۰ نفر

ضرورت تصمیم گیری قاطع برای عبور از وضعیت بحرانی تهران

۱۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۱۲
کد خبر: 477876
ضرورت تصمیم گیری قاطع برای عبور از وضعیت بحرانی تهران

روزها و هفته‌ها‌ست که کارشناسان و متخصصان، خواهان اجرای سختگیرانه قوانین قرنطینه برای کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آمارها در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد، توصیه‌ها و درخواست‌های مشفقانه و موعظه‌وار عملا اثر چندانی بر جلوگیری از سرایت بیماری از افراد ناقل به سالم نداشته است. این موضوع را آمار رو به افزایش تعداد شناسایی افراد مبتلا به بیماری و فوت‌شدگان در هفته‌های اخیر به‌خوبی ثابت کرده است؛ آمارهایی که‌ با شیب تندی رو به افزایش است و تنها در هفته گذشته رکورد تعداد فوت‌شدگان و ناقلان در یک روز را از زمان شیوع همه‌گیری کرونا به ثبت رساند. از این‌رو در گفت‌وگو با کارشناسان و متخصصان علوم پزشکی، اجتماعی و جامعه‌شناسی از آنها پرسیده است که اگر آنها به‌جای مسئولان بودند، چه روشی را به‌عنوان راه‌حل فوری قطع زنجیره مرگ کرونا انتخاب می‌کردند.

1-تعطیلی 2هفته‌ای تا یک ماه برای قطع زنجیره شیوع در نقاط قرمز ( تهران )

2-محدودیت شدید به معنی منع رفت و آمد و تجمع   بدون تعطیلی با مراقبت و نظارت و برخورد انتظامی و نظامی

3-ادامه رویه فعلی با دورکاری 50 درصدی کارمندان

4-در شرایط تحریم اعمال محدودیت و تعطیلی به نفع اقتصاد نیست

حمیدرضا جماعتی/ قائم‌مقام بیمارستان مسیح دانشوری

گزینه 1

به‌نظرم علاوه بر این گزینه باید سایر موارد نیز مورد توجه قرار گیرد. از این گزینه‌ها مهم‌تر رعایت موارد بهداشتی مانند زدن ماسک، در اختیار قرار دادن ماسک رایگان در ورود به سازمان‌ها و ادارات، رعایت فاصله اجتماعی و اجرای دقیق دورکاری در اداره‌ها و سازمان‌ها و نیز منع آمد و شد و تجمع بیشتر از 10نفر و در کنار آن منع رفت‌وآمد به شهرهای قرمز کشور مگر در موارد اورژانس با نظارت پلیس راهنمایی و اعمال جریمه‌های سنگین مهم است.صرفا با توصیه و خواهش نمی توان بیماری را مهار کرد.

فرهاد زمانی/ رئیس بیمارستان فیروزگر

گزینه 1

مدت‌ها‌ست بر اهمیت ماندن افراد در خانه و جلوگیری از ترددهای غیرضروری برای پایان‌دادن به پاندمی کرونا صحبت می‌شود و بارها درخواست اعمال قرنطینه جدی از سوی متخصصان به مسئولان داده شده است. قرنطینه کامل حداقل برای 2هفته، ‌اقدامی است که در شرایط کنونی برای مناطق قرمز باید اعمال شود و هر اقدام دیگری جز این نمی‌تواند اثرگذاری کافی را برای مقابله با شیوع وسیع بیماری داشته باشد. امیدوارم موضوع قرنطینه به شکل جدی پیگیری و مردم و مسئولان در کنار هم به قوانین آن پایبند‌باشند.

ایرج فاضل/ وزیر اسبق بهداشت

گزینه 1

باید به سرعت برای تعطیلی کشور اقدام شود. اما به شرطی که پس از پایان این دوره، موازین بهداشتی با جدیت رعایت شود تا دوباره وارد فاز قبل از تعطیلی در شرایط بحران نشویم. ما نیاز به یک اقدام فوری برای قطع زنجیره مرگ کرونا داریم. مشکلی که هم‌اکنون وجود دارد، این است که محدودیت‌ها به‌صورت ظاهری اعمال می‌شود. زمانی که گفته می‌شود سفر نروید، باید جاده‌ها را ببندند. من اگر وزیر بهداشت بودم، به مردم برای رعایت پروتکل‌ها التماس نمی‌کردم. دستور می‌دادم، محدودیت‌های شدیدی اعمال می‌کردم و از نیروی انتظامی می‌خواستم که اجرای آن‌را نظارت کند.

اردشیر گراوند/ جامعه‌شناس

گزینه 2 و 3

به‌طور ترکیبی موافق هستم. نرفتن 60درصد از کارمندان دولتی به محل کار نه‌تنها مشکلی به‌وجود نمی‌آورد، بلکه کمکی به سیستم اداری نیز خواهد بود. ضمن اینکه اضافه کار این افراد را هم می‌توان به خانوارهای در معرض آسیب تزریق کرد تا مجبور نباشند سر کار بروند و در خانه بمانند.

همچنین با برخورد سخت نظامی و انتظامی می‌توان کاری کرد که افراد از خانه بیرون نیایند، چون به عقیده من بالغ بر 6میلیون خانوار ایرانی می‌توانند بدون اینکه در زندگی آنها اخلالی به‌وجود بیاید، یک ماه ازخانه بیرون نیایند. دولت  هم می‌تواند از محل اضافه‌کار کارمندان به این قشر کمک کند.

شیوا دولت‌آبادی/ روانشناس

گزینه 1

نخست با تست رایگان حداقل تا 2هفته مشخص می‌شود چه کسانی با علائم یا بدون علائم مبتلا یا ناقل هستند. سپس با قرنطینه افراد مبتلا سرعت انتقال کنترل خواهد شد. با رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه افراد مبتلا، شیوع بیماری کاهش بسیار زیادی خواهد داشت. با قطع زنجیره شیوع بیماری نیز می‌توان منتظر کاهش سرایت بیماری و عوارض ناشی از آن شد.تعطیلی هم تنها زمانی میسر خواهد بود که افراد جامعه دغدغه نان و آب نداشته باشند. به این ترتیب دولت مانند همه جای دیگر دنیا می‌تواند با اختصاص بودجه‌ای به این کار، مانع از مرگ‌ومیر افراد براثر ابتلا به کرونا شود.

احمد بخارایی/ جامعه‌شناس

گزینه 1

با تعطیلی 2هفته‌ای حتما زنجیره کرونا هم متزلزل خواهد شد. در شرایط اقتصادی امروز ایران و به این دلیل که بسیاری از مردم در حال دست‌وپنجه نرم‌کردن با اقتصادی شکننده هستند و همچنین به‌طور روزانه امرار معاش می‌کنند، با تعطیلی 2هفته تا یک ‌ماه، بسیاری از افراد دچار مشکل می‌شوند، ولی به‌نظر می‌رسد می‌توان به چنین اقشاری کمک کرد که متأسفانه به دلایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روحیه کمک و انسان‌دوستی هم در ایران با بحران مواجه شده است. اما گزینه‌های دیگر به قطع زنجیره کرونا کمکی نخواهد کرد.

محمدرضا هاشمیان/ فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه

گزینه 1

شکستن زنجیره ابتلا و درگیری افراد به ویروس کرونا مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز امروز جوامع انسانی است. تعطیلی و قرنطینه 2هفته‌ای تا یک ماهه مناطق قرمز نخستین و آخرین راه برای تحقق چنین هدفی است؛ چراکه با ممنوع‌کردن هرگونه فعالیتی در جامعه و ماندن افراد در خانه می‌توان مانع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر شد. این اتفاق منجر به کاهش آمار ابتلای افراد به بیماری و درنهایت فوت خواهد شد. با این اتفاق، فشار کنونی به سیستم بهداشت و درمان کاهش یافته و امکان مهار بیماری تاحدود زیادی فراهم خواهد شد.

علیرضا زالی/ فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران

گزینه 5

همواره هم بنده و هم استاندار تهران خواستار اجرای محدودیت‌های سختگیرانه در تهران برای شکستن زنجیره انتقال ویروس بوده‌ایم و درخواست‌ها و پیشنهادهای خود را به‌شکل مشترک به مسئولان ستاد مقابله با کرونای کشور ارائه کرده‌ایم. باور دارم که جز با اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توان جلوی شیوع بیماری را گرفت و از این‌رو خواهان اجرای محدودیت‌های قانونی با کمک مسئولان دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای مهار بیماری هستیم.در واقع باید مجموعه ای از راهکارها با نظارت جدی به کار گرفته شود.

غلامرضا ظریفیان/ جامعه‌شناس

گزینه 1 و 2  و 3

به شرط آنکه تعطیلی یک اقدام فرمال و شکلی برای رفع مسئولیت نباشد. زندگی و حیات یک انسان آنقدر ارزشمند است تا با قطع‌کردن زنجیره‌‌ ابتلا، حتی اگر بشود جان یک انسان را نجات داد. این نوع تعطیلی البته الزامات و پروتکل‌هایی دارد که باید آن را با دقت انجام داد وگرنه موفقیت حاصل نمی‌شود. ما دقیقا در جایی که باید اعمال قدرت کنیم تا حافظ امنیت و سلامت هموطنان باشیم، اعمال قدرت نمی‌کنیم اما در آنجا که به حقوق مدنی جامعه مربوط می‌شود، ناشیانه اعمال قدرت می‌کنیم. تعدادی از کشورها موفق شدند با تعطیلی دقیق و هوشمند و فراگیر به هدف برسند.

سیدحسن موسوی‌چلک/ جامعه‌شناس

گزینه 1

یکی از وظایف حاکمیت در هر جامعه‌ای‌ برنامه‌ریزی برای حفظ جان و سلامت همه‌جانبه مردم است. باتوجه به شیوع بسیار نگران‌کننده کرونا در کشور، زیبنده است که برای قطع زنجیره شیوع، تعطیلی صورت گیرد. باوجود اینکه حال اقتصاد هم خوب نیست، تصمیم‌گیری برای دولت بین حفظ سلامت و کسب‌وکار سخت شده است ولی قبول کنیم ادامه این روند و کنترل نشدن آن می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد. منابع بنیاد‌ها، اوقاف، آستان قدس و مانند آنها در این شرایط مورد استفاده قرار گیرد.