۰ نفر

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا؛

ساخت داخلی واکسن کرونا آخرین مراحلش را طی می‌کند

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۲:۵۶
کد خبر: 489360
ساخت داخلی واکسن کرونا آخرین مراحلش را طی می‌کند

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با بیان اینکه اجباری شدن یا نشدن تزریق واکسن کووید ۱۹ به تصمیم گیران کشوری بستگی دارد, افزود: اگر واکسن، همگانی نشود زنجیره انتقال قطع نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، پیرحسین کولیوند با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه اجرای این طرح به عنوان محله محور و هر خانواده یک پایگاه سلامت، در سراسر کشور آغاز شده است، افزود: در این طرح، تشدید نظارت بر دستورالعمل‌های بهداشتی، تست گسترده هوشمند و هدفمند از هموطنان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بیماریابی فعال، قرنطینه و رهگیری هدفمند و هوشمند مبتلایان، آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و حفاظت از گروه‌های آسیب پذیر از دیگر اهداف این طرح است.

 کولیوند با اشاره به اینکه این طرح با همکاری بسیج و هلال احمر در حال انجام است، افزود: تیم‌های ۱۵ نفره‌ای هستند که یک پزشک، سرپرستی هر تیم را بر عهده دارد و ۴ نفر از متخصصان مدیریت بیماری‌های واگیر و ۱۰ نفر از کادر پرستاری و پیراپزشکی، این تیم را همراهی می‌کنند که تقریباً هر نفر ۵۰ نفر را پشتیبانی می‌کند.

وی اضافه کرد: برای بیمارانی که امکان جداسازی آن‌ها در منازلشان وجود ندارد از فضاهایی مانند هتل‌ها، مهمان پذیرها، زائرسراها و خوابگاه‌های خوب استفاده می‌کنیم.

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه تا کنون ۱۸۰۰ مرکز مراقبت سلامتی شامل حدود ۱۲۰ هزار تخت را آماده کردیم، گفت: سازمان‌های مختلف از جمله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت ورزش، جمعیت هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان امام (ره), بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه و ستاد کل نیروهای مسلح امکانات خود را برای اجرای این طرح در اختیار گذشته اند.

کولیوند افزود: بیماران مبتلا به کرونا در این طرح، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و دولت همه هزینه‌ها را بر عهده داردو مراقبت‌ها، هدفمند است و حتی بیمارانی که در منازل خود هستند توسط این تیم‌ها مراقبت می‌شوند.اکنون روند مبتلایان به بیماری کرونا رو به کاهش است.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با حضور در این برنامه گفت: اکنون سه شرکت ایرانی بر روی ویروس کشته شده کرونا کار می‌کنند که یکی از آن‌ها موفق شده است تا مجوز انسانی آن را دریافت کند.

مصطفی قانعی افزود: این واکسن از آنجایی که بر پایه ویروس کشته شده، ساخته می‌شود، دانش آن پیچیده نیست و قیمت آن مناسب است و زنجیره انتقال آن هم در کشورمان وجود دارد. برخی شرکت‌های ایرانی هم در حال ساخت انواع دیگر واکسن‌های کووید ۱۹ هستند.

قانعی گفت: پیش از ساخت واکسن ایرانی، تعدادی واکسن را برای استفاده‌های ضروری وارد می‌کنیم و در برخی موارد هم با کشور دیگر به طور مشترک واکسن تولید خواهیم کرد.

او افزود: واکسن «فایزر» به علت نیاز به زنجیره سرد انتقال در دمای ۷۰ درجه زیر صفر و به علت اینکه چنین امکانات انتقال از جمله هواپیمای تخصصی مورد نیاز را نداریم، چنین واکسنی را سفارش ندادیم و خواهان انواع دیگر واکسن از سازمان جهانی بهداشت شدیم.

قانعی اضافه کرد: شرایط اضطراری موجب شده است که شرکت‌های خارجی تولید کننده واکسن، قبول مسئولیت و بیمه نمی‌کنند و خسارتی هم نمی‌پردازند و دولت‌ها مجبورند خودشان مسئولیت‌ها را بپذیرند.

ساخت داخلی واکسن کووید ۱۹ آخرین مراحلش را طی می‌کند

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آخرین مراحل واکسن کووید ۱۹ ساخت داخل برای کسب مجوز از سازمان غذا و دارو در حال طی شدن است و احتمالاً برای اوایل دی موفق شویم تا کارآزمایی بالینی آن را آغاز کنیم.

محمد رضا صالحی هم در ارتباط تصویری با اشاره به اینکه به علت مرگ و میر بالای ناشی از بیماری کووید ۱۹ با شرایط اضطراری مواجهیم، گفت: این موضوع موجب شده است همه کشورها از جمله کشور ما، گروه‌ها و شرکت‌های مختلف علمی و دارویی تلاش کنند تا برای کنترل این مرگ و میر، به واکسن دست یابند.

وی افزود: در کشورمان از چندین ماه پیش، گروه‌های مختلفی بر روی ساخت واکسن کار کردند و از حدود ۶ ماه پیش، کارهای اولیه این واکسن آغاز شده است.

صالحی با اشاره به اینکه واکسن کرونای ساخت داخل بر مبنای واکسن کشته شده است، اضافه کرد: این روش تهیه واکسن، سال‌ها و دهه‌ها امتحان خود را از جهت علمی و عارضه‌ها پس داده است.

وی ادامه داد: این واکسن کارآزمایی های بالینی مرتبط با مراحل حیوانی را پشت سر گذاشته است و حدود ۱۰ روز پیش موفق شد کد اخلاق شروع کارآزمایی بالینی را بگیرد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی گفت: قرار است لینکی در فضای مجازی قرار داده شود و داوطلبان ۱۸ تا ۵۰ ساله در این لینک نام نویسی کنند و بر اساس شرایط، تعدادی را مشمول دریافت واکسن قرار می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه داوطلبان نباید سابقه ابتلاء به کووید ۱۹ را داشته باشند, افزود: آن‌ها تحت معاینات دقیق بالینی و بررسی‌های آزمایشگاهی قرار می‌گیرند. اگر فرد، قبلاً به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده باشد نمی‌توانیم ارزیابی‌های دقیقی در مورد پیگیری عملکرد واکسن داشته باشیم.

صالحی تاکید کرد: تیمی که بر روی این واکسن در حال کار است بسیار قوی و از بهترین دانشگاه‌های کشور هستند و موفق شدند واکسن را با کیفیت بسیار بالا تولید کنند. به شرایط علمی، قوانین و مقررات و اصول کارآزمایی بالینی, مقید هستیم و اگر شرایط آماده باشد و با ایمنی قابل توجهی بتوانیم این دوره را سپری کنیم وارد مراحل بعدی خواهیم شد.

وی اضافه کرد: همه واکسن‌ها ممکن است یک در هر چند هزار، عوارضی را داشته باشند که در مقایسه با مزایای استفاده از آن ناچیز است.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم گفت: به نظر می‌رسد ایمنی زایی ناشی از تزریق واکسن تا حدود شش ماه قابل حفظ باشد. دانش مربوط به ساخت و ارزیابی واکسن را در اختیار داریم و واکسن‌های وارداتی را هم آزمایش و ارزیابی می‌کنیم.

قانعی با بیان اینکه واکسن ایرانی که اجازه تجویز در کل کشور را داشته باشد در خرداد سال آینده خواهد بود ادامه داد: پیش بینی ما این است که ۶ تا ۷ شرکت داخلی در سال نخست, هر کدام ۱۰ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ تولید کنند و در خوشبختانه ترین حالت در آخر سال آینده, ۷۰ میلیون دوز واکسن داخلی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اجباری شدن یا نشدن تزریق واکسن کووید ۱۹ به تصمیم گیران کشوری بستگی دارد, افزود: اگر واکسن، همگانی نشود زنجیره انتقال قطع نمی‌شود.

رئیس اورژانس کشور نیز با اشاره به اینکه همه ۲۵۰۰ تیم ۱۵ نفره را به دستگاه‌های تب سنج، فشار سنج، لوازم حفاظت فردی و دیگر امکانات, تجهیز کردیم, گفت: هموطنان هم همراهی کنند تا اجرای طرح شهید سلیمانی موفق باشد و آمار بستری‌ها و تلفات کاهش یابد.

پیرحسین کولیوند افزود: حدود ۱۷ هزار نفر از کادر فوریت‌های پزشکی، ۲۰ هزار نفر از جمعیت هلال احمر، تعداد قابل توجهی بسیج در اجرای این طرح مشارکت دارند و تعداد آن‌ها رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه سامانه ۱۱۵ پاسخگوی مردم است, گفت: در مدت همه گیری کرونا، هیچکدام از کارکنان اورژانس, مرخصی نرفتند و متأسفانه ۸ نفر از آن‌ها به شهادت رسیدند و بالغ بر ۴ هزار نفر از کارکنان اورژانس به ویروس کرونا مبتلا شدند و بهبود یافتند.