۰ نفر

کرونا و خشونت علیه زنان

۵ آذر ۱۳۹۹، ۸:۲۳
کد خبر: 484572
کرونا و خشونت علیه زنان

25 نوامبر برابر 5 آذر، روز جهانی منع خشونت علیه زنان است. هر ساله نهادهای جهانی و مردم‌نهاد تلاش می‌کنند این روز را بهانه‌ای برای آگاهی‌رسانی درباره مبارزه با شکل‌های گوناگون خشونت علیه زنان و دختران قرار دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، همچنین هر سال به‌ فراخور این روز سازمان ملل با انتشار یادداشتی مفهومی به بررسی سویه‌های گوناگون خشونت علیه زنان، پیشرفت یا پسرفت تلاش‌های انجام‌شده یا در حال انجام، شرایط موجود و ... البته به موضوع یا تمِ (Theme) سال پیش‌رو می‌پردازد. کلیدواژه یادداشتِ امسال «کووید 19» و پیامدهای آن بر خشونت‌ علیه زنان و سخت‌تر شدن راه‌های این مبارزه در دوران کروناست. در بخش‌هایی از این یادداشت می‌خوانیم. 

«همه‌گیری کووید 19 عامل‌های کلیدی خطر را برای خشونت علیه زنان و دختران، از جمله کمبود مواد غذایی، بیکاری، نا‌امنی اقتصادی، تعطیلی مدرسه‌ها، روند مهاجرت گسترده و خطر نا‌امنی‌های داخلی را تشدید کرده است... چندین شکل خشونت، به ویژه خشونت خانگی، روانی، جنسی و اقتصادی و شرایط محدودِ زندگی، که پیامد قرنطینه و جداسازی اجتماعی است، به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است ... تعطیلی مدرسه‌ها خطر خشونت بر دختران، از جمله استثمار و آزارِ جنسی و ازدواج کودکان را افزایش می‌دهد. محدود بودن جابه‌جایی فیزیکی و رفت‌وآمد عمومی، کاهش ظرفیتِ پشتیبانی یا افزایش موارد نیازمند به حمایت‌های تخصصی در زمینه انواع گوناگون خشونت، توانایی زنان و دختران آسیب‌دیده برای دسترسی به پشتیبانی‌هایی مانند کمک‌های پزشکی، برخورداری از عدالت، مراقبت‌های بهداشتی، مراقبت‌های روانی- اجتماعی را سد کرده است... با محدودیت‌ این‌گونه خدمات ممکن است زنان و دختران آسیب‌دیده گمان کنند که در محاصره مجرمان تنها هستند و این سبب می‌شود که برای zدرخواست کمک احساس نا‌امنی کنند و خطرهای پیرامونی را به مقام‌های رسمی گزارش ندهند. با توجه به شکافِ دسترسی جنسیتی به ابزارهای نوین ارتباطی، زنان و دختران در بسیاری از کشورها با تلفن‌های همراه، رایانه یا اینترنت برای آشنایی با آگاهی‌های مورد نیاز برای رویارویی با خشونت علیه زنان و دختران و کووید 19 دچار مشکل هستند. مجرمان ممکن است از محدودیت‌های برآمده از همه‌گیری کووید 19 برای اعمال قدرت و کنترل خود بر آسیب‌دیدگان بهره بگیرند و از دسترسی آنان به خدمات و حمایت‌ شبکه‌های رسمی و غیررسمی بکاهند. این شرایط تنها یک بحران بهداشت عمومی نیست، بلکه انسان را در برابر خطر وارونه کردن چندین دهه پیشرفت در مبارزه با فقر قرار داده و سبب افزایش سطح نابرابری در همه زمینه‌ها خواهد شد.»

موضوع یا تم 2020 روز جهانی منع خشونت علیه زنان «جهان را به رنگ نارنجی درآورید: سرمایه‌گذاری کنید، واکنش نشان دهید، جلوگیری کنید، گردآوری کنید»  (!Orange the World: Fund, Respond, Prevent, Collect) است. رنگ نارنجی نماد مبارزه با خشونت علیه زنان است. نویسندگان یادداشت سفارش می‌کنند که در دوران کرونا مبارزه با خشونت علیه زنان نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است. با یک برنامه‌ریزی مشخص و راه‌اندازی کارزار گسترده و با به صفر رساندن تاب‌آوری در برابر خشونت علیه زنان برای جلوگیری از این‌گونه خشونت جلوگیری کنید. آسیب‌دیدگان را در مرکز توجه قرار دهید و در برابر رفتارهایی که با آنها شده است واکنش نشان دهید. داده‌هایی که می‌توانند در بهبود خدمات و برنامه‌ها در خشونت بر پایه جنسیت کارآمد باشند را گردآوری کنید. 

در بخش دیگری از یادداشت که با سفارش‌های ضروری در راستای پیش‌برد منع خشونت علیه زنان، کنشگران این گستره را مخاطب قرار می‌دهد، می‌خوانیم: «جنبش زنان و رهبری آنها را در پیشگیری و پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران را بطور کلی پاس بدارید و تایید کنید. رویکردی بر پایه حقوق بشر در پیش بگیرید و توجه خود را به گروه‌های نابرخوردار زنان و دختران متمرکز کنید تا از خشونت نسبت به آنان جلوگیری کنید. تلاش‌های‌تان با محوریت آسیب‌دیدگان باشد و تنها در صورت رضایت آگاهانه آنان و در شرایط توافق شده، داستان‌های‌شان را با رویکردی محترمانه و «بدون ضرر» روایت و بازگو کنید. همه افراد درگیر باید اطمینان یابند که حقوق آسیب‌دیدگان از هر نظر رعایت شود. همه افراد جامعه نقش مهمی در پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران دارند و همه باید در بخش‌های مختلف همکاری کنیم تا چنین خشونتی از میان برود. سکویی باشیم برای بلند کردن صدای کنشگران امروز و فردایی که حقوق زنان در سراسر جهان را پیگیری می‌کنند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در یک درخواست عمومی برای جلوگیری از خشونت علیه زنان می‌گوید: ما باهم می‌توانیم و باید از خشونت در هر جایی، از مناطق جنگی گرفته تا درون خانه‌های مردم جلوگیری کنیم. در روز 25 نوامبر در فضاهای فیزیکی و مجازی از رنگ‌های نارنجی بهره بگیرید. زمینه گفت‌وگوی مجازی میان کنشگران و سیاست‌گذاران، بخش خصوصی و مردم را فراهم کنید تا در مورد نیاز به سیاست‌های فراگیر و برنامه‌ریزی در راستای حمایت از آسیب‌دیدگان خشونت در دوران کووید19 گفت‌وگو شود. داستان‌هایی از چگونگی پشتیبانی سازمان‌تان از کنشگران و حامیانِ آسیب‌دیدگان بگویید. گفت‌وگوهای همگانی و آموزش عمومی در مورد آنچه افراد و سازمان‌ها می‌توانند برای افزایش آگاهی درباره گسترش خشونت علیه زنان در دوران همه‌گیری کووید 19 راه بیندازید.