۰ نفر

بر اساس برنامه زمان بندی سازمان سنجش آموزش کشور؛

ثبت‌نام کنکور دکتری۱۴۰۰ از دوم آذرماه آغاز می‌شود

۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸
کد خبر: 483149
ثبت‌نام کنکور دکتری۱۴۰۰ از دوم آذرماه آغاز می‌شود

فرایند ثبت‌نام در آزمون دکتری ۱۴۰۰ از روز یکشنبه دوم آذرماه در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور آغاز می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس برنامه زمان بندی سازمان سنجش آموزش کشور، فرایند ثبت نام در کنکور دکتری ۱۴۰۰ از روز یکشنبه دوم آذرماه آغاز می شود و به مدت یک هفته تا ۹ آذرماه در درگاه این سازمان به نشانی الکترونیکی www.sanjesh.org ادامه دارد.

کنکور دکتری ۱۴۰۰ روز جمعه ۱۵ اسفندماه ۹۹ برای داوطلبان برگزار می شود.

با توجه به اینکه تعدادی از دانشگاه های برتر نسبت به پذیرش دانشجویان دکتری بی کیفیت از طریق کنکور اعتراض کرده اند، بنا به درخواست سازمان سنجش آموزش کشور، دانشگاه های بزرگ کشور و به منظور اصلاح نظام پذیرش در دوره های دکتری نیمه متمرکز، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در پذیرش دوره دکتری نیمه متمرکز اختیار دارند از سال ۱۴۰۰ به بعد برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه همچنین طرح واره (در رشته محل های پژوهش محور) است، حد نصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند. سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی، حدحصاب مذکور را اعمال کند.

انتشار ضرایب کنکور دکتری ۱۴۰۰

سازمان سنجش آموزش کشور همچنین پیش از این ضرایب کنکور دکتری ۱۴۰۰ را اعلام کرده بود.

بر این اساس، از آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ به بعد میزان تاثیر هر یک از مولفه‌ها در سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه های «آموزشی ـ پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر است:

الف- دکتری آموزشی - پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی-پژوهشی بر اساس معیارهای زیر صورت می گیرد: آزمون متمرکز (۵۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد) و مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد)

ب ـ دکتری پژوهش محور: سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور بر اساس این معیارها صورت می گیرد: آزمون متمرکز (۳۰ درصد)، سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)، مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد) و تهیه طرح واره (۲۰ درصد)

اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و ... توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۰ به این شرح است: آزمون زبان ضریب یک، آزمون استعداد تحصیلی با ضریب یک و آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد با ضریب چهار صورت می گیرد.

سنجش و پذیرش برای دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس های خودگردان، پیام نور، مؤسسات غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد اسلامی و .... بر اساس قانون فوق و آیین نامه اجرایی آن و مصوبات مرتبط شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام می شود.

 کنکور دکتری سال ۹۹ که قرار بود روز جمعه ۹ اسفندماه ۹۸ برگزار شود به دلیل همه گیری ویروس کرونا دو بار به تعویق افتاد، در نهایت این آزمون روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه برگزار و در نهایت حدود ۲۴ هزار نفر پذیرفته شدند.

با اعلام نتیجه نهایی آزمون دکتری ۹۹ در هفته پایانی مهرماه، پذیرفته شدگان از هفته های ابتدایی آبان ماه به صورت مجازی ترم تحصیلی جاری را آغاز کردند.