۰ نفر

والدین در دو راهی علم و سلامت

۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۲۲
کد خبر: 464916
والدین در دو راهی علم و سلامت

سال تحصیلی جدید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمام شهرها در حالی آغاز شد که تا جلب اطمینان خانواده‌ها برای حضور فرزندان شان در کلاس‌های درس راهی طولانی وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  سال تحصیلی جدید در شهرهای زرد و سفید به‌طور رسمی آغاز شده و بخشی از  مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ظاهر وضعیت خوبی دارند، اما والدین همچنان با نگرانی‌های بسیار، فرزندان خود را راهی مدرسه کرده‌اند و بسیاری از آنها هنوز در دوراهی علم و سلامت سرگردانند و نمی‌دانند بالاخره برای فرزندان‌شان علم بهتر است یا سلامت؟ هرچند نگرانی‌ بحق آنها را ضدعفونی مستمر محیط تحصیلی تا حدودی کاهش می‌دهد، اما برای اطمینان کردن نیاز به زمان دارند. در نخستین روز بازگشایی مدارس در استان‌های مختلف به سراغ والدینی رفتند که هزار نگرانی از یک تصمیم آموزش و پرورش داشتند. در این‌باره پای صحبت مسئولان آموزش و پرورش استانی هم نشستند.

رعایت کامل نکات بهداشتی امکان‌پذیر نیست

الهام صمدزاده، مادر2 دانش‌آموز کلاس پنجم و دوم ابتدایی در اردبیل، می‌گوید: هرقدر بچه‌ها و معلمان بخواهند رعایت کنند، اما رعایت کامل نکات بهداشتی در مدارس امکان‌پذیر نیست. ما دلمان به حضور فرزندان‌مان در مدرسه راضی نیست؛ از سوی دیگر آموزش مجازی در ماه‌های پایانی سال گذشته نشان داد این روش آموزشی نمی‌تواند مؤثر باشد و دانش‌آموزان را جذب کند. در چنین شرایطی بین تحصیل حضوری یا مجازی مردد مانده‌ایم. ای‌کاش مسئولان تصمیم کارسازی بگیرند. احمد ناصری، مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز  می‌گوید: شرایط حضور دانش‌آموزان در مدرسه مشروط به وضعیت کرونا و طبق اعلام ستاد کرونای استان است. در مناطق سفید مانند اصلاندوز و کوثر و انگوت مدارس با روال عادی بازگشایی شده و در مناطق قرمز مثل اردبیل و مشگین‌شهر بیشتر تأکید بر آموزش مجازی خواهد بود.

چگونه مدارس سلامتی دانش‌آموزان را تضمین می‌کند؟

علی رجایی پدر یک دانش‌آموز زنجانی هم معتقد است؛ دانش‌آموزان به ‌دلیل روحیات و اقتضای سن‌شان نمی‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. حتی نمی‌توانند ماسک را دائم روی صورت‌شان داشته باشند. در چنین شرایطی چگونه مدارس می‌توانند سلامتی دانش‌آموزان را تضمین کنند؟ او  ادامه می‌دهد: حتی در این مدت برای افزایش سرویس‌های بهداشتی یا اتوماتیک کردن آبخوری‌ها هم هیچ اقدامی نشده است. البته مدیرکل آموزش و پرورش زنجان تأکید می‌کند که پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در تمام مدارس روستایی و شهری این استان به دقت اجرایی خواهد شد و در این زمینه همه دستگاه‌ها و نهادهای مردمی و اداری مشارکت خواهند داشت. ابراهیم رفیعی  می‌گوید: تجمع جمعیتی چشمگیری در مدارس نداریم و فقط در شهرهای زنجان و ابهر با توجه به جمعیت زیاد دانش‌آموزان سیاست‌هایی در این زمینه اعمال شده است تا مشکلی ایجاد نشود.

جبران عقب‌ماندگی‌‌های سال گذشته 

در مدرسه دولتی گلستانک البرز با اینکه ساعاتی از شروع کلا‌س گذشته، اما چند نفر از والدین هنوز هم در مدرسه حضور دارند. یکی از آنها می‌گوید: ناچار شدم که دخترم را به مدرسه بیاورم. هر چند که جان دخترم از تحصیل اهمیت بیشتری دارد، اما مدیر مدرسه اطمینان داد که شرایط کاملا بهداشتی بر فضای مدرسه حاکم است.  قرار است تنها برای 3 درس ریاضی، علوم و فارسی دانش‌آموزان در مدرسه حاضر باشند و بقیه کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار شود. یکی دیگر از اولیا هم می‌گوید: وقتی بسیاری از مدیران مدارس فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستند، چرا ما مجبور به این کار هستیم؟ 

در دبیرستان غیرانتفاعی گوهردشت هم بچه‌ها قرار است ۳روز حضوری و ۳ روز غیرحضوری آموزش ببینند. یکی از دانش‌آموزان در این‌باره می‌گوید: با 3 روز آمدن به مدرسه مشکلی ندارم، چون تعدادمان کم است، اما مشکل اینجاست که در محل زندگی‌مان (خیابان چهاردهم گوهردشت) اصلا موبایل آنتن ندارد و اینترنت هم اغلب قطع است. نمی‌دانم چطور در کلاس‌های مجازی شرکت کنم. البته والدینم برای نیامدنم به مدرسه اصرار زیادی داشتند، اما از این شرایط خسته شده‌ام. درباره شرایط بازگشایی مدارس البرز سالار قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، می‌گوید: به کمک مسئولان استانی به‌ویژه استاندار و رئیس شورای آموزش و پرورش البرز و ستاد مقابله با کرونا تلاش می‌کنیم که کلاس‌ها با کمترین دغدغه برگزار شود. برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در سال تحصیلی جدید عقب‌ماندگی‌‌های سال گذشته را هم جبران کنیم.

حتی سرماخوردگی ‌هم در مدارس قابل کنترل نبود

مجید ملایی، پدر یکی از دانش‌آموزان تبریزی  است که از تصمیم جدی خود برای نفرستادن فرزندش به مدرسه خبر می‌دهد و می‌گوید: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بیشتر به یک شوخی شباهت دارد، زیرا کودکان عملا نمی‌توانند این پروتکل‌ها را رعایت کنند و فاصله اجتماعی در مدارس ممکن نیست. وی  ادامه می‌دهد: سال‌های قبل کافی بود یک دانش‌آموز سرماخوردگی داشته باشد تا همه کلاس، حتی مدرسه درگیر شود در این شرایط چگونه انتظار داریم کرونا شیوع گسترده نداشته باشد؟

کلاس‌های گلستان قطعا حضوری است 

مدارس گلستان هم از دیروز بازگشایی شدند و مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در این‌باره می‌گوید: اصل بر برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری است و حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های با مساحت مناسب و رعایت فاصله استاندارد به‌صورت عادی و در کلاس‌های با تراکم زیاد دانش‌آموز در 2 گروه روزهای زوج و فرد و با تصمیم‌گیری شورای هر مدرسه خواهد بود. احسان گوهری‌راد می‌افزاید: ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور دانش‌آموزان در هیچ منطقه‌ای را ممنوع اعلام نکرده و بر این اساس در همه مناطق استان با اجرای پروتکل‌های شدید بهداشتی دانش‌آموزان به‌صورت حضوری در مدارس تحصیل می‌کنند.

زندگی فرهنگیان هم از نظم خارج شده 

در گیلان شهرستان‌های رشت، آستارا، آستانه اشرفیه، رودبار، لاهیجان، لنگرود و ماسال در وضعیت قرمز و شهرستان‌های املش، بندرانزلی، رضوانشهر، رودسر و سیاهکل در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند. سپیده گیلوایی، یکی از اولیای نگران، امسال فرزندش را در یک مدرسه غیرانتفاعی ثبت‌‌نام کرده تا از کیفیت آموزش و شرایط برگزاری کلاس‌ها اطمینان خاطر داشته باشد. او می‌گوید: مسئولان مدرسه به ما گفته‌اند که یک روز در میان کلاس‌های دروس پایه با رعایت پروتکل‌ها برپا خواهد شد و در این زمینه چندبار جلساتی داشته‌ایم. با این حال به‌نظرم همان آموزش آنلاین برای کاهش تماس‌‌ها بهتر بود. در این‌باره پریسا فاطمی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش گیلان، با بیان اینکه اگر ذره‌ای شک داشته باشیم که محیط و فضای آموزشی پیش‌دبستانی آلوده است قطعا بچه‌ها را به مدرسه نمی‌کشانیم، اظهار می‌کند: در وضعیت زرد کلاس‌ها یک روز در میان و با حضور نیمی از دانش‌آموزان برقرار می‌شود و در وضعیت سفید کلاس‌ها، طبق روال همیشگی برپا خواهد شد. البته در هر شرایطی همکاران فرهنگی باید در مدارس حضور داشته باشند. هر چند که طی ماه‌های گذشته هم زندگی آنها از نظم خارج شده بود و برای آموزش به دانش‌آموزان تا نیمه‌های شب در حال فعالیت بودند تا کمترین ضربه به کیفیت آموزش وارد شود.

برگزاری کلاس‌های روستایی با رضایت والدین 

معاون ابتدایی و دبیر ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش مازندران هم با بیان اینکه همه بسترهای لازم برای آغاز آموزش در شرایط کرونایی لحاظ شده است، عنوان می‌کند: با توجه به وضعیت قرمز استان، سال تحصیلی به‌صورت مجازی آغاز می‌شود. اما اعلام کردیم در برخی نقاط مانند مناطق روستایی که تعداد دانش‌آموزان کم است درصورت رضایت والدین و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اولیای مدارس مجاز به برگزاری کلاس‌های حضوری کوتاه‌مدت هستند. این پیشنهاد صرفا با هدف آشنایی دانش‌آموزان و معلمان است و الزامی برای آن وجود ندارد. سید‌عیسی میرشفیعی همچنین از درنظر گرفتن پروتکل‌های متناسب با تراکم و تعداد دانش‌آموزان در مدارس مختلف خبر می‌دهد و می‌گوید: در این زمینه اختیاراتی به آموزش و پرورش استان تفویض شده که اگر مدرسه‌ای در یک منطقه زرد یا حتی سفید نتواند بسترهای حضور دانش‌آموزان را تأمین کند، از حضور دانش‌آموزان در آن مدرسه جلوگیری کنیم.

مدارس هم مثل آزمون‌های دیگر ایمن برگزار می‌شود

  محمد پورداوود، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان، اظهارنظر جالبی دارد و می‌گوید: همانطور که امتحانات نهایی، بخشی از کنکور، آزمون ورودی مدارس سمپاد و مدارس نمونه دولتی را برگزار کردیم و هیچ دانش‌آموزی نیز دچار مشکل نشد، این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهیم که اولویت برای ما سلامت و نشاط دانش‌آموزان است. بر این اساس، در هر کلاس کمتر از ۱۰ دانش‌آموز حضور ندارند و بوفه مدارس نیز تعطیل خواهد بود.

هیچ اجباری برای آموزش حضوری نیست

استاندار کرمان هم با تأکید بر اینکه هیچ اجباری برای آموزش حضوری دانش‌آموزان در کلاس درس نخواهد بود و والدین باید در این‌باره تصمیم بگیرند، عنوان می‌کند: آموزش و پرورش در هیچ ‌شرایطی نباید تعطیل شود، ضمن اینکه سلامت مردم و دانش‌آموزان جزو اولویت‌هاست. محمدجواد فدایی می‌افزاید:‌ دولت و آموزش‌و‌پرورش باید امکانات دسترسی به آموزش حضوری و مجازی را فراهم کنند و والدین دانش‌آموزان مجاز به تصمیم‌گیری درباره نحوه آموزش فرزندان خود هستند که از آموزش حضوری یا آموزش آنلاین و آفلاین بهره بگیرند. علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، هم از برگزاری کلاس‌های زیر 10 نفر در مناطق دوردست و کم‌جمعیت استان خبر می‌دهد و می‌گوید: ۹۰ درصد مدارس مناطق محروم به‌صورت حضوری برگزار خواهند شد. همچنین هادی زارع‌پور، مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، هم با اشاره به اینکه مدارس کم‌جمعیت روستایی در این استان به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، عنوان می‌کند: ارزیابی تحصیلی دانش‌آموزان و مرور دروس سال گذشته ازجمله دلایل بازگشایی زود‌هنگام مدارس بوده و خانواده‌ها نگرانی و دغدغه سلامت فرزندان خود را نداشته باشند، زیرا تمام نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت می‌شود.

درست یا غلط، سال تحصیلی در شرایط کرونا آغاز و کلاس‌های درس به روی دانش‌آموزان باز شده است. بدون تردید یکی از چالش‌های اصلی کشورمان در روزهای پیش رو، تداوم فرایند آموزش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ زیرا بسیاری از کارشناسان و کادر درمان هشدار داده‌اند که بحرانی شدن شیوع کرونا در میان کودکان با کمبود و حتی نبود تجهیزات لازم برای بستری و درمان این گروه سنی همراه خواهد شد. به همین دلیل، روز گذشته جمعیت قابل توجهی از خانواده‌ها ترجیح دادند فرزندان‌شان را به مدرسه نفرستند. والدین به‌دنبال فرایند آموزشی قابل اتکایی هستند تا ضمن ایمنی، سطح کیفی قابل‌قبولی داشته باشد. بسیاری از خانواد‌ه‌ها موافق برگزاری کلاس‌های حضوری نیستند، اما معتقدند فرایند آموزش مجازی هم کیفیت مورد انتظار را نداشته است.