۰ نفر

معاون وزیر بهداشت:

محدودیت‌های جدید کرونایی فراتر از یک تعطیلی است

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱:۰۶
کد خبر: 481686
محدودیت‌های جدید کرونایی فراتر از یک تعطیلی است

معاون وزیر بهداشت گفت: طرح جامع محدودیت‌های جدید کرونایی که تهیه شده است بسیار فراتر از یک تعطیلی می‌باشد و این طرح در ۹ ماه بی نظیر بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، علیرضا رئیسی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه کشور تنها تهران نیست و ایران به معنای ۳۱ استان است افزود: طرح جامع محدودیت‌های جدید کرونایی که تهیه شده است بسیار فراتر از یک تعطیلی می‌باشد و این طرح در ۹ ماه بی نظیر بوده است.

رئیسی با بیان اینکه بیش از سه هفته پیش، ۴۳ شهرستان با وضع قرمز را محدودیت‌های شدید اعمال کردیم گفت: ۴۶ شهرستان هم بعد از آن با محدودیت‌ها روبرو شدند که نتایج آن بسیار ارزشمند بود که مبنایی شد برای تصمیم گیری دقیق و کارشناسی امروز برای ایجاد محدودیت‌های جدید؛ که در ستاد انجام شد.

وی افزود: این طرح دارای پنج محور است که باید اقناع سازی برای مردم انجام شود و برای اجرای این طرح نیاز به اطلاع رسانی داریم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه محدودیت؛ راه حل اصلی نیست و موقت است گفت: کشورهای فرانسه و ایتالیا هم به سمت محدودیت رفتند چون تعداد مبتلایان افزایش یافته تا جایی که از کنترل خارج شده است و فشار بر روی کادر درمان بسیار زیاد است باید یک تنفس به کارکنان بخش درمان داده شود.

رئیسی افزود: محدودیت را به صورت موقت ایجاد می‌کنیم تا وضع، آرام شود.

وی ادامه داد: طرح محدودیت‌های جدید کرونایی؛ هوشمند است و این تعطیلی بر مبنای شیوع و بروز بیماری از حالتی به حالت دیگر تغییر خواهد کرد مثلاً اگر شهری در سطح هشدار ۳ و قرمز باشد بعد از دو هفته امکان تغییر وضعیت به زرد یا سفید دارد و محدودیت‌ها برداشته شود ولی دستورالعمل‌ها به قوت خود باقی است.

رئیسی تصریح کرد: در طرح جامع محدودیت‌های جامع کرونایی، سه سطح را تعریف کردیم که طبق آن سطح ۳؛ قرمز می‌باشد، سطح ۲؛ نارنجی و سطح یک هم زرد. استان‌های با سطح سفید هم داریم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: بر اساس تقسیم بندی شهرها؛ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، اگر حدود ۴ بیمار کرونایی بستری داشته باشیم سطح زرد برای آن شهر شناخته می‌شود و اگر تعداد بیماران ۶ نفر باشند سطح نارنجی و اگر ۱۰ بیمار کرونایی باشد سطح قرمز را برای آن شهر در نظر می‌گیریم.

رئیسی با اشاره به اینکه چهار رده شغلی در کشور داریم ادامه داد: رده یک شغلی مثل بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش نشانی، سوپرمارکت، نانوایی‌ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی، پمپ بنزین و غیره به هیچ وجه نباید تعطیل شوند و رده شغلی ۲ و ۳ و ۴ زمانی که یک شهر در وضع قرمز باشد تمامی این مشاغل تا دو هفته تعطیل خواهند بود.

وی ادامه داد: در طرح محدودیت‌های جدید کرونایی؛ رستوران‌ها فقط به صورت بیرون بر اجازه فعالیت خواهند داشت.

رئیسی با بیان اینکه محور بعدی که با محدودیت روبرو می‌شود موضوع کارکنان است، گفت: در شهرهای با سطح قرمز فقط یک سوم کارکنان در ادارات دولتی اجازه فعالیت دارند و در شهرهای با سطح نارنجی با نصف کارکنان و در شهرهای با سطح زرد هم با دو سوم کارکنان اجازه فعالیت خواهند داشت.

وی ادامه داد: مدارس و دانشگاه‌ها و آزمون‌ها در هر سه سطح هشدار کاملاً غیرحضوری خواهد بود.

معاون وزیر بهداشت درباره مراکز مذهبی و فرهنگی هم گفت: مساجد و نمازجمعه در هر سه سطح؛ قرمز، نارنجی و زرد تا دو هفته تعطیل خواهند بود.

رئیسی درباره ترددها گفت: در سطح هشدار قرمز و نارنجی، خودروها با پلاک بومی حق خروج از منطقه خودشان را ندارند و پلاک‌های غیربومی هم اجازه ورود به این مناطق را ندارند که در صورت عدم رعایت؛ توسط دوربین‌ها جریمه سنگین خواهند شد.