۰ نفر

آلوده‌ترین مهرماه در پنج سال اخیر

۱ آبان ۱۳۹۹، ۲:۱۵
کد خبر: 475890
آلوده‌ترین مهرماه در پنج سال اخیر

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، اولین ماه پاییز ۹۹آلوده‌ترین مهر طی پنج سال اخیر بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  کیفیت هوای تهران طی مهر ماه امسال ۲۱ روز در شرایط قابل قبول و ۹ روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. درحالی هوای تهران طی یک ماه اخیر، ۹ روز آلوده بود که بررسی آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که اولین ماه پاییز ۹۹ آلوده‌ترین مهر طی پنج سال اخیر بوده است.

بر این اساس طی مهر ماه سال گذشته تهرانی‌ها ۲۷ روز هوای قابل قبول تنفس کردند. کیفیت هوا در این بازه زمانی طی سه روز نیز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون برای حساس‌ها ناسالم بود.

بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی‌ها، خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها و... در تولید ذرات معلق ۶۰ درصد است که در این بین خودروهای دیزلی پررنگ‌ترین نقش را دارند. ذرات معلق یکی از خطرناکترین آلاینده‌های موجود در هوا هستند و می‌توانند بیماری‌های قلبی و ریوی را تشدید کنند و در مواجهه طولانی مدت سبب حملات قلبی و آسم شوند.

اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که در مهرماه سال ۹۷ هیچ روزی به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق، کیفیت هوا در شرایط نامطلوب قرار نگرفت. در این‌بازه زمانی هوا در تهران ۳۰ در شرایط مطلوب قرار داشت که در این بین سهم هوای قابل قبول ۲۸ روز و سهم هوای پاک دو روز گزارش شده است.

به این ترتیب در اولین ماه پاییز سال ۹۶ نیز تهرانی‌ها ۳۰ روز هوای مطلوب تنفس کردند که طی ۲۹ روز آن کیفیت هوا در شرایط قابل قبول و طی یک روز در شرایط پاک قرار داشت. طی مهر ماه سال ۹۵ نیز کیفیت هوای تهران ۲۸ روز قابل قبول و دو روز ناسالم برای گروه‌های حساس بود. 

کیفیت هوا در تهران طی مهر ماه امسال درحالی شرایط خوبی نسبت به پنج سال اخیر نداشت که امسال آلودگی هوا علاوه بر آثار سوء بر سلامت سبب تشدید شیوع بیماری کووید ۱۹ نیز می‌شود. وزارت بهداشت پیش از این نسبت به خطر تشدید کرونا در شهرهای با هوای آلوده هشدار داده بود. از این‌رو ضرورت اجرای اقداماتی برای کنترل آلودگی هوا دوچندان شده است.

وزارت بهداشت همچنین توصیه کرده که در روزهای آلوده بهتر است سعی کنیم تا حد امکان از منزل خارج نشویم. افراد مسن، کودکان، بیماران مزمن بویژه بیماران قلبی و ریوی بهتر است تا حد امکان در روزهای آلوده از منزل خارج نشوند. این افراد همچنین در صورت اجبار برای خروج از منزل سعی کنند کار خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهند و سریع تر به خانه بازگردند. کلیه افراد نیز از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزشی که میانگین تنفس را افزایش می‌دهد در هوای آلوده خودداری و هنگام خروج از منزل حتما از ماسک استفاده کنند. استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و کاهش مصرف فست‌فودها و افزایش مصرف مایعات نیز از توصیه‌های دیگر وزارت بهداشت برای روزهای آلوده است.