۰ نفر

توسط رییس جمهور ابلاغ شد؛

نحوه جذب منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش

۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۴۰
کد خبر: 485752
نحوه جذب منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش

ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» با امضای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۲۷ آبان ۱۳۹۹ با عنوان ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» را به هیات وزیران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

این ماده واحده به هیات وزیران، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی با ۶ تبصره ابلاغ شده است که بر اساس آن وزارت آموزش و پرورش مکلف است به استناد سیاست‌های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش (ابلاغی مقام معظم رهبری) منابع انسانی مورد نیاز خود در مشاغل آموزشی و تربیتی را در چارچوب شایستگی‌های مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر اساس شرایط و ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی تأمین کند و هر گونه استخدام خارج از این طریق ممنوع است.

همچنین در تبصره ۵ این ماده واحده تأکید شده است که شرط اشتغال به حرفه معلمی در کلیه مدارس (اعم از دولتی و غیر دولتی)، دارا بودن «گواهینامه صلاحیت معلمی» به عنوان مستند رسمی احراز توانایی یک فرد برای ایفای نقش معلمی خواهد بود.

بر اساس تبصره ۴ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» هر گونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، بر اساس نیاز «برای بوم» (استان، شهرستان، منطقه و ناحیه) خواهد بود و صرفاً از طریق شرکت در آزمون‌های ورودی انجام می‌شود و خارج شدن نیرو از بوم به منزله قطع رابطه استخدامی و ابقای ردیف برای بوم خواهد بود.

متن کامل ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» به شرح ذیل است:

هیات وزیران

وزارت آموزش و پرورش

سازمان اداری و استخدامی کشور

ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» که در جلسه ۸۳۳مورخ ۲۷ آبان ۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می گردد:

ماده واحده: به منظور شناسایی، جذب و تأمین منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی کار آمد، متعهد و متخلق، با استعداد و با انگیزه و برخوردار از صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای؛ وزارت آموزش و پرورش مکلف است به استناد سیاست های کلی تحول در نظام آموزش و پرورش (ابلاغی مقام معظم رهبری) منابع انسانی مورد نیاز خود در مشاغل آموزشی و تربیتی را در چارچوب شایستگی های مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بر اساس شرایط و ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، صرفا از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی تأمین نماید. هر گونه استخدام خارج از این طریق ممنوع است.

 تبصره ۱: دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر فنی شهید رجایی علاوه بر جذب دانشجو معلم و هنرآموز موضوع ماده ۲۸اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ماده ۱اساسنامه دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی، می توانند از ظرفیت علمی سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و حوزه های علمیه برای تربیت نیروهای آموزشی و تربیتی موردنیاز استفاده نمایند.

ضوابط و مقررات مربوط به این تبصره، ظرف مدت سه ماه با پیشنهاد توسط شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می رسد.

 تبصره ۲: افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای دولتی آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش همکاری کرده اند در شرایط برابر با سایر داوطلبان و صرفا پس از گذراندن دوره مهارت آموزی یک ساله در دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به کارگیری خواهند شد. مدت همکاری تمام وقت این افراد از حداکثر سن برای شرکت در آزمونهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش کسر می شود.

تبصره ۳: سازمان اداری و استخدامی کشور، مجوزهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش را در مشاغل آموزشی و تربیتی بر اساس شاخص نسبت دانش آموز به کل کارکنان آموزشی صادر خواهد نمود. شاخص نسبت دانش آموز به کل کارکنان آموزشی، به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره ۴: هر گونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش، بر اساس نیاز «برای بوم» (استان، شهرستان، منطقه و ناحیه) خواهد بود و صرفا از طریق شرکت در آزمون های ورودی انجام می شود. خارج شدن نیرو از بوم به منزله قطع رابطه استخدامی و ابقای ردیف برای بوم خواهد بود.

تبصره ۵: شرط اشتغال به حرفه معلمی در کلیه مدارس (اعم از دولتی و غیر دولتی)، دارا بودن گواهینامه صلاحیت معلمی» به عنوان مستند رسمی احراز توانایی یک فرد برای ایفای نقش معلمی خواهد بود. ترتیب صدور، به روزآوری، قالب و نوع اطلاعات مندرج در آن توسط شورای عالی آموزش و پرورش تعیین و با تصویب هیأت وزیران ابلاغ می شود.

تبصره ۶: این مصوبه، نسبت به کلیه قوانین و مقررات مربوط به حوزه جذب و تأمین منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش در موارد مغایر، حاکم خواهد بود.

حسن روحانی

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی»