۰ نفر

پاییز و خطرات همه‌گیری کرونا و آنفلوانزا

۱۰ مهر ۱۳۹۹، ۶:۳۰
کد خبر: 471004
پاییز و خطرات همه‌گیری کرونا و آنفلوانزا

در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در زمستان گذشته، بسیاری ازپژوهشگران امیدوار بودند که با گرم شدن هوا و آغاز تابستان، ویروس کرونا تاب مقاومت در برابر دمای بالا را نداشته باشد ولی متأسفانه این‌طور نشد و در فصل تابستان و حتی در مناطقی با دمای بسیار بالا شاهد اپیدمی و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا بودیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  مناطقی چون بخش‌هایی از ایران (استان خوزستان) و مناطق گرم درسایر کشورها نشان داد که گرمای هوا و بالا رفتن دما هیچ تأثیری در از بین رفتن ویروس کرونا نخواهد داشت و هیچ مزاحمتی برای گسترش ویروس ایجاد نخواهد کرد. بنابراین امیدها به ناامیدی بدل شد.

حالا در آستانه فصل پاییز و به‌دنبال آن زمستان هستیم و هنوز نمی‌دانیم که باید منتظرچه اتفاقاتی باشیم. ترکیب فصل سرد و بارندگی و آنفلوانزا و سرماخوردگی رایج فصلی و کووید ۱۹ را چگونه می‌توان از سر گذراند؟ خصوصاً اینکه امسال طبق پیش‌بینی کارشناسان با شروع پاییز باید منتظر موج دوم کرونا باشیم و درست در بحبوحه موج دوم، شیوع آنفلوانزا هم محتمل است. یکی از متخصصان مرکز بیماری‌های عفونی هانوفر می‌گوید: ما همه امیدواریم که بتوانیم در درمان کرونا بهتر و موفق‌تر از قبل عمل کنیم. او اظهار امیدواری می‌کند که تعداد تست‌های تشخیصی بیشتر شود و کشورها قادر به انجام تست تشخیصی کرونا در ابعاد وسیع تری باشند. وی همچنین بر پیگیری و درمان دقیق‌تر همه موارد ابتلا تأکید دارد و می‌گوید باید با دقت و وسواس بیشتری از آنچه تا کنون شاهد بوده‌ایم، مراقب بیماران مبتلا به کرونا و تماس آنها با اطرافیان باشیم.

موج دوم ابتلا به کرونا احتمالاً شدیدتر از موج اولیه است. ترکیب کووید 19 و آنفلوانزا می‌تواند وضعیت وخیمی را به وجود آورد. سناریویی که کارشناسان سلامت همواره در مورد آن هشدار می‌دهند، همزمانی شیوع کرونا و آنفلوانزا است. در چنین شرایط بحرانی، بزرگترین نگرانی در مورد وضعیت بیمارستان هاست. درستی پیش‌بینی‌ها در مورد موج دوم کرونا به معنی بیماری تعداد بیشتری از مردم در پاییز و زمستان پیش رو و فشار مضاعف به کادر درمان و بیمارستان‌ها است.

گزارشات حاکی از آن است که در زمستان گذشته که شاهد همزمانی ابتلا به کووید 19 و آنفلوانزا بودیم، بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا، به آنفلوانزا هم مبتلا شده بودند و ابتلای همزمان به این دو بیماری موجب آسیب قلبی و عوارض ریوی و التهاب زود هنگام در این بیماران شد. بسیاری از آنها به‌دلیل واکنش بیش از حد معمول سیستم ایمنی در مراحل نهایی بیماری جان خود را از دست دادند.

باربارا راث، پژوهشگر دانشگاه ناتینگهام در این خصوص هشدارداده است: تشخیص اینکه فردی به آنفلوانزا یا کووید 19 یا دیگر بیماری‌های فصل سرما مبتلا شده است، در مراحل اولیه بیماری و با مشاهده اولین علائم مشکل است. حتی نمی‌توان علائمی مانند از دست دادن حس بویایی و چشایی که بسیاری از بیماران مبتلا به کووید 19 تجربه می‌کنند را به‌عنوان علامتی منحصر به فرد و مختص کووید 19 در نظر گرفت. برای برطرف کردن این مشکل به تست‌های بیشتری نیاز داریم.

مسأله ناشناخته دیگر، چگونگی رفتار ویروس کرونا در بدن افرادی است که همزمان با ویروس کووید 19، به آنفلوانزا یا سرماخوردگی‌های فصلی مبتلا می‌شوند. هر سال با شروع فصل پاییز و بازشدن مدارس، شاهد شیوع سرماخوردگی‌های رایج فصلی هستیم و کودکان زیادی در معرض این سرماخوردگی‌ها هستند که می‌توانند ویروس را به بزرگسالان نیز انتقال دهند.

اگر طبق نظر برخی کارشناسان، امسال با اپیدمی آنفلوانزا هم مواجه باشیم، تعداد بیماران بیشتر خواهد شد و این بیماران به تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات و مراقبت‌های پزشکی و درمانی نیازمندند. مسلم است که در شرایط فعلی که آمادگی کنترل ویروس آنفلوانزا وجود دارد، بهترین گزینه موجود تزریق واکسن آنفلوانزا است. البته این واکسن ایمنی قطعی و صد درصدی علیه آنفلوانزا ایجاد نمی‌کند و در خوشبینانه‌ترین حالت تا 70 درصد مؤثر است اما به هرحال در شرایط کنونی می‌تواند کمک قابل ملاحظه‌ای باشد.

امسال با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و احتمال وقوع موج دوم و سوم در پاییز و زمستان، توصیه متخصصان عفونی و پزشکان این است که در صورت امکان، واکسن آنفلوانزا برای تعداد بیشتری ازافراد تزریق شود. حتی افرادی که در گروه پر ریسک قرار ندارند ممکن است به آنفلوانزا مبتلا شده و راهی مراکز درمانی شوند. این امر موجب سنگینی بار کادر درمانی می‌شود و علاوه بر این، امکان ابتلای افراد به کووید 19 به‌دلیل مراجعه به مراکز درمانی افزایش پیدا می‌کند.

موضوع مهم دیگر، واکسینه کردن کلیه کادر درمانی دربرابر ویروس آنفلوانزا است. آنها همچنین باید به بهترین و کامل‌ترین لوازم محافظت کننده در برابر ویروس کرونا مجهز باشند تا بتوانند از بیماران مبتلا به کووید 19 با خاطری آسوده‌تر مراقبت کنند.

با وجود اینکه تأثیر گرما و سرمای هوا در افزایش ابتلا به کووید 19 ثابت نشده است، با شروع فصل پاییز و برودت هوا، مردم تمایل کمتری به بودن در فضای باز دارند و تجمع افراد در فضاهای بسته و سرپوشیده بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، در فضاهای بسته تهویه هوا کمتر صورت می‌گیرد و معمولاً به‌دلیل سرمای هوا پنجره‌ها بسته است. مجموع این عوامل می‌تواند افراد بیشتری را در معرض ابتلا به کووید 19 در فصل‌های سرد سال قرار دهد. با توجه به اینکه در حال حاضر واکسن آنفلوانزا در دسترس است، واکسینه شدن مردم در برابر آنفلوانزا می‌تواند کمک زیادی به سیستم سلامت همه کشورها باشد و موجب کاهش خطرات ناشی از همزمانی شیوع کووید 19 و آنفلوانزا گردد.

 واکسن آنفلوانزا باید قبل از فرارسیدن فصل سرما تزریق گردد و البته باید توجه داشت که واکسینه کردن اکثریت جمعیت نیازمند مشارکت جهانی برای تولید و توزیع انبوه، بموقع و عادلانه واکسن آنفلوانزا است. سیستم بهداشت و درمان هر کشورهم موظف به تأمین واکسن برای عموم و توجیه مردم برای تزریق آن است. به هرحال باید امیدوار باشیم که امسال اپیدمی آنفلوانزا در بحبوحه فراگیری موج جدید کرونا، تبدیل به کابوسی تلخ نگردد و با واکسینه شدن اکثریت مردم در مقابل آنفلوانزا، فشار کاری مضاعف بر کادر درمان وارد نشود.