۰ نفر

امیدواری گیلان و مازندران به کاهش شیوع کرونا

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۶:۱۱
کد خبر: 474795
امیدواری گیلان و مازندران به کاهش شیوع کرونا

گزارش‌های اولیه از تأثیر اعمال محدودیت‌های تردد بر کاهش شیوع کرونا تا کنون مثبت بوده است هر چند برای نتیجه گیری‌های قطعی باید چند روزی منتظر ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، معاون کل وزارت بهداشت درباره نتایج روز اول این محدودیت‌ها اعلام کرد، محدودیت‌های ایجاد شده در پنج کلانشهر توانسته کاهش ۲۰درصدی در ورود و خروج استان‌ها و تردد داخل استانی داشته باشد.

ایرج حریرچی افزود: بر اساس نتایج اولیه محدودیت‌های ایجاد شده در ۵ استان نتایج قابل ملاحظه‌ای داشته است. وی افزود: یکی از سیاست‌های موقتی در بعضی کشور‌ها ایجاد موقتی محدودسازی کاری، حمل‌ونقل و اشتغال در مراکز دولتی به‌صورت شدید و سپس بازگشت به حالت عادی است. معاون کل وزارت بهداشت به خبرگزاری صداوسیما، گفت: از تجربه این کشور‌ها می‌توان استفاده کرد و اگر این تجربه محدودسازی تردد تأثیر خوبی در میزان ابتلا و مرگ و میر روزانه داشته باشد، در هفته‌های آتی با بررسی در ستاد کرونا مجدد تکرار خواهد شد.

کاهش شیوع کرونا در گیلان

محمود قاسم‌نژاد، معاون استاندار گیلان و رئیس ستاد کرونای گیلان گفت: با توجه به متمرکز شدن کل استان اعم از علوم پزشکی و ستاد کرونا و فرمانداری و... بر رعایت و اجرایی شدن توصیه‌های پزشکی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ممنوعیت تردد‌ها تا حدودی شاهد کاهش این بیماری هستیم.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در افرادی که مبتلا شده‌اند بعد از یک الی دوهفته بروز می‌کند، افزود: البته الان برای اعلام اینکه بگوییم محدودیت‌های اعمال شده برای تردد مسافران به شهرها باعث کاهش این بیماری شده است زود است اما از آنجایی که این مسافرت‌ها و تجمعات نقش مستقیمی در شیوع بیشتر این بیماری دارد و این را تجربه طی چندین ماه گذشته نشان داده است قطعاً کاهش این سفرها در کم شدن و شیوع زنجیره این بیماری تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه ممنوعیت برای 5 استان اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا باعث کاهش ورودی مسافران به استان گیلان شده است، اظهار داشت: در حال حاضر یک شهر استان گیلان در وضعیت قرمز، یک شهر در وضعیت سفید و 14 شهر دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

معاون استاندار با تأکید بر رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه افراد خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه دستورالعمل‌های لازم در جهت فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌ها و تعطیل تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و مراکزی که تجمع در آن وجود دارد از سوی استانداری، بخشداری، شهرداری و فرمانداری و... اجرایی شده است امیدواریم در طی دوهفته آینده شاهد کاهش میزان مبتلایان به این بیماری باشیم.

باقرنژاد با تأکید بر اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی قطعاً در کاهش و شیوع این بیماری مؤثر خواهد بود، تصریح کرد: همانطورکه رعایت اصول و نکات بهداشتی ما را در قطع زنجیره این بیماری کمک می‌کند، عدم توجه و سهل‌انگاری به این دستورالعمل‌ها از سوی مردم باعث بروز آسیب جدی خواهد شد.

کاهش ورود مسافران به مازندران

عباس مهدوی، مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی استانداری مازندران نیز  گفت: طی چند روز گذشته با اعمال محدودیت‌های تردد مسافران چه ورودی و چه خروجی‌ها شاهد کاهش بار ترافیکی و در نتیجه کاهش مسافران در استان از منطقه غرب استان یعنی محدوده رامسر تا بابلسر بودیم که همین امر باعث می‌شود تا در روزهای آتی شاهد کاهش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا باشیم.

وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته تمامی مراکز خرید، تفرجگاه‌ها و بازارچه‌های محلی تعطیل بوده‌اند، افزود: یکی از جاذبه‌های استان‌های شمالی مراکز تفریحی خصوصاً بازارچه‌های محلی است که همین عامل تجمع افراد می‌شود که بیشترین امکان برای ابتلا و انتقال این بیماری بین افراد را به‌وجود می‌آورد که با هماهنگی‌های صورت گرفته تمامی این مراکز تعطیل بود.

مهدوی با اشاره به اینکه برخی از افراد قبل از اعلام محدودیت‌های تردد به این استان سفر کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که تمامی مراکز تجمع وبازارها تعطیل بودند این افراد تنها در خانه‌های دوم یا همان ویلاهای خود ساکن بودند که نمی‌توانند تهدید زیادی محسوب شوند چون تردد زیادی در سطح شهر ندارند.

وی ابراز امیدواری کرد، با پایان یافتن تعطیلات و در هفته‌های آتی شاهد کاهش آمارمبتلایان به این بیماری ناشی از این محدودیت‌های اعمال شده باشیم.

 همه تست‌ها در بویراحمد مثبتند

با این حال از سایر استان‌ها خبرهای خوبی در مواجهه با کرونا نمی‌رسد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت شهرستان بویراحمد به لحاظ شیوع ویروس کرونا از وضعیت قرمز هم عبور کرده و در صورت ادامه این روند، شرایط بحرانی‌تر می‌شود.  به گزارش ایرنا، پرویز یزدان پناه افزود: طی روزهای جمعه و شنبه نمونه‌های ارسال شده از شهرستان بویراحمد به آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج، ۱۰۰ درصد مثبت بوده‌اند.

وی ابراز داشت: سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی عده‌ای از افراد در جامعه و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط آنها عامل ایجاد وضعیت کنونی بوده است.

یزدان پناه تأکید کرد: شمار جانباختگان بیماری کرونا در استان به ۱۷۲ نفر رسیده است.

وی افزود: هم اینک ۳۲۴ بیمار مشکوک و قطعی کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی به همه مردم بویژه مادران باردار و گروه‌های آسیب پذیر و دارای بیماری زمینه‌ای توصیه کرد که خانه امن‌ترین مکان برای آن هاست و جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند.

 ایلام بزودی با کمبود تخت و دارو مواجه می‌شود

همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: وضعیت حوزه درمان کرونا در این استان از قرمز عبور کرده و به سیاه رسیده است و با ادامه روند کنونی ابتلا و بستری با کمبود دارو، تخت و اکسیژن مواجه خواهیم شد.

دکتر عباس قیصوری روز شنبه در نشست فوق‌العاده ستاد استانی کرونای ایلام افزود: هم اکنون ۲۰۰ بیمار کرونا در این استان بستری هستند و بیشتر امکانات درمانی صرف بیماران کرونایی می‌شود در حالی که بیماران دیگری نیز نیازمند خدمات درمانی هستند.

 وی یادآور شد: با اینکه سه پیک کرونا در این استان پشت سر گذاشته شد، هیچ بیماری بدون درمان، تخت و خدمات نماند اما اکنون وضعیت تغییر کرده و در روزهای آینده بیمارستان‌های استان دیگر جایی برای بستری بیماران نخواهند داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در روز جمعه تا ساعت هفت عصر ۱۰۴ بیمار کرونا به بیمارستان مصطفی خمینی ایلام مراجعه و خدمات سرپایی دریافت کردند که بسیاری از آنها در روزهای آینده بدحال شده و به بستری شدن نیاز پیدا می‌کنند و این تنها یک بیمارستان است.

دکتر قیصوری اظهار داشت: اگر روند کنونی ابتلا به کرونا در این استان متوقف نشود شرایط بسیار خطرناکی پیش رو خواهیم داشت و تعدادی از بیماران به‌دلیل کمبود اکسیژن جان خود را از دست خواهند داد.

 تمدید محدودیت‌های کرونایی در استان مرکزی

استاندار مرکزی هم از تمدید محدودیت‌های کرونایی در این استان خبر داد.

براساس اعلام کانال اطلاع‌رسانی استاندار مرکزی، سیدعلی آقازاده گفت: از 27 مهرماه تا دوم آبان ماه تمام مدارس استان مرکزی تعطیل خواهند بود و هیچ مدرسه‌ای در این یک هفته حق برگزاری کلاس حضوری را ندارد و معلمان مدارس نیز بر سر کار حاضر نخواهند شد.

وی افزود: دورکاری ادارات استان طی هفته آینده نیز اجرایی می‌شود و با هماهنگی با مدیران تنها دوسوم کارمندان موظف به حضور هستند و یک سوم آنها به‌صورت «دورکاری» به انجام وظیفه خواهند پرداخت. مدیران ادارات اولویت دورکاری یک سوم پرسنل را به بانوان بویژه بانوان دارای فرزند کوچک اختصاص دهند.

به گفته وی، طرح ماسک زدن از در خانه که از روز شنبه ۱۹ مهرماه در استان مرکزی اجباری شده بود در این هفته ادامه خواهد یافت و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

بر اساس این گزارش، هرگونه تجمع در پارک‌ها هم ممنوع است و مهدهای کودک، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی نیز در هفته آینده تعطیل خواهند بود.

وضعیت نامناسب کرمانشاه

استاندار کرمانشاه هم با اشاره به وضعیت نامناسب کرونا در استان تأکید کرد: هیچ اداره و نهادی حق خدمات‌رسانی به افراد فاقد ماسک را ندارد.

هوشنگ بازوند در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کرمانشاه با اشاره به شرایط نامناسب استان در بحث کرونا گفت: نمی‌خواهیم مردم را بترسانیم، اما واقعاً وضعیت خوب نیست و تعداد فوتی‌ها و بستری‌ها همچنان در حال افزایش است.

وی افزود: با توجه به وضعیت نامناسب کرونا، تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی باید مقابله با این بیماری را در اولویت کاری خود قرار داده و از هیچ تلاشی برای قطع زنجیره این بیماری دریغ نکنند.

وی با انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح ادارات استان گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته میانگین استفاده از ماسک در ادارات استان 46 درصد است که نسبت به میانگین کشوری پایین است.

وی افزود: گزارش‌های بسیاری داشته‌ایم که ورودی و خروجی برخی ادارات اصلاً کنترل نمی‌شود و بسیاری پرسنل از ماسک استفاده نمی‌کنند که در این صورت قطعاً مدیرکل آن دستگاه را مسئول می‌دانیم.

بازوند تأکید کرد: مصوبات ستاد ملی کرونا قانون است و باید اجرایی شود و طبق این قانون هیچ اداره‌ای حق ارائه خدمت به افراد فاقد ماسک را ندارد و در غیراین صورت مدیر آن دستگاه را مسئول می‌دانیم.

وی افزود: ممکن است یکی از افراد مراجعه کننده به اداره‌ای کرونا داشته باشد و در این حالت مثل بمبی است که وارد اداره شده و می‌تواند جان کارمندان و سایر مراجعان را به خطر بیندازد و حتماً مدیران باید به این وضعیت رسیدگی کنند.