۰ نفر

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران؛

داشتن کارت هوشمند ملی برای تنظیم سند الزامی می‌شود

۲۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۸
کد خبر: 489195
داشتن کارت هوشمند ملی برای تنظیم سند الزامی می‌شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: امکان تنظیم سند برای کسانی که کارت هوشمند ملی ندارند، تنها در فرجه زمانی محدودی وجود دارد و این افراد برای تنظیم سند باید درخواست کارت هوشمند ملی را ارائه دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مراسم افتتاح سرویس تطبیق اثر انگشت اصحاب سند در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت ثبت‌شده در کارت هوشمند ملی، شنبه 22 آذر برگزار شد. این سرویس از سوی ذبیح‌الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و حمید درخشان‌نیا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور افتتاح شد.

به گفته رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به‌عنوان متولی دفاتر اسناد رسمی، این سرویس برای تطبیق اثرانگشت افرادی که برای تنظیم سند به دفاتر رسمی مراجعه می‌کنند با اثرانگشت ذخیره شده آنها در کارت‌های هوشمند ملی است تا از اقدامات مجرمانه‌ای همچون جعل هویت و کلاهبرداری ممانعت به‌عمل بیاید.

با این حال کسانی هستند که بعد از گذشت چند ماه و چند سال از ثبت‌نام کارت هوشمند ملی، این کارت تاکنون به دستشان نرسیده است. همانند افرادی که به دلیل مفقودی کارت خود، تقاضای المثنی داده‌اند و از داشتن کارت هوشمند ملی محروم هستند. با توجه به اینکه داشتن کارت هوشمند ملی مراجعه‌کنندگان به دفاتر اسناد رسمی برای تطبیق اثرانگشت او با اثرانگشت ثبت شده در کارت ملی الزامی است، تکلیف این گروه از افراد چیست؟

در این باره علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: گروهی که کارت هوشمند ملی دارند، تکلیف آنها مشخص است و هنگام تنظیم سند باید کارت ملی خود را همراه داشته باشند. عده‌ای هم هستند که ثبت‌نام انجام داده‌اند و درخواست داده‌اند اما هنوز کارت را نگرفته‌اند، آنها یک پین کد دارند که آن را می‌توانند از طریق دفاتر اسناد رسمی دریافت کنند و امکان تطبیق اثرانگشت برای این گروه از افراد هم وجود دارد.

وی افزود: اما تنظیم اسناد برای کسانی که هنوز درخواستی برای دریافت کارت هوشمند ملی ارائه نداده‌اند، فعلاً بر اساس سامانه قبلی انجام می‌شود تا این گروه هم کارت هوشمند ملی را دریافت کنند.

خندانی تأکید کرد: این امکان در یک فرجه زمانی مشخص قابل انجام است و بعد از اعلام تاریخ از سوی متولیان امر، امکان تنظیم سند برای کسانی که کارت هوشمند ملی ندارند و با برای دریافت آن تقاضایی نداده‌اند، وجود نخواهد داشت.