۰ نفر

گل و گیاه کرونا را منتقل می‌کند؟

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۲۰
کد خبر: 480209
گل و گیاه کرونا را منتقل می‌کند؟

با همه‌گیری کرونا، همانطور که بسیاری از کسب‌وکارها و صنایع به خطر افتاد، برای فعالیت‌های اقتصادی صنایع گل و گیاه هم دردسرایجاد شد. نگرانی بزرگ از نامشخص بودن پاسخ یک پرسش باعث شد تا مراکز ارائه خدمات گل و گیاه بخش زیادی از مشتریان خود را از دست بدهند. پرسش این بود: آیا ویروس کرونا از طریق گل و گیاه قابل انتقال است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  مانند بسیاری از دیگر پرسش‌هایی که همه‌گیری کرونا در میان ساکنان سیاره زمین ایجاد کرده است، این پرسش هم پاسخی قطعی ندارد و همه پاسخ‌ها به آن تقریبی و براساس احتمالات است. واقعیت این است که هیچ مدرک مستحکمی درباره امکان آلوده‌شدن گیاهان توسط کووید-19 وجود ندارد. دلیل اصلی این است که سلول‌های گیاهی برخلاف سلول‌های حیوانی دارای دیواره هستند و نه غشای سلولی. ذرات کووید-19 توانایی نفوذ به غشای سلولی را دارند، اما به‌دلیلی بزرگی بیش از اندازه امکان عبور از دیواره سلول گیاه را ندارند، در نتیجه نمی‌توانند وارد بدن گیاه شوند و حتی اگر وارد شوند نیز گیرنده‌ای برای آنها در سلول‌های گیاهی وجود ندارد.

اما این به آن معنی نیست که گل‌ها و گیاهان امکان انتقال ویروس را ندارند. درصورتی که افراد حامل گل به کووید-19 مبتلا باشند و روی گل و گیاهان عطسه یا سرفه کنند یا حتی آنها را بو بکشند، این امکان وجود دارد که ویروس روی سطح گیاهان، برگ‌ها، گل‌ها، ساقه‌ها و حتی ظرف و جعبه حاوی گل‌ها باقی بماند. مشخص نیست ویروس تا چه مدت روی این سطوح باقی خواهد ماند و محققان هنوز درباره امکان انتقال ویروس توسط گل‌ها به قطعیت نرسیده‌اند. با این‌همه ممکن است افرادی که به بیماری مبتلا هستند نادانسته آن را توسط گل‌ها و گیاهان انتقال دهند؛ از این‌رو توصیه می‌شود هر فردی که قصد حمل گل‌ها و گیاهان را دارد از ماسک و دستکش استفاده کند تا از پخش شدن احتمالی بیماری جلوگیری شود.

جیم توماس، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه کارولینای شمالی هم معتقد است از آنجا که گیاهان تا زمانی که به‌دست مشتری برسند توسط افراد زیادی لمس می‌شوند، احتمال انتقال بیماری توسط آنها افزایش پیدا می‌کند. به گفته این محقق احتمال مبتلا شدن به کرونا به‌واسطه خرید گل یا ارسال و هدیه دادن آن به دیگران همان اندازه بالاست که احتمال ابتلا به بیماری به‌واسطه دریافت بسته از پست یا صرف غذا در محیط رستوران.

اما رائول فرانک، محققی دیگر از دانشگاه بال استیت، معتقد است: احتمال انتقال بیماری توسط گل‌ها بسیار پایین است، اما نباید احتیاط را فراموش کرد. یکی از راه‌های محتاط بودن در این حوزه استفاده از خدماتی است که کمترین میزان لمس در آنها صورت گیرد و یا از اجرای پروتکل‌های بهداشتی در آنها اطمینان وجود داشته باشد، زیرا هرنوع خدمات تحویل بسته یا کالا می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهد. همچنین توجه به شست‌وشوی دست‌ها در زمان لمس گل‌ها و گیاهان یا بسته‌های حاوی آنها و توصیه به گیرنده گل‌ها در رعایت بهداشت پس از دریافت بسته می‌تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد. درواقع برای پاکسازی گل‌ها و گیاهان هیچ اقدامی نمی‌توان انجام داد جز اینکه پس از لمس کردن آنها دست‌ها را شست و تا حد امکان برای چند‌ساعت از آنها فاصله گرفت؛ به‌ویژه از بوئیدن آنها برای چندساعت خودداری کرد. در اصل، بهترین کار آن است که گل‌ها را همانجایی که همیشه می‌گذارید بگذارید و از راه دور از دیدن آنها لذت ببرید.