۰ نفر

ماراتن 50 ساله در تب و تاب کرونا

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۱۰
کد خبر: 460644
ماراتن 50 ساله در تب و تاب کرونا

پرونده پرماجراترین کنکور نیم قرن گذشته در شرف بسته شدن است. فردا و سه روز پس آن، روزهای سرنوشت‌سازی برای بسیاری از داوطلبان کنکور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، داوطلبانی که از همان بدو ورود به دبیرستان، بخش مهمی از زندگی‌شان اختصاص پیدا کرده به تست زدن و کلاس کنکور رفتن؛ با این امید که روزی روی یکی از صندلی‌های بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته مورد علاقه‌شان بنشینند. حالا بعد از آن همه حرف و حدیث و کشمکش بر سر تعویق یا برگزاری کنکور، از فردا پنجاهمین ماراتن علمی کشور با اجراى سختگیرانه پروتکل‌هاى بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری برگزار خواهد شد. البته داستان پنجاهمین کنکور سراسری دانشگاه‌ها با تمام ۴۹ آزمون پیشین تفاوت دارد به‌طوری که همه چیز به ویروس کرونا مربوط می‌شود. در واقع بیماری کرونا تمام برنامه‌های آزمون سراسری را برهم زد. آنهایی که قبل از بیماری کرونا خودشان را برای کنکور آماده می‌کردند فکرش را هم نمی‌کردند ویروسی دنیا را به چالش بکشاند و همه چیز تحت‌الشعاع آن پیش برود. ویروسی که کلاس‌های درس را تعطیل، آموزش‌ را مجازی و کاری کند که مسئولان آموزشی امتحانات را هم آنلاین برگزار کنند. بی‌تردید هیچ‌کدام از پشت کنکوری‌ها برای بیماری کرونا برنامه نداشتند و فکرش را هم نمی‌کردند که امسال کتاب‌ها را با سختی‌های مضاعف و پیش‌بینی نشده تمام کنند. ویروس کرونا برای کنکور 99 بسیار بدشگون بود و ۳ بار زمان برگزاری آزمون سراسرى دانشگاه‌ها را به تأخیر انداخت اما در نهایت زور کنکور به کرونا چربید و حالا زمان برگزاری آزمون سخت، پراسترس و البته سرنوشت‌ساز داوطلبان ورود به دانشگاه‌هاست. چهارشنبه بیست و نهم مردادماه نخستین روز از یک ماراتن قدیمی است. ماراتنی به نام ‌کنکور که امسال یک‌میلیون ٣٠٠هزار نفر داوطلب دارد و برای نخستین بار طی چهار روز برگزار می شود. آزمون سراسری سال ۹۹با پروتکل‌هایی که گفته می‌شود سختگیرانه است اجرا خواهد شد و برای اینکه داوطلبان در سلامت کامل این آزمون را برگزار کنند،به‌خاطر شرایط ویژه کشور، امسال بیش از ۱۰ مصلی و ۴۸ سالن و ورزشگاه به حوزه امتحانی کنکور سراسری اضافه شده است. به همین دلیل این روزها مسئولان سازمان سنجش به همراه ناظران وزارت بهداشت به حوزه‌های مختلف امتحانی می‌روند تا شرایط برگزاری آزمون ایمن را برای ورود داوطلبان در جلسه امتحان فراهم کنند. آنطور که رئیس سازمان سنجش می‌گوید در بازدیدهایی که از حوزه‌های امتحانی مناطق مختلف تهران و کرج داشته تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده است. ابراهیم خدایی البته به افزایش حوزه‌های امتحانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: سال گذشته آزمون سراسری در دو هزار و ١٠٠ حوزه برگزار شده بود اما امسال این آزمون در سه هزار و ٣٠٠ حوزه برگزار می‌شود. تعداد روزهای آزمون هم از ۲ روز به ۴ روز افزایش پیدا کرده است. البته مجبور شدیم نیروی انسانی را هم افزایش دهیم که این نیروها به تعداد ۱۷۵ هزار نفر رسیده است.

او درباره بازدیدهاى این روزهایش از حوزه‌های امتحانى می‌گوید: در برخی از حوزه‌های امتحانی صندلی‌ها با فاصله 8/1 متر قرار گرفته بود و برخی از حوزه‌ها این فضا به ٢ متر هم می‌رسید. این دو روز کارشناسان سازمان سنجش به لحاظ فنی حوزه‌های امتحانی را بررسی می‌کنند تا ببینیم پروتکل‌ها چگونه رعایت می‌شود رفت و آمد داوطلبان چطور است. البته ٧ هزار ناظر وزارت بهداشت هم در حوزه هاى امتحانی هستند.

به گفته رئیس سازمان سنجش صندلی‌های چیده شده و اشیا و سطوحی که لمس می‌شود مثل دستگیره درها و شیرآلات سرویس بهداشتی در حال ضدعفونی شدن است.

خدایی درباره افزایش حوزه‌های امتحانی بویژه در استان‌های جنوبی کشور می‌گوید: فضای برگزاری کنکور از ۲ میلیون متر مربع در سال ۹۸ به ۵ میلیون متر مربع افزایش یافته است که به صورت متوسط ۲.۳ رشد داشته است همچنین در تهران مصلای امام خمینی(ره) گنجایش خوبی دارد و در استان‌ها از ورزشگاه‌ها استفاده کردیم درباره استان‌های جنوبی هم تأکید کردیم که سیستم تهویه مناسب باید وجود داشته باشد و فضای داوطلبان هم باید بیشتر باشد در این استان‌ها با کمک استانداری و شورای تأمین استان کارها را پیش می‌بریم.

او با تأکید بر اینکه فضای حوزه‌های امتحانی تقریباً آماده شده است می‌گوید: پروتکل‌های اجرایی رعایت شده محل اصلی ورودی داوطلبان به سالن امتحان، به صورت مشخص و به فاصله مناسب از یکدیگر علامتگذاری شده است و داوطلبان هم باید روی هر خط و با رعایت فاصله اجتماعی مناسب برای ورود به سالن امتحان قرار گیرند حوزه و تمامی تجهیزات، قبل از برگزاری هر نوبت از آزمون ضدعفونی می‌شود. در طول برگزاری هم، روی صندلی هر داوطلب یک بسته بهداشتی شامل ماسک، پدالکلی یا ژل ضدعفونی کننده به همراه توصیه‌های بهداشتی قرار می‌گیرد.

خدایی با اشاره به تجمع خانواده‌ها در محل برگزاری کنکور می‌گوید: امتحان برای خانواده‌ها هم استرس دارد و برخی از والدین در محل برگزاری آزمون می‌ایستند. ایستادن جلوی در محل آزمون، ممکن است سلامت آنها را به خطر بیندازد. خواهش می‌کنم از خانواده‌ها که جلوی محل آزمون تجمع نکنند. اگر ماشین دارند، در ماشین خود در فاصله‌ای دورتر از حوزه حضور داشته باشند.

او در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش حوزه‌های امتحانی و نیروی انسانی امنیت سؤالات به خطر نمی‌افتد اظهار می‌کند: تمامی دستگاه‌های امنیتی کشور به کمک ما آمدند تا صحت و سلامت آزمون زیر سؤال نرود. اما به داوطلبان اطمینان می‌دهیم این آزمون هم در سلامت کامل برگزار خواهد شد.

تاکنون ۶۱ نفر از داوطلبان کنکور کرونا دارند

رئیس سازمان سنجش درباره ابتلای ٦١ داوطلب کنکور به کرونا می‌گوید: اگر فردی بعد از مهلت تکمیل فرم خوداظهاری کرونا تا روز آزمون، تست کرونایش مثبت باشد می‌تواند به سایت سازمان سنجش مراجعه کند و درخواست خود را ارائه دهد. برای این افراد در زمان رفع نقص کارت ورود به جلسه تمهیدات لازم در نظر گرفته می‌شود و فضای آزمون این افراد از دیگر داوطلبان جدا می‌شود. تاکنون ۶۱ نفر از داوطلبان کنکور ۹۹ ابتلای خود را به کرونا تأیید کرده‌اند که ممکن است این آمار در روزهای آینده تغییر کند.