۰ نفر

زالی: برای شکست کرونا باید از دالان بهداشت گذشت

۲۲ آبان ۱۳۹۹، ۰:۴۸
کد خبر: 481022
زالی: برای شکست کرونا باید از دالان بهداشت گذشت

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران تنها راه شکست کرونا را عبور از دالان بهداشت دانست و گفت: مشکل کرونا راه حل بهداشتی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا زالی در پنل کرونا سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی مسئولیت پذیری اجتماعی را یکی از اساسی ترین فاکتورهای پیشرفت بهداشت در کشور دانست و تقویت و توجه بیشتر دانشجویان‌به فرآیندهای اجتماعی را خواستار شد.

 زالی خاطرنشان کرد: دانشجویان با برگزاری این دست از همایش ها تمرین و ممارست می کنند تا در آینده کاری و حرفه ای خود در مورد مسایل جامعه بی تفاوت نباشند.
وی با اشاره به نوپدید بودن و فراگیری بیماری کرونا در دنیا، تجربیات اندک جهانی در مقابله با این ویروس را یادآور شد.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران آسیب شناسی شیوع گسترده کرونا در کشور را بی توجهی و ضعف زیرساخت های بهداشتی  به بیماری های عفونی در کشور دانست و تاکید کرد: کرونا ثابت کرد خصوصا در کشورهای در حال  توسعه بیماری های واگیر مورد غفلت تاریخی واقع شده اند، بنابراین تقویت حوزه بهداشت برای ریشه کنی بیماری امری بدیهی است.
وی مرگ و میر بالا بر اثر کرونا را  یکی ازمشکلات کشورهای در حال توسعه ذکر کرد و توجه بیش از پیش به  تقویت مولفه های بهداشتی را مورد تاکید قرار داد.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهرتهران افزود: از سوی دیگر مصادره علم و مسائل بیولوژیک مربوط به مقابله با کووید ۱۹از سوی بسیاری از کشورها در منظر افکار عمومی روشن شد.

زالی با بیان این که زمانی که کرونا وارد کشور شد سیستم بهداشت مورد غفلتی تاریخی قرار داشت به سهم ناچیز منابع و سرمایه گذاری در حوزه بهداشت  با بیان این که پایین ترین سهم استخدامی در ۲۰ سال اخیر مربوط به حوزه بهداشت است گفت: تراز منفی سهم استخدامی در حوزه بهداشت نگران کننده است و لازم است که جبران شود.
زالی، واگذاری برخی بخش های حاکمیتی حوزه بهداشت به بخش خصوصی را یکی دیگر از چالش های بهداشتی کشور دانست و خاطرنشان کرد: آمارها بیانگر این مهم است که کرونا در حوزه های که برون سپاری شکل گرفته گسترش بیشتری داشته است.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران توجه به فرامین ۱۲ گانه  مقام معظم رهبری برای مقابله با شیوع کرونا را ضروری عنوان کرد.
انجام مراقبت های فعال سیستماتیک بهداشتی، کاهش فرآیندهای بروکراسی در حوزه بهداشت، استفاده از پتانسیل های شرکت های دانش بنیان، تعامل بیشتر دستگاههای مختلف کشور، بهره مندی از ظرفیت های بسیج محلات از دیگر مواردی بود که دکتر زالی برای تقویت زیرساخت های حوزه بهداشتی و کنترل کرونا بر ضرورت توجه به آن تاکید کرد.

استاندار تهران: از وزارت بهداشت توقع بیشتر داشتیم

استاندار تهران در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد ستاد کرونای تهران پیشنهادات مترقی می دهد ولی به درب های بسته می خورد و برخی مواقع متوقت می شود؟ گفت: به مطلب درستی اشاره شده است. در شروع بیماری کرونا حدود ۲۵ نهاد و سازمان، کنار ستاد کرونای تهران بودند.
انوشیروان محسنی بندپی پرهیز از عادی سازی و ندادن اطمینان کاذب به مردم از جمله راهبردهای ستاد کرونای تهران اعلام کرد و گفت: اگر به جمع بندی رسیدم که طرح ترافیک در تهران باید لغو شود را اعلام کردیم اما بعد از ۵ جلسه توانستیم آن را بقبولانیم.
وی تاکید کرد: تعطیلی ۲ هفته ای تهران را حدود یک ماه پیش به وزرای بهداشت و کشور اعلام کردیم، هنوز  به نتیجه نرسیده است.
استاندار تهران افزود: توقع ما این بود که وزارت بهداشت بیشتر از پیشنهادات ما حمایت می کرد اما با تاخیر توانستیم پیشنهادات خودمان را عملیاتی کنیم.
وی ادامه داد:  تا دیدار ستاد ملی مقابله با کرونا، تمام توصیه این بود که به سمت دو قطبی کردن نرویم اما من این موضوع را قبول ندارم و به نظرم سلامت اولویت اول کشور است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری اعلام کردند که سلامت اولویت اول است و به عبارتی سلامت باید باشد تا چرخ اقتصاد بچرخد.
وی گفت: وزارت بهداشت متولی سلامت کشور است و باید برای حفظ و ارتقا سلامت اقدامات لازم را در این شرایط بحرانی انجام دهد.

محسنی بندپی در بخش دیگری از این همایش با اشاره به جمعیت بالا و پیچیدگی های مدیریت بحران در استان تهران، گفت: در استان تهران ۴۹۶ هزار نفر کارمند دستگاه اجرایی و ۲۰۰ هزار نفر کارمندملی وجود دارد، همچنین در حوزه امکانات بهداشتی و درمانی علی رغم اینکه در کشور به صورت میانگین در ازای هر ۱۱۰۰ نفر یک خانه بهداشت وجود دارد، در تهران در ازای هر ۳۳۰۰ نفر یک خانه بهداشت وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در حالی که در کشور به صورت میانگین در ازای هر ۱۱ هزار نفر یک پایگاه سلامت وجود دارد، این رقم در تهران به ازای هر ۱۵ هزار نفر است.

استاندار تهران در ادامه با اشاره به اینکه در کشور در ازای هر ۲۲ هزار نفر یک مرکز بهداشت شهری وجود دارد، وجود یک مرکز بهداشت در تهران را در ازای هر ۵۰ هزار نفر عنوان کرد.

محسنی بندپی با اشاره به تفاوت وضعیت بهداشتی تهران با میانگین کشوری، ضعف موجود در ساختار بهداشتی استان تهران را یکی از مهمترین عواملی دانست که مدیریت بیماری کرونا در این استان را با دشواری های بیشتری رو به رو می کند.

استاندار تهران با اشاره به اینکه حوزه بهداشت در سال های گذشته در کشور مورد غفلت واقع شده است، ورود مقام معظم رهبری به این میدان و انعقاد تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و بسیج جامعه پزشکی را که در راستای جلب مشارکت مردمی است، در تقویت زیرساخت های بهداشتی موثر دانست.

وی همچنین با بیان اینکه تمام دستگاه های کشور ملزم به تلاش برای گسترش ارایه خدمات الکترونیکی هستند، توفیق دراین هدف را در بین دستگاه های اجرایی استان حدود ۵۰ درصد ذکر کرد.

 دکتر حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا تیز خواستار حضور هرچه پررنگ تر دانشجویان علوم بهداشتی در نبرد با کرونا شد.

وی همچنین مطرح شدن مباحث غیر علمی در سطوح مدیریتی را عاملی برای  کاهش اعتماد عمومی دانست و بر ضرورت عملیاتی شدن تصمیمات علمی در سطوح کلان تاکید کرد.

وی در ادامه بر لزوم تقویت ارتباط بین یافته های پژوهشی و حوزه اجرا تاکید کرد و خواستار اجرایی شدن بسیاری از پژوهش های مراکز تحقیقاتی به ویژه در حوزه بهداشت و سلامت شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور که ۲۰ و ۲۱ آبان در دانشکده بهداشت و ایمنی برگزار شد، به دلیل شرایط،شیوع کرونا تنها سخنرانان اصلی پنل به صورت حضوری در این همایش شرکت کردند و باقی علاقه مندان به صورت مجازی همایش را دنبال کردند.