۰ نفر

رییس قوه قضاییه مطرح کرد؛

برخورد بدون اغماض با عوامل آبگرفتگی خوزستان

۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۸
کد خبر: 489848
برخورد بدون اغماض با عوامل آبگرفتگی خوزستان

رئیسی گفت: موضوع آبگرفتگی در استان خوزستان برای چندمین بار است که اتفاق می افتد و لازم است به صورت جدی موضوع پیگیری شود و اگر قصور، تقصیر و ترک فعل افرادی موجب بروز این شرایط شده، بدون هیچ گونه رودربایستی و اغماض برخورد شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه با تجلیل از شخصیت علمی و انقلابی مرحوم آیت الله یزدی در همراهی با امام و رهبری اظهار داشت: آیت الله یزدی در دوره ۱۰ ساله مدیریت دستگاه قضا، مخلصانه و دلسوزانه گام‌های ماندگاری برداشتند که قدردان زحمات ایشان هستیم.

رئیس قوه قضاییه، آیت‌الله یزدی را فقیهی پارسا و زمان شناس توصیف کرد که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به مبارزه با حکومت ستمشاهی به عنوان انکر المنکرات پرداخت و بعد از پیروزی انقلاب نیز با همه وجود از جمهوری اسلامی به عنوان اعرف معروفات حمایت کرد و هر جا لازم بود، با احساس مسئولیت و غیرت دینی و انقلابی وارد میدان می‌شد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به شخصیت ساده زیست آیت‌الله یزدی اشاره و تصریح کرد: آیت‌الله یزدی بعد از ۹۰ سال زندگی شرافتمندانه و متعهدانه و با وجود مسئولیت‌های مختلف، اندوخته‌ای از دنیا نداشت و حتی تنها منزل مسکونی خود را وقف حوزه علمیه قم و کرد و حقیقتاً دلداده اسلام و خدمتگزار ملت و کشور بود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرا رسیدن «هفته پژوهش» از تحقیق و پژوهش به عنوان یکی از پایه‌های مهم تحول در نظام قضایی یاد کرد و گفت که در دوره تحول قضایی می‌توان بسیاری از مسائل حقوقی را با نگاهی نو شناخت و حل کرد.

آیت‌الله رئیسی افزود: اگر یک قاضی در کنار صدور رأی به تبیین استدلال و مستندات آن رأی پرداخت و کار پژوهشی کرد، این اتفاق لازم است که مورد توجه و تقدیر مدیران دستگاه قضائی قرار بگیرد.

وی افزود: برخی از احکام به لحاظ قوت کار حقوقی و پژوهشی انجام گرفته، می‌تواند به عنوان موضوع یک رساله دکتری مورد توجه نخبگان حوزه و دانشگاه و محققان و دانشجویان علم حقوق قرار گرفته و الگویی برای همه همکاران دستگاه قضا باشد.

رئیس قوه قضاییه ایده پردازی و تدوین نظام مسائل برای رسیدن به راهکار‌های جدید در حل مسائل قضایی را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: باید بررسی کنیم که با چه روش‌های نوینی می‌توان به پرونده‌های جنایی و دعاوی خانواده، دعاوی مالی و مباحث مربوط به اسناد و املاک رسیدگی کرد که هم به مبانی قرآنی و فقهی نزدیک بوده و هم کارآمدتر باشد.

آیت‌الله رئیسی دقت در آمار و ارقام در فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی را نیز مورد تأکید قرار داد و با رد برخی آمار مطرح شده درباره ورودی پرونده‌های قضایی گفت: این که برخی رقم پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه را ۱۷ میلیون پرونده عنوان کرده اند درست نیست و مجموع پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف و دادگستری‌ها حدود ۹ میلیون فقره است.

رئیس دستگاه قضا متذکر شد «آمار ۱۷ میلیونی پرونده‌های قضایی در واقع مربوط به فرایند رسیدگی به ۲ میلیون پرونده وارده به شورا‌های حل اختلاف و ۷ ملیون پرونده مفتوح در دادگستری هاست که در یک چرخه از بازپرسی و محاکم تا دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار می‌گیرند».

آیت‌الله رئیسی با بیان این که نتایج مطالعاتی حاصل از آمار نادرست، درست نخواهد بود، از محققان و پژوهشگران خواست که در آسیب شناسی مسائل اجتماعی و بررسی مسائل مربوط به جرم شناسی نیز به آمار دقیق مجرمین و بزه دیدگان توجه کنند؛ نه آمار نادرستی که بعضاً مطرح می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با ابراز خرسندی از اعلام پیروزی مردم کشور‌های مختلف منطقه بر عناصر تکفیری ساخته و پرداخته آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی گفت که این پیروزی غرورآمیز، ثمره مجاهدت‌ها و خون پاک حاج قاسم سلیمانی و هزاران شهید جبهه مقاومت است.

آیت‌الله رئیسی درس بزرگ پیروزی جبهه مقاومت بر تکفیری‌ها و عناصر تروریست داعش را «پیروزی گفتمان مقاومت» عنوان کرد و گفت: مقاومت راهبرد و سیاست قطعی جمهوری اسلامی در برابر آمریکا و اروپا و دشمنان است و هزینه ایستادگی کمتر از سازش و تسلیم خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: سخن روشن جمهوری اسلامی و پیام ملت بزرگ ما مقاومت و تأکید بر اهداف مقدس نظام اسلامی است و دشمن باید به جای تلاش برای دو قطبی سازی و ایجاد چندصدایی در ایران به تعهدات خود پایبند باشد و به تعهداتش عمل کند.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به گزارش حجت الاسلام درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور، با تشکر از حضور میدانی و سرکشی وی در استان خوزستان گفت: نفس حضور مسئولان در بین مردم در زمان مشکلاتشان موجب می‌شود مردم بدانند عده‌ای پیگیر مسائل آن‌ها هستند و همین امر موجب آرامش خاطر آن‌ها می‌شود.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: موضوع آبگرفتگی در استان خوزستان برای چندمین بار است که اتفاق می‌افتد و لازم است به صورت جدی موضوع پیگیری شود و اگر قصور، تقصیر و ترک فعل افرادی موجب بروز این شرایط شده، بدون هیچ گونه رودربایستی و اغماض برخورد شود.

رئیس دستگاه قضا به مدیران دستگاه‌های موظف در استان خوزستان هم هشدار داد که باید بدانند ملزم به اجرای توافقات و پیشنهادات ارائه شده برای حل مشکلات مردم هستند.