۰ نفر

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا؛

طرح هوشمند محدودیت‌ها ادامه دارد

۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳
کد خبر: 485146
طرح هوشمند محدودیت‌ها ادامه دارد

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح هوشمند محدودیت‌ها که از اول آذرماه به‌مدت دوهفته ادامه دارد را پویا توصیف کرد و گفت: این طرح تا ریشه کن شدن بیماری کرونا ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حسین قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا غیر از طرح اجرای هوشمند محدودیت‌های دو هفته‌ای طرح‌های دیگری هم به موازات آن اجرا می شود؟ گفت: برنامه‌ای با ۷ محور در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا طراحی شده که در واقع طرح محدودیت‌ها، محور ششم آن است.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا اضافه کرد: همچنین مدت اجرای این طرح دو هفته ای نبوده و به صورت پویا تا ریشه کن شدن بیماری ادامه خواهد داشت. طرح محله محور هم توسط بسیج مردمی در کنار این طرح در حال اجرا است.

قاسمی سپس با اشاره به میزان موفقیت اجرای این طرح، گفت: هر طرحی در رابطه با کنترل بیماری کرونا دست‌کم نیازمند ۲ هفته زمان برای ارزیابی است اما برآوردهای اولیه حکایت از همراهی و همکاری همه بخش‌ها در اجرای این طرح دارد.

عضو کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره نحوه تردد افرادی که محل سکونتشان یک شهر و محل اشتغالشان شهری دیگر است، ادامه داد: استفاده از خودروهای شخصی برای این افراد امکان پذیر نیست و تنها در موارد ضروری اقدام خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای کنترل بیماری لازم است به محدودیت‌ها پایبند باشیم هرچند این کار دشواری است اما ریشه کردن کردن این بیماری چاره ای جز همراهی و همکاری همه افراد و نهادها ندارد.

الزامی بودن همراه داشتن کارت شناسایی در حمل نقل بین شهری

قاسمی درباره موفقیت اجرای بخشهای دیگر این طرح چون قرنطینه، محله محوری و همراه داشتن کارت شناسایی معتبر، گفت: قرنطینه و سایر موارد ذکر شده در طرح دیده شده است اما ممکن است برای کنترل بیماری مواردی که لازم باشد در آینده پیش بینی، اعلام و اجرا شود. در حوزه حمل نقل بین شهری هم اکنون همراه داشتن کارت ملی و یا کارت معتبر مثل گواهینامه الزامی است.

دلایل توجیهی و ویژگی های طرح هوشمند محدودیت های دو هفته‌ای

قاسمی، ایجاد ساز و کار هوشمند برای اعمال محدودیت‌ها با توجه به مزمن شدن بیماری، ایجاد مداخلات محدودیت زای مستمر به دلیل تغییر رفتار و روند بیماری، تعیین تکلیف فعالیت رسته‌های اداری، خدماتی و تجاری، آموزشی و فرهنگی و اجتماعی، حمل و نقل متناسب با روند بیماری در شهرها و مشخص بودن نوع و مدت زمان محدودیت و جرایم به صورت یکپارچه و پیوسته را از جمله دلایل توجیهی و ویژگی‌های این طرح برشمرد.

به گفته وی، فارغ شدن ستاد ملی و کمیته‌های ذیربط از اتخاذ تصمیمات اقتضایی و مقطعی، فراهم کردن فرصت آینده نگری برای ستاد ملی با توجه به رویکرد هوشمند طرح، رویکرد برنامه محور طرح با تعیین زمان بندی برای برآورده کردن انتظارات جامعه و یکصدایی در شرایط و موقعیت های مختلف روند بیماری در شهرها به منظور پاسخگویی به افکار عمومی از دیگر ویژگی های طرح هوشمند اعمال محدودیت‌های دو هفته ای است.

قاسمی، تمرکز زدایی و تفویض اختیارات لازم به ستادهای استانی جهت تصمیم‌گیری در شرایط مختلف، شاخص سازی از روند بیماری با تعیین معیارهای مشخص و فراهم کردن سازوکار ارزیابی استانی، حذف بوروکراسی و رفت و برگشت‌های اداری جهت هماهنگی با مرکز، مدیریت زمان به عنوان مولفه مهم در بحرانهای همه گیر (اپیدمیک) و صرفه جویی در هزینه های اضافی، نهادینه سازی تصمیمات میان جامعه با هدف اصلاح سبک زندگی در شرایط کرونایی، ایجاد درک مشترک میان دست اندرکاران (اعم از تصمیم گیران، مجریان، مردم و رسانه‌ها) در چگونگی هم زیستی با ویروس کرونا و رعایت قاعده‌های مرتبط، امکان طراحی و اجرای برنامه‌های اثرگذار برای همراه کردن مردم، هدایت و اقناع افکار عمومی، و اجرایی شدن تصمیمات در صحنه اقدام و عمل با هدف تاثیرگذاری را از دیگر دلایل توجیهی این طرح عنوان کرد.

وی تصریح کرد: امیدوارم با اجرای کامل این طرح به قطع زنجیره ای انتقال و جلوگیری از افزایش بیماران، جلوگیری از افزایش مرگ و میر و به حداقل رساندن آن و در نهایت مدیریت و کنترل بیماری و خارج شدن از این اپیدمی برسیم.

به افراد با تست مثبت، بلیت سفر فروخته نمی‌شود

قاسمی در پاسخ به این پرسش که آیا برای تردد افراد مبتلا به کرونا مجازاتی در نظر گرفته شده و برای سیستم‌های حمل و نقلی که این افراد را جابجا کنند چه تدبیر و تنبیهی اندیشیده شده است، گفت: برای آنها نیز جریمه‌های سنگین پیش بینی شده است. ضمن اینکه در حال حاضر راه آهن و هواپیمایی متصل به سامانه‌های وزارت بهداشت شده و چنانچه افراد تست مثبت قصد تردد داشته باشند به آنها بلیت فروخته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دستورالعملی در رابطه با بحث مشارکت مردم و بهره مندی از ظرفیت سمن‌ها، خیرین مساجد تهیه شده و مراحل نهایی ویرایش را طی می‌کند، گفت: این دستورالعمل به زودی پس از تصویب و اطلاع رسانی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح  با دوربین‌ها و نیروهای گشتی کنترل می‌شود

قاسمی درباره نحوه برخورد با کسبه‌های خاطی و کنترل منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح، گفت: کسبه‌ها در صورت عدم رعایت محدودیت‌های اعمال شده به منظور حفاظت از جان هموطنان برابر ضمانت اجرایی پیش بینی شده جریمه و پلمب می‌شوند. تردد از ساعت ۹ تا ۴ نیز توسط دوربین‌ها و نیروهای گشتی کنترل و جریمه‌ها صادر می‌شود.

 اجرای طرح دو هفته ای هوشمند محدودیت‌ها از اول آذرماه در سراسر کشور آغاز شده است. براساس این طرح شهرها به سه منطقه قرمز، نارنجی و زرد تقسیم بندی شده اند که تردد از شهری به شهر دیگر امکان پذیر نیست. همچنین براساس این طرح تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح ممنوع است.