۰ نفر

گاهی به نبرد با کرونا در استان‌ها؛

کدام استان‌ها در وضعیت قرمزند؟

۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۲۰:۰۸
کد خبر: 481206
کدام استان‌ها در وضعیت قرمزند؟

طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت ۲۷ استان کشور در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند و وضعیت ۴ استان هم نارنجی و زرد است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۴۵۷ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۰ هزار و ۱۲۱ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۲ آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۵۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و سه هزار و ۱۴۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۲۶ هزار و ۵۸۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۵۴۱ هزار و ۵۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۶۱۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۳۸۴ هزار و ۹۸۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

وی گفت: با گذشت ۸.۵ ماه از شیوع اپیدمی کووید۱۹ در ایران هنوز بهترین راه کنترل این بیماری استفاده از روش های پیشگیری است و هنوز این بیماری در هیچ کشوری داروی قطعی واکسن با ایمنی تایید شده ندارد بنابراین تنها اقدام موثر برای مهار این اپیدمی رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور طولانی در فضاهای بسته است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: برخی روشهای مبارزه با این بیماری با مسائل فرهنگی و اقتصادی کشورها ارتباط دارد، گر چه رعایت اصول پیشگیری از این بیماری ممکن است، مسائل فرهنگی و اقتصادی کشورها را  تحت تاثیر قرار دهد اما چاره ای جز اعمال محدودیت ها نداریم و هر چه مردم و مسئولان در اجرای اصول پیشگیرانه بیشتر همکاری و همراهی داشته باشند، آسیب های ویروس کرونا کمتر می شود.

وی ادامه داد: در این مبارزه مراقبت از سالمندان یک اصل مهم است بنابراین از جوانان می خواهیم در مراودات خود با سالمندان دقت بیشتری داشته باشند تا از انتقال بیماری کووید۱۹ به سالمندان که در خطر بیشتری هستند، بیشتر پیشگیری شود،  امیدواریم با رعایت اصول بهداشتی توصیه شده از طرف همه مردم و مسئولان هر چه بیشتر در مبارزه با این اپیدمی موفق باشیم.

نگاهی به نبرد با کرونا در استان ها

 آنطور که از خبرها بر می آید، اغلب استان ها با وجود اعمال محدودیت در فعالیت اصناف و کاهش نیروی کار مراکز اداری و حتی توقف ارایه خدمات حضوری برخی نهادها، همچنان کرونا به پیش می تازد.

بر اساس تصمیم ستادهای استانی و ملی مقابله با کرونا، همه اصناف می بایست محدودیت اعمال شده را اجرایی کنند وگرنه و در صورت تداوم سرپیچی از دستورالعمل های اعلام شده به مدت ۱۰ روز تا یک ماه با پلمب مواجه خواهند شد؛ در این رابطه در سمنان ۹۱ واحد صنفی متخلف در هفده روز اخیر پلمب شده اند.

همچنین در استان فارس، دورکاری کارکنان دستگاه های اجرایی استان که پیش از این یک سوم بود تا سقف ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و خدمات حضوری بانک‌های استان متوقف شد.

از آذربایجان غربی امروز خبر رسید که تعداد بستری های کرونایی در بیمارستان ها به هشت برابر سه ماه قبل رسیده است اما در برخی شهرستان ها از جمله شاهین دژ وضعیت اندکی بهتر بوده و میزان فوت‌های ناشی از کرونا در این شهرستان در هفته جاری شیب نزولی پیدا کرده است.

در استان اردبیل نیز خبرها از وضعیت بحرانی و صعودی شیوع کرونا در این استان آذری نشین حکایت دارد و با بستری شدن ۸۷ بیمار جدید در مراکز درمانی در شبانه روز گذشته، نگرانی درباره گسترش دامنه شیوع و کمبود امکانات پذیرش و درمان افزایش یافته است؛ از این رو پنج ایستگاه سیار تشخیص و شناسایی مبتلایان به بیماری کرونا از طریق نمونه‌برداری حضوری در سطح شهر اردبیل دایر شده و فعالیت خود را آغاز کرد.

در اصفهان دومین استان پرجمعیت کشور، امروز پیکر خدیجه صبوحی نخستین بانوی شهید مدافع سلامت تشییع شد؛ وی حدود بیست روز با این بیماری دست و پنجه نرم کرد و در نهایت تسلیم مرگ شد؛ همچنین اعلام شد که ساعت کاری خطوط اتوبوسرانی در شهرهای بزرگ استان و قطار شهری کلانشهر اصفهان تغییر می‌کند.

در خوزستان امروز محسن خیرالهی یکی از پیشکسوتان آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط زیست در این استان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. وی پایه‌گذار آموزش عمومی در حوزه محیط زیست در بخش دانش‌آموزی و عشایر بود و طرح «محیط یار» را در مدارس خوزستان به اجرا گذاشت.

از سوی دیگر امروز در آبادان مرکز تخصصی بیماران حاد تنفسی در ساختمان قدیمی اورژانس بیمارستان شهیدبهشتی آبادان راه‌اندازی شد؛ روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ آزمایش مولکولی تست کووید ۱۹ در سه نوبت کاری در جنوب غرب خوزستان در آزمایشگاه مرجع آبادان انجام می‌شود.

امروز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام کرد که از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تا روز بیستم آبان ۴۸ هزار و ۱۰۷ نفر در این استان به این بیماری مبتلا شده و ۹۴۴ نفر جان خود را از دست داده اند؛ همچنین معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد افزایش تعداد بیماران بستری شده در این شهر را نگران کننده توصیف کرد.

خبر متاثرکننده دیگر امروز اینکه به گفته رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد از ابتلای حدود ۴۰ درصد از کادر درمان مشهد شامل پرستار و پزشک به بیماری کرونا خبر داد. حتی رییس جمهوری نیز امروز در آیین افتتاح بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد نسبت به شیوع کرونا و افزایش آمار ابتلا و فوت شدگان در این استان ابراز نگرانی کرد.

در کرمانشاه نیز رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه میزان ابتلا به کرونا هر روز در استان در حال افزایش است، گفت: اکنون هزار و ۲۳۹ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند هرچند از روز شنبه آینده و بنا به درخواست فرمانداران محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی ۶ شهرستان استان به دلیل مسایل معشیتی لغو می‌شود.

در استان البرز نیز به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز ۱۲۲ بیمار بدحال کرونایی این استان طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان ها تحت مراقبت ویژه درمانی قرار گرفتند و اکنون ۸۹۸ بیمار با علائم کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت ویژه درمانی قرار دارند.

این اخبار نشان می دهد که اعمال محدودیت های کرونایی کافی نیست و تا زمانی که مردم برای رعایت دستورات بهداشتی وارد عمل نشوند و همکاری نکنند، روزهای سیاه کرونایی خانه نشین ایرانیان خواهد بود.

آنطور که قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید، «مراجعه دیرهنگام بیماران کووید۱۹ به پزشک و مراکز درمانی به علت ترس از ویروس کرونا، موجب افزایش آمار فوتی‌ها می‌شود»؛ دلیل این رفتار هم یک چیز است و آن اینکه بیماران ابتدا تصور می کنند همچون سال های گذشته دچار سرماخوردگی یا آنفلوآنزای فصلی شده اند غافل از اینکه کرونا به سراغشان آمده است.

از همین رو دست اندرکاران نظام سلامت در ۹ ماه گذشته همواره به مردم هشدار داده اند که با مشاهده هرگونه علائم جزئی از جمله سردرد، تب ضعیف، درد استخوان و بیحالی حتی بدون داشتن تنگی نفس به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند.

با این حال نتیجه این تداوم این رفتار نادرست بخصوص در فصل پاییز شیب ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را در ایران تند کرده به طوری که آمار جانباختگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ به نسبت جمعیت ایران در مقایسه با سایر کشورها از وضعیت نگران کننده این روزها و هفته های آینده و حتی فصل زمستان حکایت دارد.

بر این اساس امروز با فوت ۴۵۷ بیمار کرونایی دیگر آمار جانباختگان این ویروس در ایران از مرز مرز ۴۰ هزار نفر گذشت و رقم ۴۰ هزار و ۱۲۱ نفر را ثبت کرد.

طبق آماری که سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ظهر روز پنجشنبه ارایه کرد، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ هزار و ۵۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و سه هزار و ۱۴۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۲۶ هزار و ۵۸۵ نفر رسید.

به گفته او ۵۶۱۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون پنج میلیون و ۳۸۴ هزار و ۹۸۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس بررسی های وزارت بهداشت، همچنان استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد به سر می برند که نشان می دهد در این استان ها نیز ویروس کرونا برای اوج گیری در کمین نشسته است.

البته حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری امروز در جلسه رییسان کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا از تصویب طرحی جامع برای مدیریت مرحله جدید این بیماری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این طرح وظایف کمیته‌های تخصصی مشخص شده تا در کمترین زمان و بدون پیچیدگی‌های اداری دستگاه‌های ذیربط در اسرع وقت به وظایف تعیین شده عمل کنند.

همچنین آنگونه کهجان بابایی امروز در بجنورد گفت، در اکثر استان ها روند رو به کاهش نداریم یا با شیب ملایم در حال افزایش و یا در حالت ثابت هستیم؛ باید صبر کنیم که انشالله رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم بتواند چرخه انتقال بیماری را بشکند.

به گفته وی، روز شنبه ۲۴ آبان ماه درباره موضوع تعطیلی ۲ هفته‌ای برای مبارزه با ویروس کرونا تصمیم گیری نهایی می شود.

۳۴۳ بیمار جدید مبتلا کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۳۴۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز اخیر بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

«محمد جمالیان» عصر پنجشنبه افزود:  در این مدت  ۱۳ نفر از بیماران کرونایی استان جان باخته‌اند و شمار قربانیان کووید ۱۹ در این استان به یک‌هزار و ۶۰ نفر رسید.

وی بیان کرد: شرایط کرونا در استان مرکزی مطلوب نیست و شمار مبتلایان روند صعودی دارد که این مهم با توجه به محدودیت امکانات درمانی نگران کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۶۵ نفر از موارد شناسایی شده جدید کرونا در این استان به‌دلیل وخامت حال عمومی برای کمک‌های درمانی در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

 جمالیان اظهار داشت: ۲۷۸ مورد از این بیماران نیز به صورت سرپایی مراقبت‌های درمانی دریافت کردند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در قرنطینه خانگی بمانند.

وی شمار مبتلایان به کرونا را در استان مرکزی تاکنون  ۲۷ هزار و ۶۸۱ نفر عنوان کرد.