۰ نفر

افزایش موج مهاجرت در میان پرستاران

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۵۵
کد خبر: 480302
افزایش موج مهاجرت در میان پرستاران

طبق استانداردهای حداقلی باید به‌ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ پرستار مشغول به کار باشد، اما این آمار در ایران ۶۲ درصد کمتر است. یعنی ‌به‌ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت، ۱۹ پرستار وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، طی ۹ ماه گذشته ۳۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شده‌اند، مشکلات تنفسی و ریوی در برخی از آنها حاد است و سبب شده برخی حتی پس از گذشت چند ماه نتوانند به کار برگردند. دولت قول داده بود که معوقات پرستاران پرداخت شود اما نه تنها خبری از معوقات نیست بلکه کارانه یک ماه را به‌جای کارانه چهار ماه به آنها داده و این پرداختی‌ها فقط برای ۱۱۵ هزار پرستار بخش دولتی است نه دیگر بخش‌ها.براساس داده‌های لحظه‌ای مرکز آمار ایران، تعداد جمعیت کشور بیش از ۸۴ میلیون نفر است که طبق استاندارهای بهداشت و درمان باید ۴۰۰ هزار پرستار در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور مشغول به کار باشند، اما تنها حدود ۱۵۰ هزار پرستار در کشور وجود دارد و پرستاران مشغول به کار در شرایط کرونایی فشار کاری سه برابری را تحمل می‌کنند.

در شرایطی که چند سال است نیاز به استخدام پرستار حس می‌شود اما در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ پرستاری به سیستم درمان کشور اضافه نشده است.

در سال گذشته از طریق آزمون استخدامی چهار هزار پرستار انتخاب و در سال ۹۹ وارد بازار کار شدند. همچنین رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مجوز استخدام سه هزار نفر از نیروهای شرکتی و قراردادی وزارت بهداشت را صادر کرد. بنابراین در خوش بینانه‌ترین حالت هفت هزار نفر امسال به جمعیت پرستاران اضافه شده است.

چقدر کارانه پرداخت شد؟

وعده‌های مسئولان برای حمایت از همین جمعیت پایین پرستاران نیز قابل تامل است، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در تیر ماه امسال اعلام کرد هزار میلیارد تومان برای تسویه معوقات کارانه پرستاران در سال ۹۸ پرداخت شده است.

دبیر کل خانه پرستار به تجارت‌نیوز گفت که این منابع به ۱۱۵ هزار پرستار بخش دولتی اختصاص یافته و فقط ۸۰۰ هزار تومان به عنوان کارانه به پرداخت شده است. این در حالی است که در سال گذشته مبلغ کارانه ماهانه یک پرستار ۸۰۰ هزار تومان بود اما دولت این مبلغ را برای تسویه چهار ماه کارانه پرداخت کرده است.

به گفته محمد شریفی‌مقدم، در حالی که برای تسویه کارانه چهار ماه پایانی سال ۹۸ باید چند میلیون پرداخت می‌شد، فقط ۸۰۰ هزار تومان داده شده و در ۹ ماهی که از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد هیچ کارانه‌ای پرداخت نشده است.

اما پرستاران از رقمی کمتر از این مقدار خبر می‌دهند. آنها می‌گویند که کارانه واریزی‌ آنها بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است و کارانه یک ماه را بین چند ماه تقسیم کرده‌اند.

در روز ششم آبان ماه روابط عمومی سازمان برنامه‌وبودجه از تخصیص منابع دیگری برای حمایت از کادر درمان خبر داد. در متن این اطلاعیه آمده است: سازمان برنامه‌وبودجه مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای تسویه کلیه معوقات کارانه کادر درمان و آموزش پزشکی تا اول آبان ماه امسال به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص داد.

دبیر کل خانه پرستار معتقد است که از این مبلغ در بهترین حالت شش درصد به پرستاران می‌سد، یعنی به طور میانگین شش میلیون تومان برای هفت ماه امسال پرداخت می‌شود. در واقع این منابع به نام پرستاران و به کام افراد دیگری است.

تبعات فشار اقتصادی بر پرستاران

تعداد کم پرستاران و طبیعتا فشار کاری بالا، موجب شده که در شرایط کرونایی  ۳۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شود. برخی از این پرستاران دو هفته قرنطینه شدند، اما برخی دیگر به خاطر مشکلات تنفسی و ریوی که پیدا کرده‌اند چند ماه است نمی‌توانند به کار خود برگردند.

بیماری، قرنطینه، مشکلات جسمی و … همه‌ ماجرا نیست، برخی از پرستاران به علت فشار کاری مجبور به ترک کار شده‌اند. برخی دیگر نیز به فکر مهاجرت افتاده‌اند.

شریفی‌مقدم در این باره می‌گوید: در داخل کشور از پرستارها حمایت نمی‌شود، مشوق‌های درآمدی وجود ندارد، فشار کاری بالاست، تعداد پرستاران نسبت به جمعیت خیلی کمتر از استاندارد جهانی است. اما مشوق‌های مالی و حمایتی برای پذیرش پرستار از کشورهای دیگر بالاست و در شرایط کرونایی هم بیشتر شده. حتی قوانین مهاجرت در برخی از کشورها تسهیل شده و برای پرستاری کردن از بیمار کرونا میزان حقوق پرداختی در خارج از کشور بسیار بالاست. طبیعی است که پرستاران ما هم به فکر مهاجرت می‌افتد.

به گفته او، اقدام به مهاجرت پرستاران نسبت به سال گذشته پنج برابر شده. اگر در سال گذشته ۵۰ نفر قصد مهاجرت داشتند، امسال ۲۵۰ نفر برای مهاجرت اقدام می‌کنند. ۵۰ هزار پرستار بیکار داریم که طبیعتا در بین این گروه اقدام به مهاجرت بیشتر است.

چون فعلا واکسن و درمانی برای بیماری کرونا وجود ندارد، بیشترین نیاز بیماران کرونایی نیز مراقبت است، بنابراین پرستاران در صف اول جنگ با کرونا هستند، اگر این صف شکسته شود کرونا همه‌ صف‌های دیگر را شکست می‌دهد.