۰ نفر

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران؛

موثرترین راهکار برای عبور از کرونا اصلاح باورهای غلط است

۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰
کد خبر: 485138
موثرترین راهکار برای عبور از کرونا اصلاح باورهای غلط است

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران اظهار داشت: هر چند محدودیت‌ها در کنترل بیماری کرونا نقش موثری دارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که موثرترین راهکار برای عبور از کرونا اصلاح باورهای غلط مردمی نسبت به این بیماری و مشارکت‌های مردمی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «نادر توکلی» اظهار داشت: هرچه محدودیت ها سختگیرانه باشد و نظارت های دقیق روی آن اجرا و جرایم سنگین برای متخلفان در نظر گرفته شود، اما مردم به این باور نرسند که این موضوع مهم و جدی است و باید پروتکل ها را رعایت کنند، اقدامات به نتیجه مطلوب نمی رسد. نتیجه محدودیت ها در گرو باور مردم در لزوم رعایت پروتکل‌ها

وی در مورد اینکه چطور می توان کنترل بهتر و موثرتری بر بیماری کرونا داشت، گفت: بهترین موضوعی که کمک کننده در پیشگیری و کنترل بیماری است، عملکرد و رفتارهای مناسب مردم در حد کوچک و خانوار است. به عبارتی مردم در این شرایط نباید نشست های صمیمانه با خانواده، دوستان، بستگان و آشنایان برگزار کنند.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به مردم توصیه کرد که دورهمی ها را در این شرایط برگزار نکنند تا گامی ارزشمند در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا برداشته شود.

توکلی افزود: مقاله ای از مجله نیچر منتشر شد که نشان می دهد اگر نشست های کوچک غیررسمی کنترل شود، تا ۸۰ درصد در مهار بیماری می تواند موثر باشد و بعد از آن برگزار نکردن کلاس های آموزشی حضوری است.

وی ادامه داد: لاک دان کردن یا همان تعطیلی کامل تا ۲۵ درصد می تواند موثر و کمک کننده باشد، این موضوع نشان می دهد که همراهی مشارکت مردم نقش اساسی در پیشگیری و مهار بیماری کرونا دارد و تا این مشارکت و همراهی نباشد،‌ نمی توان بر این مساله فائق آمد. 

کنترل بیماری مهمترین هدف اجرای محدودیت‌ها

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، کنترل بیماری کرونا و کاهش بار بیمارستانی را مهمترین هدف اجرای محدودیت های اخیر اعلام کرد.

توکلی ادامه داد: در این مدت به جز کسب و کارهای ضروری، بقیه مشاغل در شهرهای قرمز از جمله تهران تعطیل هستند. به همین دلیل به نظر می رسد که این محدودیت ها تا حدی در کنترل بیماری می تواند نقش داشته باشد.

بهترین زمان شناسایی بیماری روزهای پنجم تا دهم بروز علائم اولیه است

وی بهترین زمان شناسایی بیماری کرونا را بین روزهای پنجم تا دهم بروز علائم اولیه اعلام کرد و گفت: در پنج روز اول معمولا افراد علامت مختصری دارند اما از پنج روز دوم بیمار معمولا به سمت بد حال شدن می رود که با شناسایی به موقع این افراد، بهبود زودتر حاصل می شود.

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، ارزیابی بیمار بین روزهای پنجم تا دهم را بسیار مهم دانست و ادامه داد: افراد مبتلا از روز پنجم ابتلا به بعد، باید هرگونه تغییر علائم یا تشدید آن را جدی بگیرند و به پزشک یا درمانگاه ها مراجعه کنند تا ارزیابی تخصصی درستی از آنان انجام گیرد.

توکلی افزود: برخی افراد در پنج روز اول سی تی اسکن یا تست انجام می دهند که تست آنان منفی یا در سی تی اسکن هم علائم بیماری نمایان نمی شود اما این افراد باید در روزهای پنجم تا دهم به پزشک مراجعه کنند. در این دوره عوارض بیماری به خوبی آشکار می شود و امکان به موقع شناسایی و بستری بیشتر است.

وی اعلام کرد: بیماران به هیچ عنوان خود درمانی نکنند. خود مراقبتی مهم اما خوددرمانی ممنوع است.

تردد مبتلایان بدون علامت در شهر از جمله دلایل افزایش بیماری است

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: تردد افراد مبتلای بدون علامت در سطح شهر از جمله دلایل افزایش بیماری است.

توکلی اظهار داشت: در یکی از مناطق تهران ۲۵۰ تست کرونا از افراد بدون علامت که در تماس با بیمار بودند، انجام شد که از این تعداد پاسخ تست ۹۰ نفر مثبت بود یعنی آلودگی به شدت از طریق تماس های مستقیم افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: مراسم ختم، خاک سپاری و عروسی کماکان در سطح شهر برگزار می شود و این موضوعات در افزایش ابتلا نقش  مهمی دارد که باید جلوی آنها گرفته شود.