۰ نفر

درآمد بلاگرها از تبلیغات در فضای مجازی چقدر است؟

۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۳۲
کد خبر: 465115
درآمد بلاگرها از تبلیغات در فضای مجازی چقدر است؟

کرونا خیلی از کاسبی‌ها را از رونق انداخته؛ چنان‌که وضعیت بازارهای مختلف فرهنگی و هنری خود گویای آسیب چند صد میلیاردی رکود به بازارهای هنری ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، در این وضعیت که کمتر فیلمی تولید می‌شود یا کنسرتی روی صحنه نمی‌رود و... بسیاری از سلبریتی‌ها کسب‌وکار سنتی خود را از دست‌داده‌اند و حالا روش‌های تازه‌ای برای درآمدزایی در پیش گرفته‌اند؛ مهم‌ترینش استفاده از درآمدهای تبلیغاتی در فضای مجازی است. روش تازه درآمد از فضای مجازی که اکنون باب شده، تبلیغ افراد در لایوهای اینستاگرامی سلبریتی‌ها و تبلیغ‌شان در مقام کارشناس یا متخصص است.

در این روش معمولا چهره‌هایی که شهرتی در حوزه خود ندارند، با پرداخت مبالغ قابل توجهی که متناسب با شهرت سلبریتی و تعداد فالوئرش است، از سوی سلبریتی‌ها به لایو دعوت می‌شوند و درباره موضوعی که آنها متخصص معرفی شده‌اند، از طرف سلبریتی مورد پرسش واقع می‌شوند.

اما نکته جالب در این میان تغییر فرم و هویت سلبریتی‌ها در این مدت است. برخی از سلبریتی‌های سینمایی، موسیقی و... آرام آرام دارند تبدیل به بلاگرهای مطرح فضای مجازی می‌شوند. در واقع گویا سلبریتی‌های پیشین برای بقا در فضای مجازی نیاز به هویتی جدید دارند. آنها برای حفظ نام و چهره خود در صدر توجه عمومی دست به کارهای عجیب و غریبی می‌زنند. بیان رخدادهای زندگی شخصی از جمله ازدواج‌، طلاق، خشونت‌های خانگی و... از یک سو و ایراد سخن‌ها و اظهارنظرهای جنجالی درباره برخی دیگر از چهره‌های معروف از سوی دیگر به دستمایه بسیاری از سلبریتی‌های جدید برای بقا تبدیل شده است. در واقع سلبریتی‌های هنری در حال تبدیل شدن به بلاگرهای معروف اینستاگرامی هستند.

به هر روی نکته مهم آن است که هنوز رقم تبلیغات لایوی در اینستاگرام افشا نشده و گویا با حساسیت بسیاری از سوی سلبریتی‌ها، پنهان می‎شود. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این باره مورد توجه قرار گرفته آشکار نبودن درآمد سلبریتی‌ها، عدم پرداخت مالیات و همچنین فقدان نظارت بر صحت و سقم محتوای تبلیغات است. به هر روی خبرآنلاین در گزارشی که در همین رابطه منتشر کرده، نوشته است: درآمد بلاگرهای موفق در ماه به چند صد میلیون تومان می‌رسد چراکه هزینه هر استوری تبلیغاتی در صفحه این اشخاص از ۵ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۰ میلیون تومان بالا می‌رود.

جدا از استوری‌های تبلیغاتی تعدادی از برندها برای تبلیغ برند خود از شهرت این بلاگرها نیز استفاده می‌کنند به گونه‌ای که طبق گفته یکی از بلاگرهای ایرانی تبلیغ یک برند خاص مثل برند مبلمان گاهی برای صاحب آن برند ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه ایجاد می‌کند اما شرایط قرارداد تبلیغ یک برند در بین بلاگرهای مختلف متفاوت است گاهی عده‌ای از بلاگرها برای درست کردن یک تبلیغ و قرار دادن سه پست از آن تبلیغ در صفحه خود ۵۰ میلیون تومان می‌گیرند و گاهی نیز ممکن است تعداد پست‌ها بیشتر یا دستمزد افزایش یابد.

یکی از بلاگرهای ایرانی که تعداد دنبال‌کننده‌های او در اینستاگرام نسبتا پایین بود درخصوص درآمد خود به خبرآنلاین گفت: «من که نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در اینستاگرام دنبال‌کننده دارم به‌طور میانگین ماهانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان از این راه کسب درآمد می‌کنم اما درآمد من ثابت نیست و ممکن است یک ماه درآمد من به ۳۰۰ میلیون تومان برسد اما ماه بعد ۵۰ میلیون تومان درآمد داشته باشم.»

این روزها اینستاگرام نه تنها روشی برای کسب درآمد بلاگرهای معروف است بلکه شهروندان عادی که تنها کمی دنبال‌کننده‌های آنها بیشتر از سایر افراد در اینستاگرام است نیز از این طریق کسب درآمد می‌کنند؛ هرچند درآمد آنها به درآمد بلاگرهای معروف نمی‌رسد اما برای گذران زندگی کافی است و در اکثر مواقع درآمد آنها بیشتر از کارمندان یا کارگران است.

یکی از این شهروندان عادی که صفحه‌اش در اینستاگرام تنها ۲۰ هزار دنبال‌کننده دارد درخصوص درآمد خود می‌گوید: «من برای هر پست تبلیغاتی یک میلیون تومان و برای هر استوری تبلیغاتی نیز ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنم و می‌توان گفت به‌طور میانگین ماهانه ۷ میلیون تومان درآمد دارم.»

یکی دیگر از این افراد که تنها ۹ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام خود داشت گفت: «مقدار پولی که شما برای گذاشتن یک استوری در صفحه خود دریافت می‌کنید بستگی به تعداد بازدیدکننده‌های شما دارد و نرخ معمول برای هر هزار بازدید‌کننده ۱۰۰ هزار تومان است اما در این بین برخی دستمزد کمتری دریافت می‌کنند تا آگهی بیشتری بگیرند و برخی نیز آنقدر معروف هستند که نرخ مصوب را بشکنند و من نیز برای قرار دادن هر پست تبلیغاتی در صفحه خودم ۵۰۰ هزار تومان و برای هر استوری تبلیغاتی ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنم و به‌طور میانگین درآمد من ماهانه بین ۴ تا ۵ میلیون تومان است.»

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که عده زیادی از بلاگرهایی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند، در دنیای واقعی شغل نسبتا مناسبی داشتند اما خروج از آن شغل و پرداختن به شغل بلاگری برای آنها نه تنها درآمد بیشتر بلکه شهرت را نیز به ارمغان آورده است.