۰ نفر

اگر آزمایش مثبت کرونا داشتم چه‌کار باید بکنم؟

۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۹
کد خبر: 470263
اگر آزمایش مثبت کرونا داشتم چه‌کار باید بکنم؟

ممکن است به‌علت بروز علائم یا داشتن تماس با فردی که عفونت ویروس کرونا در او ثابت شده است، آزمایش ویروس کرونا بدهید. اگر آزمایش شما منفی باشد، خیالتان راحت می‌شود، اما اگر آزمایش‌تان مثبت باشد، چه کار باید بکنید؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ پاسخ به این پرسش بستگی به زمان انجام آزمایش و حال عمومی شما دارد.

2 نوع آزمایش تشخیصی برای کرونا وجود دارد، یکی «آزمایش‌های آنتی‌ژن» یا «آزمایش‌های سریع تشخیصی» و دیگری «آزمایش‌های مولکولی» یا «آزمایش‌های PCR».

آزمایش‌های آنتی‌ژن پروتئین‌های اختصاصی سطح ویروس را شناسایی می‌کنند و پاسخشان می‌تواند ۱۵ تا ۴۵دقیقه پس از گرفتن نمونه داده شود. آزمایش‌های PCR با استفاده از آنزیمی به نام «نسخه‌بردار معکوس» و فرایندی به نام «واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز» (PCR) ماده ژنتیک ویروس را پیدا می‌کنند و نتیجه آنها ممکن است چند ساعت تا چند روز بعد آماده شود.

نمونه‌ها برای هر دوی این آزمایش‌ها یا از ترشحات ته بینی یا حلق و یا از بزاق گرفته می‌شوند.

اگر آزمایش آنتی‌ژن داده‌اید و نتیجه آن مثبت است و احساس بیماری می‌‌کنید، باید فورا خودتان را در خانه ایزوله کنید. از دیگر اعضای خانواده و سایر افراد دوری کنید. اگر باید برای مراقبت پزشکی خانه را ترک کنید، ماسک بزنید و فاصله ۲متری را با دیگران رعایت کنید.

هنگامی می‌توانید از حالت ایزوله در خانه خارج شوید که هر سه این شرایط را داشته باشید:

1- ۱۰روز از هنگام ظهور نخستین علائم‌تان گذشته باشد.

2-  تب شما بدون مصرف داروی تب‌بر برای ۲۴ساعت قطع شده باشد.

3- سایر علائم در حال بهبودی باشند.

اگر منتظر آمدن نتایج آزمایش مولکولی یا PCR هستید و احساس بیماری می‌کنید، باید فرض کنید دچار کووید-19 هستید و دستورات بالا را رعایت کنید.

اگر آزمایش مولکولی (PCR) یا آزمایش آنتی‌ژن شما مثبت شده است، اما حالتان خوب است و تب یا سایر علائم را ندارید، باز هم باید خودتان را برای ۱۰روز پس از دریافت نتیجه مثبت در خانه ایزوله کنید. افراد دارای عفونت ویروس کرونا حتی اگر علامتی نداشته باشند و حالشان خوب باشد، می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

اگر وقتی که نتیجه مثبت آزمایش به‌دست شما می‌رسد، ۱۰روز از هنگامی که نمونه از شما گرفته شده است، گذشته باشد، نیازی نیست خودتان را ایزوله کنید.