۰ نفر

مهاجران بیمار در آستانه ورود به ایران

۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۸
کد خبر: 484051
مهاجران بیمار در آستانه ورود به ایران

کارشناسان نسبت به ورود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در آغاز فصل زمستانگذرانی پرندگان هشدار می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، پیدا شدن چند لاشه پرنده مهاجر در تالاب میقان احتمال بروز آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در کشور را تقویت کرد. وجود این بیماری در کشورهای شمال ایران، چند وقتی است که تأیید شده و از آنجایی که تالاب‌های ایران یکی از مکان‌های زمستانگذرانی این پرندگان است و همچنین آسمان ایران کریدور عبور پرندگان به نقاط گرمسیری در جنوب است، احتمال بروز این بیماری به‌صورت فراگیر و سراسری وجود دارد.

بروز آنفلوآنزای پرندگان به لحاظ اقتصادی برای مرغداران یک فاجعه به‌حساب می‌آید. در سال‌های گذشته تا 60میلیون قطعه پرنده اهلی به‌دلیل ابتلا به این بیماری در سال از دست رفته‌اند. هم‌اکنون ۲۳کشور ازجمله قزاقستان، روسیه و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند ژاپن با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان درگیر هستند. ‌

اقدامات پیشگیرانه از بروز آنفلوآنزای حاد پرندگان مانند سال‌های پیش نیز محدود به مدیریت بیماری در محیط‌زیست پرندگان وحشی است. شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: پایش‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست از شهریورماه شروع شد. با ورود پرندگان مهاجر به کشور پایش‌ها جدی‌ شد. چون علاوه بر تلفات در حیات وحش، خسارت اقتصادی در حوزه ماکیان نیز اهمیت دارد. با بروز تلفات در تالاب میقان دستورالعمل‌ مواجهه به استان‌ها ابلاغ شد و نخستین اقدام، هماهنگی با سازمان دامپزشکی استان و جمع‌آوری لاشه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. چون سویه‌هایی از این بیماری قابلیت انتقال به انسان دارد.

مسئولان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی از مردم خواسته‌اند به هیچ عنوان به تالاب میقان اراک نزدیک نشوند چرا که در روزهای اخیر فیلمی از شیوع یک بیماری کشنده در میان پرندگان مهاجر منتشر شد. ممنوعیت بهداشتی در مورد آنفلوآنزای حاد پرندگان را نیز وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور اعلام می‌کنند. شهاب‌الدین منتظمی می‌گوید: فقط می‌توانیم به مانند آنچه سال گذشته در میانکاله رخ داد، موارد را به سازمان‌های مربوطه گزارش کنیم و محدودیت تردد به این مناطق را اعمال کنیم.  او با اشاره به اینکه بروز آنفلوآنزا در کشورهای اطراف تأیید شده و رصد می‌شود گفت: نحوه برخورد سازمان حفاظت محیط‌زیست با موضوع آنفلوآنزای پرندگان «مدیریتی» است و نمی‌تواند آن را درمان یا کنترل کند.

به‌گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، به محض مشاهده لاشه‌ها پروتکل‌های امنیتی-زیستی اعمال و لاشه‌ها جمع‌آوری و دفن می‌شوند. هم‌اکنون نیز با وجود مسیر متفاوت مهاجرت پرندگان در بریتانیا، تلفات گسترده پرندگان مهاجر گزارش شده است.

آنفلوآنزای حاد پرندگان سال95 در تالاب میقان تلفات سنگین برجای گذاشت. از آن زمان تاکنون، تلفات محدود نیز گزارش شده است. اما این بیماری در سال96 باعث معدوم شدن بیش از 26میلیون قطعه طیور در کشور شد.