۰ نفر

رئیس نظام پرستاری مطرح کرد؛

استخدام نیرو با اولویت پرستار در وزارت بهداشت

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۰۴
کد خبر: 460890
استخدام نیرو با اولویت پرستار در وزارت بهداشت

میرزابیگی گفت: تاکنون حدود ۲۲هزار و ۸۰۰مجوز استخدامی و بکارگیری نیرو با اولویت پرستاری در وزارت بهداشت و بیمارستان های این وزارتخانه صادر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد میرزابیگی رئیس نظام پرستاری درباره تشکیل کارگروه مشترک سازمان نظام پرستاری با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: امروز جلسه مفصل، طولانی و پرباری با نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی داشتیم که منجر به چند اتفاق شد که اولین آن، تشکیل کارگروه مشترکی بین کمیسیون بهداشت و درمان و سازمان نظام پرستاری برای رسیدگی به مسائل پرستاری و نیروهای بالینی بود.

وی نتایج حاصل از این نشست را مفید و موثر ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه درباره حل مشکلات پرستاران، موضوع «شهیدخدمت» و توسیع تعریف آن، استخدام و رفع کمبود نیرو و تغییر وضعیت نیروهای شرکتی گفت و گو شد و همچنین در خصوص معوقات ومطالبات پرستاران، قوانین برزمین مانده حوزه پرستاری، فوق العاده ویژه با توجه به قدرت نظارتی و قانون گذاری مجلس، بحث های مفصلی انجام شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: از دیگر اولویت های مطرح شده در این کارگروه می توان به رسیدگی به مسائلی نظیر تبعیض در نظام سلامت کشور و اصلاح نظام پرداخت اشاره کرد. همچنین در مورد علل برزمین ماندن برخی قوانین پرستاری و به طور ویژه و اختصاصی موضوع کرونا و بحران نیز بحث و بررسی صورت کرد.

میرزابیگی ادامه داد: برخی از این موارد نیاز به قانون گذاری دارد و بخشی دیگر نیازمند کار نظارتی است که از آن جمله می توان به بحث مجوزها و سهمیه های استخدامی، بودجه ها و هزینه هایی که دولت، سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی کرونا به وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی تحت عنوان بودجه های مقابله با کرونا، پرداخت کارانه و مطالبات معوق پرستاران اختصاص داده اند، اشاره کرد.

وی گفت: هدف از نظارت این است که بدانیم دانشگاهها این بودجه ها را در کجا هزینه کرده اند و چه میزان از مطالبات پرداخت شده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تأکید بر استفاده درست از مجوزهای استخدامی خاطر نشان کرد: براساس گزارش معاون توسعه وزارت بهداشت در جلسه امروز تاکنون حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ مجوز استخدامی و بکارگیری نیرو با اولویت برجسته پرستاری در وزارت بهداشت و بیمارستان های این وزارتخانه صادر شده است.

وی افزود:موضوع استخدام در سازمان تامین اجتماعی و سایر بخشها جدای از این بحث است که امیدواریم این میزان نیروی تازه نفس زودتر جذب و به کمک نیروهای پرستاری خسته بیایند زیراحدود ۸ ماه است بحران کرونا را در کشور داریم، این امر نیروهای بالینی، پرستاری و شاغل در بیمارستان ها را دچار خستگی مزمن کرده و برخی هم به کرونا مبتلا شده اند.

کمبود جدی پرستار در کشور

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به بحران کمبود نیروی پرستار در کشور افزود: براساس استانداردهای موجود در کشوربرای گروه پرستاری (شامل پرستار، نیروهای اتاق عمل، بهیار، هوشبری و...) باید حداقل ۲/۵ نفر به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت نیرو داشته باشیم که در حال حاضر این رقم هشت دهم نیروی پرستار است.

وی تأکید کرد: این رقم در استان های محروم و کم برخوردارتر به چهار دهم نفر هم می رسد، یعنی در یک شیفت به ازای هر تخت بیمارستانی یک دهم پرستار و به عبارتی به ازای ۱۰ تخت یک پرستار داریم.

میرزابیگی گفت: خوشبختانه در حال حاضر با پیگیری سازمان نظام پرستاری و با توافق و مشارکت فکری سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی، وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، فضای خوبی به وجود آمده و امید است در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عزمی که از نمایندگان دیده می شود؛ نمایندگان، هم در بعد نظارتی و هم قانون گذاری کارشان را به خوبی انجام دهند.

وی افزود: البته هنوز برای حصول این دستاوردها نیاز به زمان داریم تا پخته تر عمل شود به عنوان مثال باید مشخص شود که جذب ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر در چه زمانی محقق خواهد شد و چه میزان دیگر نیرو نیاز است.

میرزابیگی خاطر نشان کرد: کارگروه مشترک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و سازمان نظام پرستاری طی یک ماه آینده نتیجه و خروجی های خود را خواهد داشت و برای فصل بودجه در مجلس پیشنهادهایی برای تحقق هر چه بیشتر مطالبات پرستاران علنی و عملی خواهد کرد.

شهادت ۳۶ پرستار در راه خدمت

رئیس کل سازمان نظام پرستاری از شهادت ۳۶ پرستار به عنوان شهید خدمت خبر داد و گفت: البته در این باره به دلیل اینکه مصوبه شورای عالی امنیت ملی مختص بیمارستانها است، مشکلاتی وجود دارد و پیشنهاد سازمان نظام پرستاری این است که اگر نیرویی در مراکز مراقبت در منزل و مراکز متصل به بیمارستان ها مانند اورژانس ها، فوریت ها و نیروهایی که غربالگری می کنند، به کرونا مبتلا و شهید شود نیز شهید خدمت محسوب شود.