۰ نفر

با ورود سامانه بارشی؛

استان‌های کشور در پاییز لباس زمستان به تن کردند

۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۷
کد خبر: 485143
استان‌های کشور در پاییز لباس زمستان به تن کردند

سامانه بارشی، برخی استان‌های کشور را در بر گرفته و شهرهای بسیاری این روزها آسمانی بارانی یا برفی را تجربه می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، همزمان با ورود سامانه بارشی به کشور، استان های مختلف بارش برف و باران را تجربه کردند و در آخرین ماه از پاییز چهره زمستانی به خود گرفتند.

بارش برف و باران در استان های مختلف موجب آماده‌باش گروه های امدادی شده و در برخی شهرها، بارش برف موجب بسته شدن برخی مسیرها و قطع شدن برق شده که این اتفاقات به همت گروه های امدادی رفع شده و یا در حال رفع است.

۲۰ اکیپ‌ تعمیراتی برق در ارومیه فعال شد

  مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: بیش از ٢٠ اکیپ تعمیراتی چهار مدیریت توزیع برق شهرستان ارومیه فعال شده است تا مشکلات بوجود آمده براثر قطع برق ناشی از بارش برف سنگین را رفع سازد.

اکبر حسن بگلو افزود: مدیریت‌های باهنر، ولیعصر، باکری و ایثار علاوه بر اکیپ‌های تعمیراتی و  نگهداری شبکه و اکیپ‌های روشنایی نیز برای اتصال برق در برخی از مناطق ارومیه در تلاش است.

وی اضافه کرد: کارکنان و سیم‌بانان شرکت برق به همراه نیروهای شهرداری از همان لحظه اول که در حالت آماده باش کامل بودند با حضور در محلات و مناطق مختلف در تلاش هستند تا به زودی و کوتاه‌ترین زمان مممکن برق مناطق قطع شده را وصل کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی از صبر و حوصله مردم تا وصل شدن مجدد برق قدردانی کرد و گفت: تمامی عملیات ترمیم و بازسازی تجهیزات شبکه برق و خطوط اتصالی سعی شده است در اسرع وقت انجام یابد.

از بعدازظهر پنجشنبه برق بخش عظیمی از شهر ارومیه و برخی دیگر از شهرهای آذربایجان‌غربی به دلیل بارش برف سنگین قطع شده که به تدریج در حال وصل است.

انجام پروازهای ایمن در ‌فرودگاه ارومیه

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی گفت: تلاش بی‌وقفه تیم عملیات زمستانی فرودگاه ارومیه برای عملیاتی نگهداشتن باند فرودگاه و انجام ایمن پروازها ادامه دارد و باند به طور کامل عملیاتی است.

محمدعلی نائل قراملکی افزود: با وجود بارش برف، مشکلی در مسیر باند هواپیما و فرودگاه ارومیه وجود ندارد و پروازهای ورودی و خروجی عصر امروز طبق برنامه انجام شد.

وی اظهار داشت: سه پرواز ورودی و سه پرواز خروجی این فرودگاه از مبداء تهران به ارومیه و بالعکس طبق برنامه انجام شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و تداوم آن، مسافران برای اطمینان بیشتر از انجام پروازشان پیش از مراجعه به فرودگاه ارومیه با اطلاعات پرواز تماس بگیرند.

وی با اشاره به اینکه پروازهای این فرودگاه بدون مشکل انجام شده است، تاکید کرد: از زمان اعلام پیش‌بینی بارش برف تمام تدابیر لازم اندیشیده شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

آذربایجان‌غربی سه فرودگاه در شهرهای ارومیه، خوی و ماکو دارد ولی بخش قابل توجهی از پروازهای این استان از طریق فرودگاه ارومیه انجام می‌شود؛ تهران، مشهد و استانبول سه مسیر پروازی پرتردد فرودگاه ارومیه به شمار می‌رود.

روزانه به طور متوسط پنج پرواز و هفته‌ای ۳۹ پرواز، شامل ٢ پرواز به مقصد مشهد و ٢ پرواز به مقصد استانبول و ۳۵ پرواز به مقصد تهران توسط شرکت‌های هواپیمایی مختلف از فرودگاه ارومیه انجام می‌شود.

بارش شدید برف تمامی جاده‌های تکاب را مسدود کرد

ئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تکاب گفت: بارش برف و کولاک شدید موجب بسته شدن تمام محورهای مواصلاتی منتهی به این شهرستان شده و هم‌اینک تردد در جاده‌ها امکان‌پذیر نیست.

"امیر یدبیضا" با بیان اینکه میران بارش برف در گردنه "مایین بلاغ" به بیش از ۴۰ سانتی‌متر رسیده است افزود: کولاک شدید جاده‌های تکاب از جمله محورهای دسترسی به شهرهای شاهین‌دژ، بیجار، دوراهی ایرانخواه و دندی را فراگرفته و تردد در این محورها را غیرممکن کرده است.

وی بیان ‌کرد: شهروندان و رانندگان خودروها و وسایل نقلیه از هرگونه تردد شبانه در محورهای مواصلاتی این شهرستان به‌طور حتم خودداری کنند تا در کولاک و برف گرفتار نشوند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تکاب اظهار داشت: از عصر امروز خودروها و وسایل نقلیه گرفتار شده در میان برف و کولاک در در جاده‌های تکاب از جمله گردنه مایین‌بلاغ در ۳۵ کیلومتری محور تکاب- شاهین‌دژ توسط راهداران نجات یافته و با اقدام به موقع اکیپ‌های راهداری و پلیس‌راه برای هیچ‌یک از خودروها حادثه‌ای بوجود نیامد.

"یدبیضا" با بیان اینکه شهروندان و مسافران پیش از عزیمت به شهرهای همجوار تکاب و تردد در جاده‌های این شهرستان از وضعیت محورها اطلاع یابند ادامه ‌داد: اکیپ‌های راهداری از ظهر پنج‌شنبه مشغول برف‌روبی محورهای مواصلاتی این شهرستان هستند و تلاش راهداران برای بازگشایی جاده‌ها از جمله گردنه برف‌گیر مایین بلاغ با وجود کولاک شدید ادامه دارد.

وی اضافه‌کرد: رانندگان خودروها و وسایل نقلیه تا صبح فردا، جمعه از تردد در جاده‌های تکاب خودداری کنند و پس از آن نیز برای تردد در محورهای مواصلاتی شهرستان ضمن همراه داشتن تجهیزات ایمنی، لباس زمستانی و سوخت کافی، از زنجیرچرخ استفاده کنند.

تکاب از شهرهای سردسیر کشور است که در منطقه ای کوهستانی در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و دارای جاده‌های برف‌گیر و سخت‌گذر است.

ممنوعیت تردد تریلرهای کشنده در ۲ محور مواصلاتی کردستان

رییس پلیس راه کردستان گفت: به دلیل بارش برف و سهولت در ترافیک جاده‌ای، تردد انواع کشنده و تریلر از ساعتی پیش تا اطلاع بعدی در سه محور دیواندره - سقز، سقز به بانه و سقز - سنندج و بالعکس ممنوع است.

سرهنگ عیسی گوهری اظهار داشت: محدودیت تردد تریلر در این محورها از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه پنجشنبه در جاده‌های مورد نظر اعمال شده و تا اطلاع بعدی ادامه دارد ضمن اینکه تردد وسایل نقلیه سواری نیز در این مسیرها تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

وی به بارش برف و لغزندگی سطح اغلب جاده‌ها و محورهای اصلی شمال استان اشاره کرد و افزود: با توجه به بارندگی و وجود مه در محورهای مواصلاتی، رانندگان رعایت سرعت مطمئنه و احتیاط را مد نظر داشته و از انجام سفر غیر ضروری خودداری کنند.

رییس پلیس راه کردستان تاکید کرد: رعایت فاصله طولی، همراه داشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی و اطمینان از سالم بودن برف‌پاک‌کن و چراغ خودرو از مواردی است که رانندگان باید قبل از سفر به آنها توجه کنند.

سرهنگ گوهری سرعت و تجاوز به چپ را از مهمترین دلایل بروز تصادف در جاده‌ها دانست و یادآور شد: با توجه به کوهستاتی بودن اغلب محورهای مواصلاتی استان، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و توجه به توصیه‌های پلیس از سوی رانندگان ضروری است.

طبق اعلام راهداری کردستان از عصر دیروز به دلیل بارش شدید برف و لغزنده بودن، تردد خودروها در محورهای ارتباطی منتهی به شمال این استان فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

محورهایی که در آن بارش برف گزارش شده شامل دیواندره‌ - سقز، سقز - بانه، سقز - بوکان، بانه - سردشت، ایرانخواه به تکاب و دیواندره به بیجار بارش برف گزارش شده است.

همچنین گردنه محمودآباد در مسیر ارتباطی سقز به دیواندره ساعتی پیش با اعلام راهداری بخاطر کولاک و بارش سنگین برف مسدود شده و راهداران در محل مستقر و عملیات پاکسازی و برفروبی را آغاز کرده تا این محدوده را برای تردد وسایل نقلیه بازگشایی کنند.

طرح زمستانی راهداری همه ساله از ۱۵ آبان در سراسر کشور شروع می‌شود اما در کردستان به علت برفگیر بودن و داشتن گردنه‌های متعدد این طرح به صورت غیر رسمی زودتر از موعد آغاز شد.

در طرح زمستانی سال گذشته  ۴۷۵ راهدار کردستان به صورت آماده باش و ۲۴ ساعت در خدمت مسافران هستند. راهداران در قالب طرح‌های مختلف زمستانه، نوروزی و تابستانی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه های استان را شامل یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر در مسیرهای بین شهری و ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در راه روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.

همچنین جاده های بین شهری این استان دارای ۳۸ گردنه برفگیر و جاده های روستایی نیز دارای ۶۶ گردنه برفگیر بوده که این گردنه ها هنگام بارش باران عمدتا شاهد لغزندگی است.

بارش برف در گردنه محمودآباد سقز

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سقز با بیان اینکه بارش سنگین برف موجب مسدود شدن گردنه محمودآباد شد، گفت: در این شرایط تردد کامیون‌های حامل مواد معدنی نیز با مشکل و کُندی تردد مواجه شده است.

محمود اظهار داشت: تصور چنین بارشی در این فصل دور از انتظار بود البته هواشناسی پیش بینی کرده بود ولی با این وجود، پنج اکیپ راهداری در محورهای ارتباطی اصلی شهرستان (سقز به دیواندره، بانه، بوکان، مریوان و تکاب) در حال برف روبی و پاکسازی مسیرها هستند.

وی با بیان اینکه تریلرهای حامل مواد معدنی در جاده‌های اصلی سقز تردد را مختل کرده است، افزود: حضور این خودروهای سنگین باعث کُندی ترددها شده در نتیجه با تشدید بارش‌ها،   گردنه محمودآباد به سمت دیواندره مسدود شد.

روحانی‌زاده با اشاره به اینکه بارش برف در برخی مناطق به ۸۰ سانتیمتر هم رسیده است، اضافه کرد: با بارش‌های شدید برف در محورهای سقز - دیواندره و سقز - بانه با اختلال عبور و مرور مواجه هستیم و اکنون در این ۲ مسیر ترددها به کُندی پیش می‌رود.

وی یادآور شد: با ادامه بارش‌های شدید برف محورهای سقز - دیواندره و سقز - بانه احتمالا مسدود شوند لذا از مردم تقاضامندیم از سفرهای غیر ضروری جدا خودداری کنند تا دچار مشکل نشوند.

روحانی‌زاده تاکید کرد: بعد از عملیات پاکسازی و برف روبی مسیرهای اصلی، همراه با اکیپ های روستایی و در صورت همکاری بخش خصوصی، جاده‌های فرعی و روستایی هم توسط اکیپ‌های راهداری انجام می‌شود.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سقز از مردم خواست تا زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی و ایمنی را به همراه داشته باشند از تردد غیر ضرور در جاده‌های مواصلاتی سقز خودداری کنند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

راه ۱۲۰ روستای هشترود در محاصره برف

فرماندار هشترود با اشاره به وضعیت راههای ارتباطی این شهرستان گفت: راه ارتباطی ۱۲۰ روستای شهرستان در اثر بارش برف و کولاک بسته است.

 امین امینیان گفت:  ارتفاع برف در بعضی از مناطق شهرستان تا ۴۰ سانتیمتر می رسد.

فرماندار هشترود اعلام کرد: به رغم بارش سنگین برف، محورهای اصلی شهرستان باز است و راهداران در حال مسیرگشایی در سایر محورها هستند.

وی خاطرنشان کرد: تردد در محور هشترود - مراغه هم به کندی انجام می شود.

هشترود در حدود ۱۰۰ کیلومتر از مراغه فاصله دارد و جمعیت این شهرستان برپایهٔ سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ هجری شمسی ۵۷٬۱۹۹ نفر بوده که از این تعداد ۲۱٬۷۸۷ نفر ساکن شهر هشترود و ۳۵٬۴۱۲ نفر ساکن نقاط روستایی این شهر هستند.

محور پونل- خلخال بسته شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از بسته شدن محور پونل- خلخال بدلیل بارش شدید برف و کولاک خبر داد.

فریبرز مرادی اظهار داشت: محور پونل خلخال شهرستان رضوانشهر بدلیل بارش شدید برف و کولاک و به منظور ایمنی تردد کنندگان تا اطلاع ثانوی بسته شد.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر بارش برف در محور های  پونل- خلخال و اسالم- خلخال به بیش از ۴۰  سانتی متر رسیده است؛ ضمن آنکه در محورهای شوک ملکوت و بلوردکان خصیب دشت در شهرستان املش بارش برف  ۲۵ سانتی متر و دیلمان - سیاهکل  ۱۵ سانتی متر  گزارش شده است.

 وی به وضع سایر محورهای استان نیز اشاره و بیان کرد: در زمان حاضر در سایر محورهای استان از جمله  رشت- قزوین، رشت- انزلی و فومن- پونل- آستارا  شاهد بارش باران هستیم.

مرادی با بیان اینکه شهروندان می توانند قبل از حرکت در جاده ها با تماس با سامانه ۱۴۱ از آخرین وضعیت جوی گیلان مطلع شوند  از  رانندگان خواست تا برای تردد در محورهای کوهستانی استان تجهیزات زمستانه و ابزار ایمنی همچون زنجیرچرخ به همراه داشته باشند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای رضوانشهر نیز گفت: بارش برف در محور پونل به سمت گردنه الماس این شهرستان همچنان ادامه دارد و هم اکنون ارتفاع آن در بعضی از نقاط این جاده، به نیم متر رسیده است.

یونس هوشمند پور، اظهار داشت: بارش برف همچنان در این مناطق ادامه دارد و راهداران عزیز و زحمتکش در شرایط بسیار سخت و یخبندان شدید مشغول برف روبی و بازگشایی این راه مواصلاتی هستند.

 وی بیان کرد: هم اکنون جاده پونل به سمت گردنه الماس، از محدوده روستای ییلاقی رینه  رضوانشهر تا گردنه های بالا دست، پوشیده از برف است و با تلاش و حضور شبانه روزی راهداران، از بسته شدن این محور جلوگیری کرده ایم و تردد خودرو ها با رعایت ایمنی کامل و فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

 وی در تداوم پوشش خبری و اطلاع رسانی به موقع از وضعیت راه های شهرستان و انعکاس زحمات نیرو های راهداری گفت: بیشترین مشکل ما هم اکنون در این محور نداشتن برق در راهدار خانه زندانه است که تا کنون موفق به بهره مندی از این امکان نشده ایم.

 هوشمندپور همچنین گفت: طی هفته اخیر در محور پونل از محدوده روستای زندانه تا گردنه الماس،   ۴۲۶ کیلومتر مربع طی ۱۰ مورد برف روبی و ۳۲ تن نمک پاشی صورت گرفته است و اغلب موارد، عدم استفاده از زنجیر چرخ از سوی بعضی از خودرو های شخصی عبوری و زمین گیر شدن آنها موجب کندی اجرای عملیات ما می شود.

وی ضمن استمداد از پلیس راه، بیان کرد: از پلیس راه درخواست می شود که در این زمینه همکاری لازم را با اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای رضوانشهر داشته باشد و از ورود خودرو های شخصی فاقد زنجیر چرخ در این محور ممانعت بعمل آورند.

  رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای رضوانشهر افزود: این محور از محدوده روستاهای زندانه، جهانگیریه تا گردنه الماس، بطول ۱۲ کیلومتر دارای ۱۸ نقطه خطرناک و بهمن گیر است و تا جایی که بتوانیم از انسداد آن جلوگیری خواهیم کرد و هم اکنون نمک و سوخت برای دستگاه های راهداری به اندازه کافی ذخیره داریم و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد.

عملیات برف‌روبی توسط پاکبانان با وجود بارش سنگین برف در ارومیه همچنان ادامه دارد؛ بارش برف که از ظهر پنجشنبه در ارومیه آغاز شده و همچنان ادامه دارد مشکلاتی را برای رفت و آمد مردم و عبور و مرور خودروها در سطح معابر و خیابان‌ها بوجود آورده است.

نخستین برف پاییزی در اردبیل

ریزش نخستین برف پاییز امسال همراه با سرما از عصر پنجشنبه حال و هوای اردبیل و پهنه گسترده‌ای از این استان را زمستانی کرده است.

بارش حدود ۱۰ سانتیمتر برف همراه با وزش باد ۴۵ کیلومتری از جانب شمال‌شرق سبب بروز مشکلاتی در تردد رهگذران پیاده و سواره در گذرگاه‌های درون‌شهری اردبیل شده است.

یک ناوه عمیق ترکیبی از پهنه‌های آبی سیاه و مدیترانه از مرز شمالغرب وارد کشورمان شده است که اثر بارشی آن در این منطقه و استان اردبیل تا ظهر فردا انتظار می رود ولی هوای سرد و مه‌آلود و یخبندان تا اوایل هفته آینده ماندگار است.

در شهرستان‌های نمین، نیر، سرعین، خلخال و مشگین‌شهر نیز برف می‌بارد و هوا سرد است.     

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اطلاعیه سطح نارنجی هواشناسی از ساکنان این استان خواست تا موارد احتیاط و ایمنی شامل پرهیز از سفرهای غیرضروری و در صورت ضرورت بستن زنجیرچرخ و همراه داشتن تجهیزات کامل زمستانی، رعایت سرعت مطمئنه هنگام رانندگی در جاده‌های برفی، لغزنده و کولاک گیر، بازبینی دمای مکان‌های حساس به سرما باتوجه به کاهش چشمگیر دما در روزهای آینده، بازبینی ضدیخ خودروها و ماشین‌آلات راه‌سازی و کشاورزی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و گاز شهری را رعایت کنند.

فرهاد عبدالعلی‌پور همچنین با اشاره به احتمال ریزش سنگین برف طی ساعات آینده و خطر شکستن شاخه‌های درختان با توجه به عدم خزان کامل بعضی از آنها گفت: شهروندان می‌توانند با ماموران شهرداری نسبت به تکاندن درختان به منظور جلوگیری از شکسته شدن شاخه‌های آنها همکاری کنند.

مرکز پایش راه‌های اداره کل راه و شهرسازی اردبیل با اشاره به ادامه ریزش برف در تمام جاده‌های مواصلاتی اعلام کرد: راه‌های اصلی و فرعی این استان باز هستند و تردد وسایط نقلیه در گردنه‌ها و مناطق کوهستانی سخت‌گذر با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است.

در شامگاه پنجشنبه دمای ایستگاه‌های اردبیل، فرودگاه این شهر، نمین، نیر، سرعین منفی یک، خلخال صفر، مشگین‌شهر منفی ۲، فیروزآباد کوثر یک درجه بالای صفر، گرمی چهار درجه بالای صفر و شهرستان‌های گرمسیر پارس‌آباد و بیله‌سوار هشت درجه بالای صفر است.        

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد.

این نخستین برف جدی امسال از ابتدای پاییز تاکنون است و برخلاف سردسیری منطقه، ساکنان اردبیل طی هفته‌های گذشته شاهد نفوذ پی در پی هوای سرد و بارشی بودند اما به غیر از یک مورد بارش برف خفیف در بقیه موارد فقط باران بارید.                                

تیم های برف روب در جاده های البرز فعال هستند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز اعلام کرد که با توجه بارش برف و باران در استان، تیم های برف روب راهداری در تمام محورهای مواصلاتی استان مستقر شده و درحال فعالیت هستند.

گودرز محمودی گفت : اکنون بارش برف در محورهای کوهستانی طالقان و جاده کرج - چالوس را شاهد هستیم که عملیات برف روبی در این محورها  در حال انجام است.

وی با اشاره به اعمال  محدودیت های کرونایی و کاهش ترددهای جاده ای در کشور و البرز بیان داشت : تیم های راهداری برای رفت وآمد ایمن خودروهای باری و مسافری عمومی، امدادی و سایر ترددهای ضروری بنا به وظیفه اداری خود در حال فعالیت هستند و تمام راه های استان باز است.

محمودی با بیان اینکه  بارش برف و باران سبب لغزندگی محورهای ارتباطی استان البرز شده است، از رانندگان خواست ضمن همراه داشتن زنجیر چرخ، سوخت کافی و سایر نیازها با سرعت مناسب در این محورها تردد کنند.

بارش برف و باران از صبح پنجشنبه در استان البرز آغاز شده و  طبق پیش بینی هواشناسی  تا سه روز آینده ادامه دارد.

استان البرز دارای یک هزارو۴۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است که در روزهای عادی ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های این استان است.

بارش برف و یخبندان در محور اسالم به خلخال

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای تالش گفت: محور اسالم به خلخال باز، اما به علت بارش برف در روزهای اخیر یخبندان و لغزنده است و رانندگان در گذر از مسیرهای کوهستانی این شهرستان تجهیزات زمستانی، گرمایشی و زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

غلامحسین بختشاهی اظهار کرد: با وجود بارندگی در همه جاده های شهرستان تالش، شدت بارش در بخش اسالم زیاد است و در ارتفاعات آن، بارندگی به صورت برف ادامه دارد.

او افزود: در ییلاق اسب بونی حدود ۳۰ سانتیمتر برف روی زمین نشسته اما جاده باز و لغزنده است و مسیرهای برف گیر با تلاش راهداران به طور مرتب برف روبی و نمک پاشی می شود.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تالش از رانندگان خواست در گذر از گردنه الماس محور اسالم به خلخال و دیگر جاده های کوهستانی تالش سرعت مطمئنه را رعایت کنند.

محور اسالم به خلخال با ۷۰ کیلومتر امتداد از مسیرهای ارتباطی استان های اردبیل و گیلان است و به دلیل داشتن مناظر زیبا و گردشگرپذیر، حجم بالای تردد وسایل نقلیه را شاهد است.

ایستگاه هواشناسی تالش میزان بارندگی در شبانه روز گذشته را ۴.۳ میلیمتر، دمای هوا را هشت درجه سانتیگراد و وضعیت جوی را ابری و بارانی اعلام و برای فردا آسمانی ابری، مه آلود و کاهش دما  پیش بینی کرد.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

بارش اولین برف پاییزی در تبریز

از ظهر پنج شنبه طبق پیش بینی هواشناسی آذربایجان شرقی بارش برف در بیشتر شهرستان‌های استان آغاز شده و در تبریز نیز شاهد بارش برف هستیم که این برف اولین برف پاییزی سال جاری در این شهر است.

جلوگیری از خسارت سیل در جاده رامهرمز- بهبهان

مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان نسبت به احتمال وقوع سیلاب در شهرستان بهبهان هشدار داد و گفت: با توجه به سابقه آبگرفتگی جاده رامهرمز- بهبهان، مقرر شده است راهداری در این جاده کشیک شبانه روزی مستقر و درصورت لزوم جاده را مسدود کند.

مهدی خواجه‌پور با اشاره به پیش بینی بارندگی شدید از ۶ تا ۹ آذر اظهار داشت: هشدار احتمال وقوع سیل در رودخانه مارون و مسیل‌های تشان و شهرویی از دیروز به فرمانداری بهبهان، مدیران شهرستان و بخشداران تشان و مرکزی اعلام شده و امروز نیز نشست شورای مدیریت بحران در فرمانداری تشکیل شده است.

وی افزود: با توجه به تعداد زیاد روستاهای اطراف این مسیل‌ها و اسکان عشایر در اطراف آنها، ضروری است هشدارهای لازم درباره خودداری از نزدیک شدن به رودخانه مارون و مسیل‌ها اعلام شود.

خواجه پور درباره حادثه سیلاب سال ۹۰ در جاده رامهرمز- بهبهان که منجر به کشته شدن ۱۳ نفر شد، توضیح داد: جاده رامهرمز- بهبهان مسیل‌های تشان و شهرویی را قطع می‌کند؛ در پاییز این سال نیز این مسیل‌ها فعال شد اما به دلیل موانع موجود، ظرفیت کافی برای عبور سیلاب از زیرگذرهای این جاده وجود نداشت.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سیلاب از استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت بهبهان جاری می‌شود، در زمان بارش‌ها با فرمانداری بهمئی ارتباط داریم و شرایط را رصد می‌کنیم تا درصورت وقوع سیلاب اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

وی افزود: علاوه بر جاده رامهرمز- بهبهان، پالایشگاه بیدبلند چند مسیل را قطع کرده و اداره منابع طبیعی نیز بخشی از مسیل‌ها را برای کشاورزی واگذار کرده است که مجموع این موانع در مسیر سیلاب باعث خسارت و کشته شدن ۱۳ نفر در سال ۱۳۹۰ شد.

خواجه‌پور اظهار داشت: با شکایت خانواده متوفیان، پرونده این سیلاب در دادگاه مطرح شد و سازمان آب و برق نیز گزارش کارشناسی خود را درباره عوامل وقوع سیل به مراجع قضایی اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: مهر ماه امسال با ارگان‌ها و فرمانداران مکاتبه و نقاط حادثه خیز را اعلام کرده و خواستار اصلاح این نقاط قبل از فصل بارندگی و سیلاب شدیم اما عملا تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

اداره کل هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده است: از روز پنجشنبه تا یکشنبه هفته آینده شاهد رگبار و رعد و برق و تندباد لحظه‌ای به‌ویژه در مناطق شمال، شمال شرق و جنوب شرق استان باشیم که سبب آبگرفتگی معابر و طغیان مسیل‌ها در مناطق مستعد خواهد شد.

شریعتی استاندار خوزستان نیز چهارشنبه شب در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران خوزستان، آماده باش در سراسر استان را در پی هشدار بارندگی‌های شدید اعلام کرد.

حسینی مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان همچنین نسبت به احتمال آبگرفتگی جاده بهبهان- رامهرمز در بارندگی‌های پیش‌رو هشدار داده و گفته، در این بارندگی‌ها نگرانی از احتمال فعال شدن رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها در شهرستان‌های لالی، بهبهان، اندیمشک، شوشتر و گتوند وجود دارد.