۰ نفر

ترکمن پاسخ داد؛

چند نفر از فرهنگیان امسال بازنشسته می‌شوند؟!

۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۷
کد خبر: 488473
چند نفر از فرهنگیان امسال بازنشسته می‌شوند؟!

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع از سهم ۱۳.۴ درصد بودجه ۱۴۰۰ آموزش و پرورش از اعتبارات عمومی کشور خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری درباره تشریح بودجه آموزش و پرورش اظهار کرد: اعتبارات آموزش و پرورش ذیل ستاد و سازمان‌های تابعه تقسیم می‌شود که در لایحه ۲۵ردیف و دستگاه است و سهم اعتبارات آموزش و پرورش در بودجه ۱۱۲ هزار میلیارد تومان است که معادل ۱۳.۴ درصد از اعتبارات عمومی کشور را به خود اختصاص داده و نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی در سال ۹۹ عدد ۱۰.۹ درصد بود.

  الهیار ترکمن درباره بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه ۱۴۰۰، اولین بودجه قرن پانزدهم است که تدوین شده و این بودجه آخرین بودجه دولت دوازدهم و اولین بودجه مجلس در دوره جدید است؛ بودجه ۱۴۰۰ چارچوب این تدوین بر ۳ مبنا صورت گرفته است لذا ۶ رویکرد مشخص و برای تدوین لایحه وجود دارد.

وی به ضرورت‌های بودجه در لایحه مربوطه اشاره کرد و ادامه داد: بودجه عمومی کشور در ۱۴۰۰، حدود ۸۴۱ هزار میلیارد و ۳۰۰ است که نسبت به سال گذشته که ۵۸۰ هزار میلیارد تومان بود، ۴۷.۳ درصد رشد داشته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بودجه عمومی دولت در ۴ بخش درآمدها، واگذاری سرمایه ای، واگذاری دارایی و درامد اختصاصی دیده شده است عنوان کرد: متناظر با این موارد برای درآمدهای هزینه پیش بینی شده است. در بودجه ۱۴۰۰ درآمد دولت ۱۰ درصد رشد، واگذاری سرمایه ای ۱۱۰ درصد، واگذاری مالی ۷۱ درصد، هزینه تملک ۴۶ درصد، اعتبارات تملکات دارایی ۱۸ درصد رشد دیده شده است که به طور کلی بودجه عمومی کشور نسبت به سال ۹۹، رقم ۴۷.۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: اعتبارات هزینه ای در بودجه براساس فصول هزینه ابلاغ می‌شود فصل اول ۷۶ درصد، فصل دوم ۵۲ درصد، فصل سوم ۱.۳ درصد، فصل چهارم ۴۴ درصد، فصل پنجم یعنی کمک بلاعوض ۲۹ درصد منفی، فصل ششم ۳۹ درصد و فصل هفتم ۳۳ درصد رشد داشته است.

الهیارترکمن افزود: در لایحه ۱۴۰۰ به طور مثال حدود ۳۳ درصد اعتبارت کل کشور در فصل اول که جبران خدمات کارکنان است رشد داشته است. در بخش بودجه آموزش‌های مختلف رشد اعتباری ۱۵۱ درصد، امور قضایی ۲۹ درصد و امور اقتصادی ۶۲ درصد، در بخش تربیت بدنی ۳۳ درصد، در بخش آموزش و پژوهش ۷۲ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش اعتبارت مورد نیاز براساس حجم فعالیت‌های سال بعد مشخص می‌شود اظهار کرد: بودجه آموزش و پرورش برای تحت پوشش قرار گرفتن تمام دانش‌آموزان لازم التعلیم و انجام فعالیت‌های اولویت دار سند تحول بنیادین پیش بینی می‌شود؛ در سال ۱۴۰۰ براساس براوردها در حوزه آموزش دولتی ۱۳ میلیون دانش‌آموز با ۸۸۰ هزار و ۵۱۴ نیروی رسمی و پیمانی داریم که ۸۳ درصد در حوزه معلمی و مابقی در سایر بخش‌ها هستند.

وی اضافه کرد: در بخش کلاس‌های دولتی ۵۱۹ هزار کلاس داریم که براساس شواهد تا سال ۱۴۰۲ با ریزش منفی و کاهش تعداد جمعیت نیروی انسانی در مقابل افزایش جمعیت دانش‌آموزان مواجه هستیم که تاثیری بر نرم کلاس درسی دارد، حدود ۱۳ درصد کلاس آموزشی و پرورشی یعنی ۶۵ هزار و ۳۱۶ کلاس خارج از نرم و دارای تراکم بالای ۳۵ نفر داریم. کلاس‌های زیر نرم استاندارد ۶ دهم درصد و ۳ هزار و ۲۰۹ کلاس می‌شود.

الهیارترکمن اشاره کرد: اگر روند سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور را بررسی کنیم در سال‌های گذشته از سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کم می‌شد.

وی اضافه کرد که وضعیت اعتبارت از ۲۵ ردیف ۱۴ ردیف ذیل ستاد است؛ اعتبارت سرانه مدارس ۳۰ درصد و مدارس شبانه روزی و سرویس ایاب و ذهاب ۱۹۷ درصد رشد داشته است. فعالیت‌های تربیتی بدنی ۳۶ درصد، توسعه آموزش‌های پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه ۲۷ درصد، برون سپاری در آموزش‌های کاردانش ۴۳ درصد، فعالیت‌های پرورشی ۴۲ درصد، اداره مدارس خارج از کشور ۴۳ درصد، کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزش و پرورش ۳۰ درصد و اعتبارات استانی ۶۸ درصد رشد داشته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در مجموعه ۱۴ ردیف ذیل ستاد آموزش و پرورش، ۹۴ درصد اعتبارت اداره کل استان‌ها و ۶ درصد مربوط به هزینه‌های ملی است. اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای نیز در قالب ۹ طرح عمرانی است که ۳۳ درصد رشد و در بخش درامدها ۱۱ درصد رشد داشته‌ایم.

الهیارترکمن افزود: برای استفاده از برخی اقدامات اعتباری تحت عنوان ردیف متفرقه داریم همچنین ۱۱ ردیف مربوط به سازمان‌های وابسته به آموزش و پرورش داریم که اعتبارات نسبت به سال ۹۹ حدود ۳۳ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: ۱۱ تبصره در لایحه بودجه از مجموعه ۲۱ تبصره مربوط به آموزش و پرورش است گازرسانی به مدارس، تجهیزات گرمایشی مدارس رتبه بندی معلمان و استمرار آن در سال ۱۴۰۰ از بندهایی است که ذکر و پیش بینی شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه تنها شاخص مالی ما سهم دولت است در قبال رشد ۴۷.۵ درصد رشد ۷۲.۵ درصد برای آموزش و پرورش رشد قابل قبولی است اما نیازمند تقویت است.

الهیار ترکمن درباره درآمدهای اختصاصی آموزش و پرورش در بودجه اظهار کرد: سال آینده نیز درآمدهای ناشی از اجرای قوانین مانند عوارض شهرداری ها، مراکز آموزشی رفاهی و... را داریم که به علت شرایط کرونا برخی فعالیت های ما مانند مراکز رفاهی کاهش می یابد. خیلی روی درآمدهای اختصاصی نمی‌خواهیم ورود کنیم زیرا رسالت آموزش و پرورش فراتر است. هرچند باید طبق قوانین وصول درآمد کنیم که برای سال آینده 11 درصد و مبتنی بر واقعیت ها و قوانین موجود است. دنبال افزایش قطعی درآمد نیستیم، اما آنچه قانون گفته و مطمئن است را دنبال می‌کنیم. 

وی درباره افزایش حقوق فرهنگیان بیان کرد: فعلا افزایش حقوق سال آینده همان 25 درصد است که دولت اعلام کرده است.  بعد از آن اعمال ناشی از رتبه بندی را خواهیم داشت. 

الهیار ترکمن درباره سهم آموزش‌وپرورش از بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: مشکلات مالی آموزش‌وپرورش مربوط به دولت خاصی نیست، این مشکلات مشمول مرور زمان بوده و تبعیت از قوانین عام، تمرکزگرایی و... ازجمله این مشکلات بوده است. البته سیاست‌های خوبی برای کاهش این مشکلات در دستور کار است.

وی افزود: ترکیب مجوز استخدام‌ها از سال ۱۴۰۰ تغییر خواهد کرد و می‌توانیم کمبود نیروی انسانی در رشته‌های مختلف را رفع خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شرایط کرونایی تصریح کرد: از سال ۹۹ سرانه مدارس را متمرکز کردیم تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین تجهیزات بهداشتی مدارس به استان‌ها ابلاغ کردیم و تأمین امنیت بهداشتی دانش آموزان و معلمان را سرلوحه کار خود قراردادیم.

وی با تشریح بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، ادامه داد: هرچند مشکلات بودجه‌ریزی همواره وجود دارد اما در امور آموزشی و فرهنگی سومین درصد رشد مربوط به آموزش‌ و پرورش است بودجه آموزش‌وپرورش همچنان افزایش است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: در سال جاری در سومین مرحله تخصیص بودجه هستیم و تاکنون مشکلی نداشتیم البته مرحله چهارم آن هنوز باقی است.

الهیار در خصوص سؤالی درباره آموزش‌های مجازی و شبکه شاد گفت: برای تأمین تبلت برای دانش آموزان پیشنهاد‌هایی را ارائه کردیم اما مأموریت اصلی ما ارائه آموزش‌ها است و تأمین گوشی و تبلت جز مأموریت‌های آموزش‌وپرورش نیست لذا پیگیر حل این مشکل از طریق دستگاه‌های مختلف هستیم.

وی از ارائه پیشنهاد‌هایی برای خرید تبلت با راهکار افزایش قدرت خرید مردم و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر توسط آموزش‌وپرورش خبر داد و افزود: آموزش‌های تلویزیونی در کنار آموزش‌های دیگر هم وجود دارد که از دبیران مجرب برای تدریس دروس آن استفاده می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع برقراری عدالت آموزشی را وظایف آموزش‌وپرورش برشمرد و افزود: در کسری بودجه آموزش‌وپرورش از راه‌های مختلف تلاش می‌کنیم که تأمین شود. حدود ۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ کسری بودجه داریم اما ساز و کارهای تأمین آن وجود دارد. هرساله ۵ تا ۱۰ درصد بودجه کل کسری بودجه داریم اما سازوکارهای مناسبی برای تأمین آن وجود دارد که معمولاً تا اسفند هرسال بخش عمده‌ای از آن تأمین و در مرحله بعدی مابقی کسری بودجه در فرودین و اردیبهشت سال بعد این کسری بودجه صفر می‌شود.

الهیار ترکمن درباره اعتبار رتبه‌بندی معلمان در بودجه سال آینده گفت: که در لایحه ۱۴۰۰، رتبه‌بندی دربند ی تبصره ۲ رتبه‌بندی دیده‌شده و مجوز تأمین اعتبار داده‌شده و در اعتبارات متفرقه نیز ۵۲۰۰ میلیارد دیده‌شده اما بودجه موردنیاز باید در قانون رتبه‌بندی دیده شود. شیر مدارس نیز در ردیف‌های متفرقه دیده‌شده و قابل پرداخت در بخش‌های دیگر نیست.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: لایحه جدید رتبه‌بندی کاملاً طراحی‌شده منطبق با شرایط کار معلمی است. این سازوکارها در لایحه پیش‌بینی و به دولت ارسال‌شده است همچنین اکنون در کمیسیون مربوطه و در حال پیگیری است. در کمیسیون تخصصی نهایی و به صحن دولت ارائه می‌شود و به مجلس خواهد رفت تا وقتی به قانون تبدیل و در سال ۱۴۰۰ اجرا شود.

وی افزود: همچنین در موضوع شیر مدارس به دلیل عدم توزیع این شیرها بسته‌های غذایی حمایتی جایگزین شیر مدارس را پیشنهاد کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش از بازنشسته شدن ۳۴ هزار نفر در سال ۹۹ خبر داد و تصریح کرد: 26 هزار نفر از این تعداد درخواست بازنشستگی دادند برای سال آینده با مجوزهای استخدامی داده‌شده، مشکلات کمتری در جذب نیرو خواهیم داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: مجوز جذب دانش آموزان آسیب‌دیده درود زن صادر و به استان فارس ابلاغ‌شده است تا این افراد به استخدام آموزش‌وپرورش درآیند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص رفع مشکلات زیرساختی شبکه شاد، گفت: با تفاهمی که با اپراتور همراه اول داشتیم هزینه زیرساخت‌های شاد بر عهده همراه اول است و آموزش‌وپرورش در این زمینه اعتباری هزینه نمی‌کند.

الهیار افزود: درآمدهای اختصاصی آموزش‌وپرورش، ناشی از اجرای قوانین مانند مراکز رفاهی درمانی اجرای مسابقات، قوانین مربوط به سهم آموزش‌وپرورش از برخی درآمدهای شهرداری‌ها و.‌ براثر کرونا کاهش پیداکرده است و سهم این نوع درآمدها را ۱۱ درصد پیش‌بینی کرده‌ایم. خیلی روی درآمدهای اختصاصی نمی‌خواهیم ورود کنیم زیرا رسالت آموزش‌وپرورش فراتر است. هرچند باید طبق قوانین وصول درآمد کنیم که برای سال آینده ۱۱ درصد و مبتنی بر واقعیت‌ها و قوانین موجود است. دنبال افزایش قطعی درآمد نیستیم، اما آنچه قانون گفته و مطمئن است را دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در خصوص مسکن فرهنگیان از مجموعه ۱۷۰ هزار مسکن فرهنگیان که بر اساس تفاهم‌نامه همکاری با وزارت راه و شهرسازی متعهد شده بودیم تاکنون برای احداث ۴۴ هزار واحد آن در ۱۸ استان توانستیم زمین تخصیص بدهیم و اقدامات اولیه آن انجام‌شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش ادامه داد: در خصوص توسعه سیستم گرمایشی مدارس ۲۰ درصد از اعتبارات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به این موضوع تخصیص‌یافته است.