۰ نفر

نکات بهداشتی در تهیه غذاهای نذری

۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۵۶
کد خبر: 462015
نکات بهداشتی در تهیه غذاهای نذری

چگونه بهداشت را در پخت، توزیع و مصرف غذاهای نذری رعایت کنیم؟ چگونه غذای نذری درست کنیم؟ چگونه نذر خود را ادا کنیم؟ اینها و چند موضوع دیگر در این روزهای ‌ماه محرم پرسش‌هایی است که بسیاری از یکدیگر می‌پرسند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، پخت، توزیع و مصرف غذاهای نذری در فرهنگ ما ارزش خاصی دارد. این غذاها در حجم زیادی پخته می‌شوند و درصورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، سلامت مصرف‌کنندگان بسیاری به خطر خواهد افتاد. نکاتی در مورد اصول تهیه، نگهداری و مصرف غذاهای نذری وجود دارد که تأثیر مستقیمی بر سلامت افراد می‌گذارد. 

 کسانی که مسئول تهیه، طبخ و توزیع غذای نذری هستند، باید از لحاظ سلامت و بهداشت در شرایط مطلوبی باشند؛ یعنی کارت تندرستی را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کرده باشند.

تجهیزات پخت‌وپز باید استاندارد باشد و با رعایت اصول بهداشتی مورد استفاده قرار گیرند.

آلودگی مواداولیه به‌خصوص گوشت و مرغ، علاوه بر خطر ایجاد مسمومیت، تأثیر نامطلوبی بر کیفیت غذا می‌گذارد. گوشت قرمز مورد استفاده در نذری معمولا به‌صورت گوشت گرم (لاشه) یا دام زنده تهیه می‌شود. اگر گوشت به‌صورت لاشه خریداری می‌شود، باید حتماً آن را از مراکز مجاز و مورد تأیید سازمان دامپزشکی کشور تهیه کرد. اگر به‌صورت زنده هم فراهم می‌شود باید از میادین دائمی عرضه دام آن را خرید.

  معمولاً فاصله بین پخت و مصرف غذاهای نذری زیاد است و این غذاها اغلب بیرون از یخچال نگهداری می‌شوند در نتیجه این مسئله باعث افت کیفیت بهداشتی مواد غذایی می‌شود. در این حالت میکروارگانیسم‌ها فرصت رشد پیدا کرده و از خود سم ترشح می‌کنند و درصورت مصرف غذای آلوده به سم این میکروارگانیسم‌ها، فرد دچار مسمومیت غذایی خواهد شد.

  اگر قصد نگهداری نذری را برای وعده‌های بعد و مصرف سایر افراد خانواده دارید، آن را در ظروف دردار کوچک بریزید و در نخستین فرصت، پس از گرم کردن در دمای ۷۵ درجه سانتی‌گراد مصرف کنید. حداکثر زمان مجاز برای نگهداری مواد غذایی حدود ۷۲ ساعت است.

 معمولاً غذاهای نذری در ظروف یکبار مصرف ریخته می‌شوند. در بسیاری از موارد، حرارت و چربی غذا، باعث تشدید پدیده میگریشن (مهاجرت مواد از ماده پلاستیکی به مواد غذایی) می‌شود. بنابراین بهتر است بعد از تهیه غذا، بلافاصله آن را در ظروف غیرپلاستیکی (ترجیحا از جنس سلولز و زیست‌فناپذیر) بریزید.

 کسانی که بعد از گرفتن نذری آن را به منزل می‌برند، بهتر است آن را در همان وعده مصرف و از گرم و خنک کردن‌های مکرر آن پرهیز کنند. لازم به یادآوری است اگر غذا در همان وعده دوباره مصرف نشد، از نظر بهداشتی، نگهداری و سرد کردن و بازگرم کردن آن درست نیست.

 در مورد غذاهای خورشی، اگر نیاز به نگهداری در یخچال است بهتر است خورش و پلو هر کدام جداگانه نگهداری و از مخلوط کردن آنها خودداری شود.