۰ نفر

رئیس سازمان بهزیستی تشریح کرد:

ارائه حمایت‌های اجتماعی در سازمان شیشه‌ای

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴
کد خبر: 462719
ارائه حمایت‌های اجتماعی در سازمان شیشه‌ای

وحید قبادی دانا یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی است که حدوداً دو سال پیش، از مسیر نه چندان هموار سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به ریاست سازمان بهزیستی کشور رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  او در کارنامه کاری‌اش بیش از آنکه به سمت‌های دانشگاهی شهره باشد، به توانایی و تلاشش برای حل مشکل خانواده بزرگ بهزیستی معروف شده است. خیلی‌ها تلاش او را در این دوسال، در حد و اندازه چندین سال پیش از او توصیف می‌کنند و معتقدند در سال‌های اخیر، اتفاقات مثبتی در ساختمان ضلع شمالی پارک شهر رخ داده است. گفت‌و‌گوی ما با او را در هفته دولت می‌خوانید. قبادی دانا در این مصاحبه سعی کرده تا به ابهاماتی پاسخ دهد که همچنان برای خیلی‌ها جای سؤال است. شفافیت در عملکرد خیریه‌ها، تعیین تکلیف املاک بهزیستی، مبارزه با گلوگاه‌های فساد و جلوگیری از چیره شدن منافع شخصی بر عمومی از جمله ابهاماتی بود که او صراحتاً به هر یک از آنها پاسخ داد، گفت‌و‌گوی تفصیلی ما با او را  می‌خوانید؛‌

شعار امسال بهزیستی که با چهلمین سال تأسیس این سازمان همزمان شده است، «گام دوم، شفافیت، تحول خدمت و سلامت اجتماعی» بود. تقریباً 5 ماه از آغاز سال جدید می‌‌گذرد، در این مدت همه ما با چالش‌ها و شرایط جدیدی تحت تأثیر کرونا مواجه شدیم، در این دوران که قطعاً جامعه هدف شما با مشکلات بیشتری در مقایسه با دیگران روبه‌رو بوده، در حوزه خدمت، تا چه اندازه موفق ظاهر شده‌‌اید؟

پس از شیوع بیماری یاد شده در کشور چین و پیش‌بینی احتمال وقوع آن در کشورمان کمیته پیشگیری از بیماری‌‌های واگیر سازمان بهزیستی از ابتدای بهمن ماه سال 1398 تشکیل شد و اولین دستورالعمل اقدامات پیشگیرانه و کنترل بیماری، ویژه مراکز شبانه‌ ‌روزی تحت نظارت سازمان بهزیستی در تاریخ 5/11/98 به ادارات کل بهزیستی در سراسر کشور ارسال شد. این در حالی بود که اولین دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص موضوع، مورخ 18/12/98 ابلاغ شد. این سازمان علاوه بر ابلاغ دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ادارات کل بهزیستی در استان‌‌ها، تاکنون بالغ بر 80 دستورالعمل و بخشنامه تخصصی ویژه مراکز نگهداری سالمندان، افراد دارای معلولیت، کودکان بی‌سرپرست، شیرخوارگاه‌‌ها، مراکز درمان معتادین و... برای پیشگیری و مقابله با بیماری تدوین و ابلاغ کرده است. سازمان بهزیستی با اشراف بر این موضوع که سالمندان و افراد دارای معلولیت دارای ریسک‌پذیری بالایی در مقابل کرونا ویروس هستند، تمامی مراکز شبانه‌‌روزی و نگهداری را تحت نظارت و خدمات همه جانبه قرار داد. همزمان با ابلاغ بخشنامه‌‌ها و پروتکل‌‌های بهداشتی از سوی سازمان، قرنطینه بیماران مشکوک در استان‌‌ها آغاز و بر عدم پذیرش توانخواهان جدید بجز در موارد استثنا تأکید شده است. سازمان بهزیستی ضمن راه‌اندازی سامانه ثبت کووید 19 توانست با همکاری و همراهی 20 هزار مددکار، مادریار، کودک یار، پدریار، پزشک و پرستار اقدامات مؤثری را در مقابله با ویروس کرونا انجام دهد.

در حال حاضر با توجه به آمارهای کشوری، یک هزار و 333 نفر از مددجویان ما در مراکز شبانه‌‌روزی مبتلا شده‌اند. از این تعداد 744 نفر بهبود یافته و 456 نفر نیز در حال طی کردن فرآیند درمانی خود در مراکز نگهداری یا بیمارستان‌‌ها هستند متأسفانه 133 نفر به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. در واقع رقم فوتی‌‌های مراکز سازمان بهزیستی از آمار کل کشور معادل یک درصد بوده و این در حالی است که در برخی کشورهای اروپایی 40 تا 50 درصد از کل آمار فوتی‌‌ها به سالمندان اختصاص دارد. خوشبختانه با اقدامات انجام شده در هیچ یک از مراکز نگهداری فرزندان فوتی نداشته‌ایم. 20 نفر مبتلا به ویروس کرونا بوده که 14 نفر آنها در حال طی کردن فرآیند درمانی خود هستند و 6 نفر نیز بهبود یافته‌اند.

از ۲ هزار و ۵۳۱ مرکز تحت نظارت، ۱۰۴ مرکز به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که به یاری خدا و با اعمال نظارت‌‌های بیشتر و اجرای پروتکل‌‌های تخصصی می‌توانیم شرایط بهتری را در آینده داشته باشیم. همچنین به منظور کمک به معیشت افراد دارای معلولیت، اقشار آسیب‌پذیر و مددجویان تحت پوشش در هفته اول فروردین ماه سال‌جاری با حمایت دولت محترم و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ 360 تا 480 هزار تومان روی کارت بانکی ۱۹۱ هزار خانوار دارای معلول شدید و خیلی شدید دهک‌‌های 1 تا 3 شارژ شد. علاوه برآن مبلغ ۲۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور جهت تأمین وسایل بهداشتی در مراکز نگهداری سازمان اختصاص یافت. سازمان نیز ضمن افزایش این رقم به ۲۴ میلیارد تومان با سرانه ۵۰۰ هزار تومان به حساب مراکز شبانه‌روزی واریز کرد.همچنین به لطف و عنایت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای ۲۰ هزار پرسنل مراکز نگهداری با سرانه ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شد. ۵۷ هزار و ۶۶۱ بسته بهداشتی توسط ۳ هزار و ۶۰۰ نفر از پرسنل اورژانس اجتماعی به کودکان کار و خیابانی همراه با آموزش پیشگیری از بیماری کرونا توزیع شد.

ضمن ابراز مراتب قدردانی از نگاه ویژه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به افراد دارای معلولیت و سالمندان و عرض تشکر از ریاست محترم جمهور که بر نظارت و بازرسی ویژه جهت اجرای دقیق پروتکل‌‌های بهداشتی در مراکز نگهداری سازمان تأکید فرمودند و پیگیری‌‌های مستمر و جدی مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یادآور می‌‌گردد سازمان با تشکیل کارگروه بازرسی و ارزیابی اجرای پروتکل‌‌های بهداشتی نسبت به رعایت و اجرای دقیق مفاد این پروتکل‌‌ها در مراکز تحت نظارت اقدام کرد.

همچنین به منظور ارائه خدمات مشاوره‌‌ای روانشناختی به خانواده‌‌ها نسبت به راه‌‌اندازی خط ویژه در سامانه 1480 اقدام شد.

‌ یکی از مهم‌ترین اقدامات شما در حوزه شفافیت که به طور قطع از مطالبات جدی مردم و بویژه خیرین بوده است، قرارگیری املاک بهزیستی روی سامانه‌‌ای مشخص و قابل دسترس است، فکر می‌‌کنید اگر دسترسی همه مردم به تفاهمنامه‌‌ها و پرداختی‌‌ها باز باشد، چه تحول عظیمی در بحث جلوگیری از فساد رخ می‌‌دهد؟ چون زمانی شائبه پرداخت‌‌های متفاوت وجود داشت. آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که با راه‌‌اندازی این سامانه، شفافیت به طور کامل در حوزه‌‌های مالی ایجاد می‌شود و از این منظر می‌توان انتظار داشت که خیرین تمایل بیشتری به همکاری با بهزیستی داشته باشند؟

 سازمان بهزیستی کشور در راستای ایجاد فضایی شفاف نسبت به انتشار اطلاعات مستند خود اقدام کرده تا با ایجاد سازمان شیشه‌ای بیش از پیش حمایت‌‌های اجتماعی را افزایش دهد. در همین راستا در تیر ماه امسال همزمان با هفته بزرگداشت چهلمین سال تأسیس سازمان بهزیستی و در ادامه گام‌‌های شفافیت در این سازمان سامانه شفافیت را با آدرس  shafaf.behzisti.ir راه‌‌اندازی شد و در حال حاضر تمامی اموال و املاک سازمان شامل 2800 ملک متعلق به این سازمان، 22 هزار قرارداد و موافقتنامه که در جای جای سازمان منعقد شده روی این سایت در دسترس آحاد جامعه قرار دارد و همه می‌توانند آن را مشاهده کنند. همچنین برای اولین بار صورت‌‌های مالی سال 98 سازمان در سامانه شفافیت بارگذاری شده و در انظار عموم مردم قرار گرفته است. 80 میلیون ایرانی روی کار ما نظارت می‌‌کنند و سازمان بهزیستی به‌عنوان یک سازمان خدمت‌‌رسانی در اتاقی شیشه‌‌ای قرار گرفته است که این موضوع موجب ارتقای سرمایه اجتماعی سازمان خواهد بود. از دیگر اقدامات پرداخت الکترونیکی و متمرکز یارانه‌‌ها و امدادها روی کارت بانکی مشخص با کدملی معین است. در حال حاضر 82 درصد بودجه سازمان بهزیستی کشور به‌صورت متمرکز و با حساب مشخص پرداخت می‌شود و اینگونه پرداخت‌‌ها کاملاً قابل ردیابی است. در سال 98، 4850 میلیارد تومان را در 16 آیتم مختلف خرج کردیم که ریز جزئیات آن روی سامانه مذکور قرار دارد.

یکی از نگرانی‌‌های عمده در باب صدور مجوز به خیریه‌‌ها، اقداماتی است که در پشت پرده خیریه‌‌ها می‌‌گذرد و فساد و تبانی که در برخی خیریه‌‌ها بهانه‌‌ای برای پولشویی شده است. از این منظر افکار عمومی نسبت به فعالیت برخی از آنها بی‌‌اعتماد شده است. از طرفی برخی مدیران سازمان نیز که دارای مراکز خیریه‌‌ای هستند بر این نگاه دامن زده‌‌اند و همان قانون تعارض منافع را به طور جدی مطرح می‌‌کنند، برای تغییر این نگاه و بازگشت خیریه‌‌ها به جایگاه واقعی‌شان چه اقداماتی انجام داده‌‌اید؟

 در راستای اجرای مفاد قانون ارتقای سلامت نظام اداری و شناسایی و مقابله با گلوگاه‌‌های فساد و از بین بردن موقعیت‌‌هایی که ممکن است موجب تقدم منافع شخصی یا گروهی بر منافع عمومی شود سال گذشته سازمان بهزیستی طی بخشنامه‌‌ای صدور مجوز فعالیت تمام مدیران و بستگان درجه یک ایشان را در مراکز تحت نظارت ممنوع اعلام کرد و با تعیین مهلت 8ماهه خواستار واگذاری، ابطال یا تبدیل این مجوزها شد. از حدود ۴۰ هزار مرکز و مؤسسات خیریه‌‌ای غیردولتی، از قبیل، مهدهای کودک، مراکز مشاوره و روان‌شناختی، مراکز نگهداری از سالمندان و... حدود هزار و سیصد مرکز وجود داشت که مدیریت آنها به نوعی با همکاران سازمان بهزیستی اعم از افراد بازنشسته یا کارشناسان شاغل، بستگان آنها یا مدیران شاغل در سازمان بهزیستی مرتبط بود.

براساس این بخشنامه که در مهر ماه سال گذشته صادر شد باید مدیران این سازمان بین مسئولیت سازمانی یا اداره مرکز خصوصی یکی را انتخاب کنند، یعنی اگر ترجیح می‌‌دهند مدیر بمانند باید مراکز را به یک مؤسسه خیریه که از قبل مجوز داشت واگذار کنند. همچنین مقرر شد از این پس مجوزی برای مدیران فعلی و بستگان درجه اول آنها صادر نشود.علاوه بر اینکه مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در سطح کشور بر عهده معاونین و مدیران ستادی و در سطح استان‌ها بر عهده مدیران کل استانی گذاشته شده، کمیته‌ای هم به سرپرستی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان متشکل از مدیر دفتر مرکزی حراست، معاون مشارکت‌های مردمی، توانمندسازی و امور مجلس سازمان، مسئولیت نظارت عالی بر اجرای مفاد این بخشنامه را برعهده خواهند داشت و مدیران کل استانی هم باید در دوره‌های سه ماهه، گزارشی از روند اجرای این بخشنامه به کمیته مورد اشاره ارسال کنند.

براساس بخشنامه مذکور تا این زمان 402 نفر مشمول مفاد بخشنامه شناسایی شده‌اند از این تعداد 165 نفر پست دولتی خود را تغییر داده و 193 نفر نیز مرکز خیریه خود را واگذار کردند و 44 نفر هم در مرحله تعیین تکلیف قرار دارند.

سازمان بهزیستی طبق اصل 44 قانون اساسی و ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 57 قانون احکام دائمی بر برنامه‌‌های توسعه‌‌ای کشور و به‌منظور استفاده از ظرفیت مؤسسات غیردولتی و شرکای اجتماعی نسبت به صدور اخذ مجوز فعالیت در مؤسسات مذکور اقدام می‌‌کند. خوشبختانه با پیگیری‌‌های انجام شده تمامی فرآیند صدور مجوز برای این مؤسسات به‌صورت الکترونیکی صورت می‌‌پذیرد که این امر می‌تواند منجر به تسریع و تسهیل فرآیند صدور مجوز و جلوگیری از هرگونه اعمال سلیقه در این زمینه می‌‌شود. همچنین شفافیت خوبی ایجاد شده از طرفی فرآیند صدور و نظارت بر مؤسسات به‌صورت برخط بوده و تعامل دو سویه‌‌ای بین متقاضیان و سازمان صورت می‌گیرد. در حال حاضر این سازمان به آدرس htpp://centers.behzisti.net قابل دسترس و آماده ارائه خدمات صدور مجوز است. قرار است براساس هماهنگی‌های انجام شده 2 هزار و 500 مرکز خدمات بهزیستی در 2500 محله و منطقه در سراسر کشور ایجاد شود تا در این مراکز 22 خدمت سازمان بهزیستی در سطح یک ارائه شود.

ما در سال‌‌های اخیر شاهد رشد آسیب‌‌های اجتماعی در بین نوجوانان بوده‌ایم یکی از حوزه‌‌های مهم در بحث پیشگیری از آسیب‌‌ها، وزارت آموزش و پرورش است این وزارتخانه با ١٦میلیون دانش‌آموز سروکار دارد آن‌طور که فعالان حقوق کودک می‌‌گویند موضوع آسیب‌‌ها در این وزارتخانه محرمانه است و مسئولانش علاقه‌‌ای ندارند درباره پیشگیری از آسیب‌‌ها فعالیت کنند نهایت موضوعی مثل رومینا که پیش می‌‌آید همه نگاه‌‌ها به سمت این وزارتخانه می‌‌رود که هیچ کاری برای مهارت‌‌های زندگی انجام نداده آیا شما تلاش کردید که مددکاران‌تان را به مدارس بفرستید تا در حوزه پیشگیری اقداماتی انجام دهید؟

 طرح نماد «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» در آموزش و پرورش در درجه اول به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده است. البته سازمان بهزیستی از حامیان اجتماعی این طرح بوده و از چندین سال قبل در این راستا فعالیت کرده است. در اصل ایده مددکار اجتماعی در مدرسه از طرف این سازمان مطرح شده است. هدف این طرح ارتقای سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و شناسایی مهم‌ترین آسیب‌‌هایی است که بچه‌‌ها با آن درگیر هستند. در همین راستا تقریباً 24 جلد کتابچه درباره موضوعات مختلف مددکار اجتماعی مدرسه، تدوین و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت. قرار بر این بود که در بحث نماد روی اقدامات ارتقایی و پیشگیری از آسیب‌‌های اجتماعی مثل آموزش مهارت‌های زندگی، تقویت مشاورین مدرسه و غیره تمرکز شود و در برخی موارد مثل خشونت و کودک آزاری به دستگاه‌های دیگر مثلاً سازمان بهزیستی ارجاع گردد. این طرح در مدارس نظرآباد پایلوت شد و نتایج و دستاوردهای خوبی هم داشت و قرار شد در کل کشور توسعه پیدا کند. این را باید از دوستان آموزش و پرورش پرسید که این طرح به کجا رسید. ضمن اینکه درخصوص موضوعاتی مثل داستان رومینا و غیره به نظر می‌رسد غیر از آموزش و پرورش موضوعات دیگری باید مورد متوجه قرار گیرد. از جمله بحث آگاه‌‌سازی مردم درخصوص سایر سیستم‌‌های مشاوره‌‌ای مثل سامانه 1480. در همین رابطه با قوه محترم قضائیه جلساتی داشتیم که بتوانند در مواردی از مشورت مددکاران ما استفاده کنند تا مداخلاتی غیر از مداخلات قضایی اتفاق بیفتد.

 یکی از موضوعات مهمی که هم‌اکنون به فضای مجازی هم کشیده شده، فروش نوزادان از طریق باندهای سازمان یافته است. برخی به علت مراحل سخت فرزندخواندگی به این باندها پناه می‌برند. از طرفی یکی از آسیب‌‌های اجتماعی که زنان مصرف‌کننده را تهدید می‌‌کند بارداری‌‌های خواسته و ناخواسته برای فروش نوزاد به قیمت‌‌های بالاست که شبکه دلالی هم در این زمینه شکل گرفته است، برای کنترل این موضوع چه اقداماتی انجام داده اید و چه برنامه‌‌هایی برای آینده دارید؟

 با توجه به اخبار واصله درخصوص فروش و واگذاری نوزاد در شبکه‌های مجازی خوشبختانه با ورود حراست سازمان بهزیستی و شناسایی باند مربوطه و همکاری نیروی انتظامی این افراد دستگیر شدند و برخوردهای قانونی و جدی هم با این افراد صورت گرفته است. سازمان بهزیستی به‌ منظور تسهیل امر فرزند خواندگی و جلوگیری از روند فروش نوزاد، سامانه ملی فرزندخواندگی را راه‌‌اندازی کرده و پس از ثبت اطلاعات توسط متقاضیان بررسی و اقدام لازم صورت می‌‌پذیرد.

این اقدام نمونه بارز جرم است و قاچاق کودک محسوب می‌‌شود. اگر خانواده‌‌ای نسبت به خرید نوزاد اقدام کرده باشد، مرتکب جرم شده  و اگر فردی واسطه این خرید و فروش باشد جرمش بیشتر است و مجازات سختی در انتظار این افراد است. از همه شهروندان می‌‌خواهیم چنانچه با چنین مواردی مواجه شدند موضوع را به دادستانی یا سازمان بهزیستی اعلام کنند، چرا که ممکن است این کودکان برای کارهای غیراخلاقی، تکدی‌گری و فروش موادمخدر خریداری شوند و حتی ممکن است اعضای بدن این کودکان نیز به فروش برسد.

از سال 90 تاکنون سرپرستی 10هزار کودک در قالب فرزندخواندگی به خانواده‌‌ها واگذار شده است. در واقع سیاست سازمان این است که این کودکان به خانواده‌‌های متقاضی و حائز شرایط واگذار شوند تا کودکان در کنار خانواده‌های جدید خود رشد کنند.

راه‌‌اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی به این معنا نیست که سازمان بهزیستی نظارت و توجه لازم را در واگذاری فرزندان نداشته باشد بلکه به‌منظور پیشگیری از  این است که در آینده این کودکان با مشکل و آسیب جدی روبه‌رو نگردند. ضمن تأکید جدی بر حفظ منافع فرزندان در تمام مراحل پروسه واگذاری فرزند، دقت و نظارت لازم اعمال می‌شود. در 15سال اخیر از تعداد کودکانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، فقط 10هزار نفر باقی مانده‌‌اند که این مسأله نشان دهنده واگذاری تعداد زیادی از کودکان به خانواده‌‌ها در سال‌‌های اخیر است.

کار کودکان براساس قانون جرم تلقی می‌شود. شهردار تهران هم اخیراً طی ابلاغیه‌‌ا‌ی استفاده از کودکان توسط پیمانکاران در زباله‌‌گردی را ممنوع اعلام کرده است، با وجود این اگر نگاهی به سطح شهر بیندازید، متوجه می‌‌شوید که بازهم از این کودکان در فرآیند زباله‌‌گردی استفاده می‌شود و به نظر می‌‌رسد نمی‌توان جلوی آن را گرفت، آیا در پشت پرده این ماجرا، باندهای دلالی وجود دارد؟ تفاهم‌نامه‌‌ای که قرار بود برای ساماندهی کودکان کار و خیابان غیرایرانی اجرا شود، به کجا رسید؟

 ما به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته‌‌ایم و موظفیم حقوق کودکان را تأمین کنیم. خیابان جای حضور کودکان نیست و بدترین نوع سوء‌استفاده از کودکان کار که بعضاً توسط مافیا صورت می‌گیرد و به سلامت آنان آسیب وارد می‌‌کند بازیافت زباله است.بازیافت زباله‌ها در سطح شهر تهران توسط پیمانکاران صورت می‌‌گیرد و بیش از 60 درصد کودکان زباله‌‌گرد از اتباع غیرایرانی هستند. این کودکان عمدتاً از کشورهای افغانستان و پاکستان هستند، بنابراین می‌توان گفت از عوامل شیوع پدیده کودکان زباله‌‌گرد در واقع سیاست‌‌های مهاجرتی و ورود مهاجران غیرقانونی به ایران است به همین دلیل طبق رایزنی که با مسئولان محترم شهرداری تهران صورت گرفت قرار بر این شده است که شهرداری تهران پیگیر منع بکارگیری کودکان زباله‌‌گرد باشد و  اجازه فعالیت به پیمانکارانی را ندهد که از کودکان زباله‌‌گرد به‌عنوان نیروی کار در مناطق شهری استفاده می‌‌کنند.

لازم است مردم اگر کودکان زباله‌‌گرد را در محل زندگی و کار خود می‌بینند از طریق سامانه‌‌های اعلام شده به شهرداری تهران اطلاع دهند. با توجه به اینکه پهنه‌‌بندی شهری برای بازیافت پیمانکاران دسته‌‌بندی شده، می‌توان از این طریق مشخص کرد که کدام پیمانکار این کودک را برای بازیافت زباله به کار گرفته است.

مشکل زباله‌‌گردی کودکان چند وجهی است و مستلزم همکاری بین بخشی در وزارت کشور، استانداری‌‌ها و شهرداری‌‌ها است و بر همین اساس به همکاری و تعامل با شهرداری و وزارت کشور ادامه خواهیم داد تا به برنامه مشترک و جمع‌‌بندی روشنی در کوتاه مدت برای مبارزه با این پدیده برسیم.

اداره اتباع وزارت کشور درخصوص کودکان کار اتباع باید اقدام کند. نیروی انتظامی و دستگاه‌های نظامی و امنیتی باید باندهای مافیایی که کودکان کشورهای همسایه را به طور قاچاق وارد کشور کرده و از آنها بهره‌‌کشی می‌‌کنند شناسایی کنند.

ما نگران وضعیت سلامت کودکان کار خیابان هستیم. تلاش ما بر این است که با همکاری‌‌های بین بخشی و بین سازمانی کاری کنیم که این آسیب‌‌ها را به حداقل برسانیم. البته کار کودکان خیابانی موضوع دیگری است که به سوء‌استفاده از کودکان در حوزه کار مربوط می‌‌شود؛ لذا باید صراحتاً اعلام کنم که بهزیستی کار کودک در خیابان را به رسمیت نمی‌‌شناسد و معتقدیم خیابان جای کودک نیست؛ رویکرد ما نبودن کودکان در خیابان به‌عنوان کودکان کار است.

در برنامه ما اولویت، خانواده‌‌های کودکان کار هستند؛ در این زمینه باید از حضور مددکاران اجتماعی استفاده شود. بخشی از این کودکان توسط باندهای مافیایی در خیابان به کار گمارده می‌‌شوند و آسیب‌‌هایی جدی به  آنان وارد می‌‌شود. یکی از راهکارهای ما این است که با آموزش‌‌های لازم به این کودکان میزان آسیب وارده را کاهش دهیم. نکته‌‌ای که باید به آن توجه داشت این است که در بین این کودکان افرادی هستند که توسط باندهای مافیایی و قاچاق به کشور و حوزه کار خیابان وارد نشده، بلکه اصالتاً ایرانی هستند و به‌خاطر معضلات مالی، اقتصادی و فرهنگی و شرایط سخت زندگی خانواده اجباراً به خیابان کشیده شده‌‌اند، این کودکان درصد بسیار کمتری را به خود اختصاص داده‌‌اند و باید از خانواده‌‌های آنان حمایت‌‌های لازم به لحاظ فرهنگی و اقتصادی و... به عمل آید. این حمایت‌‌ها نسبت به سن کودکان در الگوریتم ما متفاوت است، اما کودکانی که سرپرست ندارند به طور طولانی مدت، تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار می‌‌گیرند.‌