۰ نفر

بازار آشفته داروی کرونا

۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۳۱
کد خبر: 473396
بازار آشفته داروی کرونا

داروی موثر کووید۱۹ بین ۵تا ۷میلیون قیمت دارد و البته در بازار سیاه این قیمت‌ها دو برابر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد، چندین ماه از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. از آنجا که هنوز هیچ راهکار موثری برای مبارزه با این ویروس کشف نشده است، مقامات بهداشتی جهان از مردم خواسته‌اند بهداشت عمومی را رعایت کنند. و همچنین حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون از جمله راهکار‌های موثر برای قطع زنجیره شیوع در جامعه است.
هم اینک غول‌های بزرگ داروسازی جهان در تلاش هستند به واکسنی موثر برای مقابله با کووید ۱۹ دست یابند. در کشورمان نیز تلاش‌ها برای کشف واکسن هنوز موثر نبوده است.در مورد داروی موثر هم کماکان میان پزشکان اختلاف نظر وجود دارد.اما بهرحال داروهایی که در بیمارستان‌های ایران برای بیماران کرونایی تجویز می‌شود سخت تهیه می‌شود.برخی اظهارنظر‌ها از سوی همراهان بیماران نشان می‌دهد اغلب داروهای موثر و خارجی مرتبط با کرونا دربازار سیاه پیدا می‌شود و قیمت‌های آن افسانه‌ای است.برای مثال دارویی که قیمت آن 2 میلیون تومان تعیین شده است در بازار سیاه باید 10 میلیون تومان بپردازید.این یعنی درد بیماری از یکسو و درد گرانی دارو از سوی دیگر فشار زیادی را بر خانواده‌های درگیر وارد می‌کند.ضمن آنکه باید کمبود تخت در بیمارستان‌ها را هم به این معضلات افزود.
با این حال چندی پیش پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی و مسئول بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفته بود: « یک مطالعه چند کشوری که روی ۳۸۹ بیمار تست شده است نتیجه‌اش نشانگر آن بود که تجویز اکتمرال می‌تواند ۴۴ درصد از میزان نیاز به دستگاه‌های تهویه مکانیکی و بستری شدن ‌در آی‌سی‌یو و میزان مرگ و میر بیماران را کاهش دهد که این نتیجه بسیار مهم است. سازمان غذاوداروی ایران مجوز ساخت این دارو را داد. قیمت این دارو ۲ میلیون تومان است.»

عدم دسترسی به داروی باکیفیت

در مورد کمبود داروهای مرتبط با کرونا و اینکه بالاخره کدام دارو موثر‌تر است با یک دکتر داروساز گفتگو شد. وی می‌گوید: « امروز دارو به اندازه‌ای که باید در کشور موجود نیست. علی رغم قانونی که در حوزه داروسازی وجود دارد که طبق این قانون سازنده اولیه دارو اجازه تولید آن را تا ده سال به کشور‌های دیگر نمی‌دهد و خود انحصارا به تولید می‌پردازد از طرف کشور‌های مبدا نقشه ساخت دارو‌ها وارد کشور‌های در حال توسعه و توسعه نیافته شده است و اکنون کشور ما هم به این نقشه‌های ساخت دسترسی دارد. ولی در بسیاری از شرکت‌ها درگیر پروسه تولید هستیم و رسیدن آن به بازار، اندکی زمان
می‌برد.»
وی ادامه می‌دهد:« امروز دارو‌های خارجی برای درمان این بیماری بسیار کم در کشور وجود دارد اما دسترسی به داروی ایرانی خیلی سخت نیست. ما تازه به تولید این دارو اقدام کرده‌ایم و به صورت دقیق از تاثیرگذاری آن با خبر نیستیم.» این دکتر داروساز می‌افزاید:«دلیل آمار بالای مرگ و میر در کشور ما بالا بودن میزان بیماری‌های زمینه‌ای است که مردم به این نوع بیماری‌ها اهمیت نمی‌دهند از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی و سرطانی. امروز دارو هست اما داروی با کیفیت بسیار کم است. همچنین پروتکل‌های درمانی پزشکان متفاوت است مثلا داروی رمدسیور که خط اول درمان در تمام کشور‌هاست توسط پزشکان ما به دلیل کمبود این دارو و قیمت بالای آن زیاد تجویز نمی‌شود. »

صرف نظر10 الی 20 درصد مردم به علت عدم توانایی مالی از درمان

یکی از سرپرست‌های بخش‌های بیماران کرونا در یکی از بیمارستان‌ها می‌گوید: «شروع درمان با قرص کلنترا و انتسرون است.اما خط مقدم درمان، داروی رمدسیور است که در صورت درگیری ریه این دارو توسط پزشک معالج تجویز می‌شود. اوایل شیوع کووید 19 بر اساس طرح سازمان بهداشت جهانی این دارو به صورت رایگان در اختیار کشور‌ها قرار می‌گرفت بعد از مدتی و آگاهی از تاثیر گذاری، این دارو از دسترسی کشور ما خارج شد و حتی ما مدتی با بحران عدم دسترسی به این دارو مواجه شدیم. بعد از مدتی شرکت‌های ایرانی به تولید این دارو پرداختند. امروز این دارو در کشور ما موجود و در دسترس است، مشکل اصلی این است که مردم قادر به تهیه این دارو نیستند علی رغم اینکه هزینه بیمه را پرداخت کرده‌اند زیرا این دارو تحت پوشش بیمه نیست. یعنی اول بیمار باید رضایت دهد که می‌تواند هزینه این دارو را به صورت آزاد پرداخت کند سپس پزشک معالج از داروخانه درخواست تهیه را می‌دهد.قیمت دارو خارجی و ایرانی رمدسیور به ترتیب 7 و 5 میلیون تومان است. دارو در دسترس هست اما بسیاری از مردم قادر به تهیه آن نیستند. به دلیل هزینه‌های بالا 10 تا 20 درصد بیماران از ادامه درمان صرف نظر
می‌کنند.»
به نظر می‌رسد مسئولان در کنار شعارهای پرطمطراقی که سرمی‌دهند بایستی فکری به حال بازار داروی کرونا کنند.هزینه‌های درمان کرونا و مصرف داروهای موثر کمر هر خانواده‌ای را از نظر اقتصادی می‌تواند بشکند.لازم است این داروها ضمن تولید انبوه،تحت پوشش بیمه قرار گیرد.