتماعات انبوه در دوران پاندمی محدود باشد.

وی با بیان اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از برگزاری دورهمی ها برای کاهش زنجیره بیماری ضرورت دارد ادامه داد: متأسفانه در ماه‌های اخیر روند دورهمی ها و مهمانی‌های خانوادگی افزایش چشمگیر و نگران کننده‌ای داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه اصلی ترین عامل شیوع این ویروس حضور در اجتماعات است، تاکید کرد: جشن شب یلدا از جمله آیین‌هایی است که ممکن است نگرانی شعله ورتر شدن آتش اپیدمی کرونا را تشدید کند بنابراین خوش خیالی با این رویکرد که میزان ابتلاء به کرونا کاهش پیدا کرده و یا در آن مهمانی فرد آلوده به ویروس وجود ندارد، تصور غلطی است.

سوری توضیح داد: حتی اینکه فردی که در دو تا سه هفته اخیر کرونا را پشت سر گذاشته هم دلیلی بر عدم انتقال ویروس نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد که کسی هم که هیچ علامتی ندارد انتقال دهنده بیماری نباشد، در مورد کودکان هم موضوع به همین شکل است، تصور می‌شود که یک کودک عامل خطر انتقال بیماری نیست درحالیکه کودکان می‌توانند به دلیل تحرک زیاد ویروس را به مراتب بیشتر هم انتقال دهند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن ابراز نگرانی در خصوص برگزاری دورهمی شب یلدا گفت: مهمانی شب یلدا غالباً در فضای خانوادگی و بسته برگزار می‌شود و در این مراسم افراد از ماسک استفاده نمی‌کنند، همین دو عامل می‌تواند باعث گسترش شیوع کرونا شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به مردم توصیه کرد: حداقل برای مصون نگه داشتن خود و خانواده از دورهمی یلدا پرهیز کنید و تلاش کنید تا با انجام یک رفتار درست اجتماعی موجبات ایجاد بیماری برای مردم و خستگی بیشتر کادر درمان را فراهم نکنیم.

وی انجام اقدامات سلبی از سوی دولت برای کاهش تردد و رفع محدودیت‌ها را خواستار شد و گفت: اگر به توصیه‌های عمل نشود و دورهمی ها برگزار شود، شاهد گسترش اپیدمی طی دو هفته آینده خواهیم بود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه نگرانی از گسترش کرونا بسیار جدی است از مردم خواست تا کمک کنند که زحمات و تلاش‌های صورت گرفته و در حال اجرای دولت، سیاستگذاران و کادر درمان برای رسیدن به مرکز کنترل کرونا نقش بر آب نشود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم شب یلدا، نگرانی اصلی این روزهای متخصصان و کادر درمان است، گفت: باید امسال این طوفان را هم پشت سر بگذاریم و شب یلدا هم همانند سایر جشن‌ها، مراسم‌ها و دورهمی های همیشگی که در سال ۹۹، استثنایی برگزار شد، در خانه بمانیم وبا همان جمع خانوادگی و بدون مهمانی و دورهمی از این شب استفاده کنیم.

سوری توصیه کرد: امسال وسایل ارتباط جمعی، تلفن و اپلیکیشن‌های ارتباطی در بلندترین شب سال می‌توانند سبب دیدار ما با اقوام و دوستانمان شود.