۰ نفر

سخنگوی سازمان انتقال خون عنوان کرد؛

ضرورت افزایش ذخایر پلاسمای بهبودیافتگان کرونا

۲۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱:۱۰
کد خبر: 460903
ضرورت افزایش ذخایر پلاسمای بهبودیافتگان کرونا

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به احتمال افزایش شیوع کرونا در پاییز و زمستان، گفت: افزایش ذخایر پلاسمای بهبودیافتگان کووید ۱۹، عبور از موج احتمالی را آسان می سازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بشیر حاجی بیگی، افزود: سازمان انتقال خون در تلاش است تا از همین حالا با افزایش فراخوان‌های اهدای خون و دعوت از بهبودیافتگان کووید ۱۹ ذخایر خون و پلاسمای مورد نیاز را برای مقابله با موج‌های احتمالی شیوع بیماری کرونا افزایش دهد.

وی با یادآوری فرصت ارزشمند محرم و صفر برای اهدای خون و پلاسما، اظهار داشت: مردم ایران نذورات مختلفی انجام می‌دهند و از آنان خواستاریم که امسال نذر خون و پلاسما را در اولویت قرار دهند.

حاجی بیگی ادامه داد: خون به صورت معمول ۳۵ روز و پلاسما دست کم یک سال قابلیت نگهداری دارد و چنانچه مردم در ماه‌های محرم و صفر استقبال بیشتری از اهدای خون داشته باشند عبور از پاییز سخت کرونایی با تکیه بر ذخایر مناسب آسان می‌شود.

وی با یادآوری اینکه پروتکل‌های بهداشتی در ماه‌های محرم و صفر با جدیت بیشتری در مراکز اهدای خون اجرایی می‌شود، گفت: تب سنجی در بدو ورود، توزیع ماسک، کاهش دادن مسیرهای ورود و خروج به حداقل ممکن، ضدعفونی مراکز اهدای خون در هر شیفت کاری، فعال بودن سامانه نوبت دهی اینترنتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سالن‌های انتظار و ممنوعیت ورود افرادی که حضور آنان در بخش اهداکنندگان ضرورتی ندارد از جمله پروتکل‌های پیش بینی شده در مراکز اهدای خون است.

حاجی بیگی، امکان شستشوی دست‌ها با آب و صابون و محلول‌های ضدعفونی کننده در مراکز اهدای خون را فراهم برشمرد و گفت: نصب پوسترهای آموزشی، افزایش فاصله تخت‌ها و استفاده از پارتیشن‌های جداکننده در بخش‌های پذیرش از دیگر اقداماتی بوده است که در مراکز انتقال خون انجام شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه کرونا یک بیماری تنفسی است و امکان سرایت از طریق اهدا یا تزریق خون را ندارد، خاطرنشان ساخت: مراکز انتقال خون تفاوت بسیاری با مراکز درمانی دارند و روزانه میزبان سالم‌ترین اقشار جامعه هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: تاکنون در کشور نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر بهبود یافته بیماری کووید ۱۹ وجود دارند که از این میزان ۶ هزار و ۴۶۰ نفر جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده اند.

وی با بیان اینکه بر این اساس تاکنون دو درصد بهبود یافتگان کرونا جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده اند، افزود: از این تعداد مراجعه کننده ۵ هزار و ۸۶ واحد پلاسما اهدا شده است.

حاجی بیگی تاکید کرد: بهبود یافتگان از کووید ۱۹ می‌توانند با حضور در ۲۴ مرکز انتقال خون در سراسر کشور و ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران اهدای پلاسما را داشته باشند.