۰ نفر

افزایش ظرفیت تست‌های کرونا؛

نتیجه محدودیت‌هایی کرونایی ۲هفته دیگر مشخص می‌شود

۹ آبان ۱۳۹۹، ۹:۴۰
کد خبر: 477627
نتیجه محدودیت‌هایی کرونایی ۲هفته دیگر مشخص می‌شود

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا، با بیان اینکه نتیجه اعمال محدودیت ها در کنترل موارد کرونا تا دو هفته دیگر مشخص خواهد شد، در عین حال درباره تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر افزایش تستهای تشخیص این بیماری، گفت: افزایش تست‌ها همانطور که می‌تواند به بیماریابی بیشتر کمک کند، می‌تواند به کنترل بیماری هم کمک کند منوط بر آن که پیگیری موارد مثبت با اصول خود دنبال شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مسعود مردانی  درباره تاثیر افزایش ظرفیت تست‌های کرونا در بیماریابی، گفت: افزایش ظرفیت تست‌ها در بسیاری از کشورها مانند کره‌جنوبی و سنگاپور موثر بوده است؛ زیرا هرچه زودتر موارد مشکوک و مبتلا را شناسایی کنیم، می‌توانیم اقدام به جداسازی آنها کنیم و با پیگیری آنها سعی کنیم جلوی انتقال بیماری از موارد مثبت به سایرین را بگیریم. به همین دلیل افزایش ظرفیت تست‌ها باید همزمان با افزایش پیگیری‌ها باشد.

وی افزود: در تمام دنیا زمانی که تست فردی مثبت می‌شود، یا در خانه قرنطینه می‌شود و یا به هتل‌هایی فرستاده می‌شود تا پس از بهبودی وارد جامعه شوند. افزایش تست‌ها همانطور که می‌تواند به بیماریابی بیشتر کمک کند، می‌تواند به کنترل بیماری هم کمک کند منوط بر آن که پیگیری موارد مثبت با اصول خود دنبال شود.

ایمنی گله‌ای، سیاستی غیرکارا

این متخصص بیماری‌های عفونی، در پاسخ به این سوال که آیا کشور در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی یا گله‌ای است یا خیر؟، اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت که در مصاحبه‌ای از دکتر رضا ملک زاده_معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خواندم دریافتیم تاکنون حدود ۳۰ میلیون در کشور به کرونا مبتلا شدند که حدودا ۳۰ درصد جمعیت است؛ در حالی که برای تحقق ایمنی گله‌ای باید ۶۰ تا ۷۰ درصد جامعه به بیماری مبتلا شوند و تا آن زمان فاصله زیاد است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ممکن است میزان ابتلا در کشورها تا جایی افزایش یابد که سیستم بهداشتی_درمانی نتواند پاسخگو باشد. برای همین استراتژی ایمنی گله‌ای و عدم استفاده از سایر روش‌ها برای مهار بیماری به تنهایی کارا نخواهد بود.

تاثیر اعمال محدودیت‌ها در کنترل ویروس کرونا

وی درباره محدودیت‌های اعمال شده در ۴۳ شهرستان با هدف کنترل ویروس کرونا، تصریح کرد: به نظر می‌رسد بتواند موثر باشد. ما تجربه خوبی از اسفند و فروردین ماه که مردم سفر نرفتند، محدودیت‌هایی اعمال شد و... داشتیم و دیدیم موارد بیماری در اردیبهشت‌ماه تا حد چشمگیری کاهش یافت و امیدواریم این محدودیت ها نیز موثر باشد.

وی افزود: توصیه می‌شود همه کوشش‌های جمعی اینچنینی با افزایش ظرفیت تست‌های آزمایشگاهی، جدا سازی موارد مثبت از سایرین و... باشد. این مهم است اگر جواب تست کارگری مثبت می‌شود و ۱۴ روز به قرنطینه می‌رود، از او حمایت کافی شود.

مشخص شدن نتیجه اعمال محدودیت‌ها؛ تا دو هفته آینده

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا گفت: تا دو هفته آینده نتیجه اعمال محدودیت‌ها در کاهش موارد مراجعه کننده به بیمارستان‌ها و سه تا چهار هفته بعد در کاهش مرگ و میرها مشاهده خواهد شد.

مردانی ادامه داد: موج اپیدمیک ۴ تا ۸ هفته بیشتر طول نمی‌کشد و ما در مراحل آخر این موج اپیدمیک هستیم. ولی نمی‌توان نسبت به بالا یا پایین رفتن موارد واکنش چندانی نشان داد؛ زیرا نه نشان‌دهنده وضعیت مطلوب است و نه نشانده دهنده وضعیت وخیم؛ ما باید روند بیماری را در یک بازه زمانی ببینیم و نمود هر اتفاق و رفتاری بلافاصله حس نخواهد شد.

موج چهارم کرونا در راه است؟ 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال ورود به موج چهارم کرونا هستیم یا خیر؟، گفت: فکر نمی‌کنم در حال ورود به موج چهارم باشیم؛ زیرا هنوز بسیاری از شهرها در موج دوم بیماری هستند و حتی به موج سوم بیماری هم نرسیدند.