۰ نفر

وزیر بهداشت؛

از گسترده‌تر شدن شیوع کرونا در محرم جلوگیری کنیم

۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۰۶
کد خبر: 461255
از گسترده‌تر شدن شیوع کرونا در محرم جلوگیری کنیم

نمکی گفت: در ایام عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگذاریم خیز مجدد کرونا را داشته باشیم و فشاری مضاعف بر سر مدافعان سلامت آوار شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم روز پزشک ضمن قدردانی از برگزاری مراسم با رعایت دقیق ‌ترین پروتکل‌ها خطاب به پزشکان اظهار کرد: در این جمع صحبت از ایثار جامعه پزشکی بیهوده است چرا که شما خودتان در دل آتش بودید و این تصاویر را با هیچ واژه و دوربینی نمی‌توان به تصویر کشید.

او ادامه داد: امروز نخستین باری است از تریبونی بعد از ۶ ماه صحبت می‌کنم در این روز‌ها و شب‌ها بار‌ها از عظمت کار‌هایی که مدافعان سلامت کردند بغض کردم این‌ها بغض‌های فروخورده از مجموعه‌ای است که بار‌ها در این سال‌ها مورد ملامت قرار گرفت، ما وقتی لباس سپید پزشکی می‌پوشیم لباس احرام به تن می‌کنیم تا بر طواف بیمار برویم.

عظمت کار پزشکان را نمی‌توان با دوربین به تصویر کشید

وزیر بهداشت گفت: گاهی حرف ویزیت و تعرفه می‌زنند و من شرمسار می‌شوم مگر می‌توان دقایقی که پزشک بر بالین بیمار است با پول آن را جبران کرد، عظمت کار پزشکان را نمی‌توان با دوربین به تصویر کشید و با کلام  بیان کرد.

نمکی گفت: گرچه تخت‌های ما اضافه شد، اما حداکثر آن  به ۱/۶ به ازای هر هزار نفر رسید در حالی که این عدد در کشور‌های اروپایی ۶ تا ۷ برابر است و آنچه نگذاشت کسی پشت درب بیمارستان بماند و سالمندی را به جوانی ترجیح دهیم همت جامعه پزشکی بود.

او بزرگترین سرمایه در دوران کرونا را همت جامعه پزشکی و مدافعان سلامت برشمرد و گفت:  این بزرگترین سرمایه اجتماعی است لذا بد به حال کسی است که بعد از این دوران فراموش کند این دوران را چه کسانی مدیریت کردند.

نمکی گفت: فکر می‌کردیم تابستان آرام تری داریم و روز‌های سخت  را در پاییز تجربه کنیم و در تابستان همکاران من کمی استراحت خواهند کرد، اما این اتفاق نیفتاد و تابستان سختی داشتیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد:  باید بدانیم بزرگترین پاداش به مدافعان سلامت رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و درخواست دارم در ایام عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگذاریم خیز بیماری کرونا بر سر مدافعان سلامت آوار شود؛ این عزیزان باید توان خدمت برای روز‌های سخت پاییز و زمستان داشته باشند.

در ایران کسی مخالف برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله نیست

او گفت: از امشب مراسم عزاداری محرم آغاز می شود و برای مردم ایران، شیعیان و مسلمانان عاشورای حسینی موضوع استثنایی است و همه می خواهند حضور داشته باشند و به شکل سنتی عزاداری کنند و حتی اقلیت های مذهبی به امام حسین و حضرت ابوالفضل ارادت خاصی دارند و کسانی نمی تواند این ارادت را از مردم ایران جدا کند.

وزیر بهداشت گفت: این عاشورای حسینی که ایران را بیمه کرده است  به شکل دیگری برگزار خواهد شد و جفاست این موضوع را به یک موضوع دو قطبی تبدیل کنیم که عده ای موافق و عده ای مخالف برگزاری مراسم باشند، اما باید توجه داشت که در ایران کسی مخالف برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله نیست و باید خلاقیت در برگزاری مراسم اعمال شود.