۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

حل مشکل فاضلاب اهواز در گروی چیست؟

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبر: 489465
حل مشکل فاضلاب اهواز در گروی چیست؟

رییس سازمان مدیریت منابع آب کشور گفت: تا زمانی که طرح جامع شبکه فاضلاب و آب های سطحی همزمان با یکدیگر اجرا نشوند هیچ مشکلی در اهواز حل نخواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، قاسم تقی زاده خامسی در برنامه تهران ٢٠، با اشاره به اینکه برای طرح فاضلاب اهواز ۱۴۹ میلیون دلار از بانک جهانی تعلق گرفته بود، گفت: اهواز بخشی از این اعتبار را استفاده کرده است اما بیشتر آن با موضوع تحریم ها مواجه شد و نتوانستند آن را به طور کامل استفاده کنند، این در حالی است که هم زمان برخی دیگر از شهرها مثل تهران و شیراز از این وام استفاده کردند، اما تفاوت آنها در این بود که به موقع مدیریت کردند، اگر در این زمینه از طرف مسئولین اهواز سستی شده باشد باید از طرف قوه قضائیه پیگیری شود.

تقی زاده خامسی در جواب به این سوال که چرا در سال های اخیر به این مشکل رسیدگی نشده است؟، بیان کرد: مشکل کار تامین اعتبار بوده؛ شرکت آب و فاضلاب خودکفا است و برای فاضلاب از درآمدهای داخلی خودش استفاده می‌کند، این درحالی است که درآمدهای شرکت آب و فاضلاب به میزان مورد نیاز شبکه آب و فاضلاب اهواز نمی‌رسد.

در ادامه این برنامه سید کریم حسینی، نماینده مردم اهواز نیز به صورت تلفنی با اشاره به انجام نشدن وظایف دولت گفت: دو سوم این ۱۴۹ میلیون دلار قرار بود توسط بانک جهانی پرداخت شود و یک سوم آن توسط دولت، حتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار را بانک جهانی پرداخت کرد اما دولت وقت به علت بی توجهی، سهم خود را پرداخت نکرد و همین موضوع باعث شد کار متوقف شود.

حسینی افزود: همین الان یکی از مشکلات اصلی سوء مدیریت آب و فاضلاب است، به طوری که ۱۰ ماهه اهواز هنوز مدیر آبفای مستقل ندارد و درحال حاضر مدیرآبفای استان با حفظ سمت مدیر اهواز است.

نماینده مردم اهواز در ادامه بیان کرد: مشکل اصلی دوم در اهواز پس زدگی فاضلاب است، شبکه فاضلاب در زمان بارندگی جوابگو نیست و مشکل آب های سطحی در اهواز را دوچندان می‌کند.

تقی زاده خامسی در ادامه صحبت های خود و درجواب به مطالب مطرح شده توسط نماینده مردم اهواز گفت: در مورد آب های سطحی بنده به عنوان یک کارشناس می‌گویم اگر درحال حاضر شبکه فاضلاب هم درست شود، آب های سطحی دوباره شبکه آب و فاضلاب را تخریب خواهد کرد و تا زمانی که شبکه فاضلاب و آب های سطحی همزمان با یکدیگر اجرا نشوند هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

تقی زاده خامسی تصریح کرد: از ۱۰۰ میلیون یورو که قرار است برای بخش آب و فاضلاب اهواز تخصیص داده شود، با دستور مقام معظم رهبری ۵۰ میلیون یورو از آن تامین شده و کار توسط قرارگاه خاتم الانبیاء درحال انجام است، باید نماینده ها و همه مسئولین به یکدیگر کمک کنیم تا این پروژه در دوسال جمع شود.

معاون وزیر نیرو در ادامه گفت: در باره ی آب های سطحی نشنیده ام که هیچ گونه مذاکراتی انجام شده باشد و هنوز هیچ اعتباری برای انجام طرح جمع آوری آب های سطحی توسط شهرداری درنظر گرفته نشده است.

در ادامه این گفت و گو، علیرضا عباسی، نماینده مردم البرز نیز به صورت تلفنی به طرح مشکلات ناشی از انتقال آب از کرج به تهران پرداخت و گفت: در استان البرز دو سد مهم وجود دارد به اسم سد کرج و سد طالقان و این دو سد باید آب سه استان البرز، تهران و قزوین را تامین کند، اما مسئله ما این است که آیا در مبدا آب مورد نیاز تامین می‌شود؟ و آیا در مقصد این آب به درستی مصرف می‌شود؟

عباسی تصریح کرد: این درست است که آب استان تهران باید تامین شود، اما مشکل استان البرز هم باید حل شود و سوال اینجاست که این انتقال به چه صورت انجام می‌شود؟

وی افزود: یک بحث ما در موضوع انتقال آب تامین آب البرز است و یکی دیگر محیط زیست است که با انتقال تونلی آب با مشکلات زیست محیطی مواجه خواهیم شد.

تقی زاده خامسی در جواب به سوال آقای عباسی گفت: مردم البرز نگران نباشند، ما همیشه در رودخانه کرج ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب خواهیم داشت، لذا اصلاً جای نگرانی وجود ندارد و ما اخیراً حقابه کرج را از سد امیرکبیر ۲برابر کرده ایم.

تقی زاده خامسی همچنین در جواب سوال مجری در ارتباط با انتقال آب خزر به سمنان نیز گفت: ما ۹۰ درصد آب کشور را در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم و در این بخش هم الگوی مصرف اجرا نمی‌شود و بهره وری ندارد، در صورت اینکه ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شود دیگر نیازی به هزینه های سنگین پروژه های بزرگی مثل انتقال آب از خزر نیست.

معاون وزیر نیرو در امور آب افزود: ما در این پروژه فقط درحال مطالعه هستیم و مطالعه دلیل بر اجرایی شدن آن نیست.