۰ نفر

رییس بیمارستان شهدای تجریش توضیح داد؛

علائم جدید کرونا

۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۲
کد خبر: 459685
علائم جدید کرونا

ترس از ابتلا با مراجعه به مراکز درمانی، مراجعه به مطب‌ها و ماندن در منزل و خود درمانی برخی از دلایل این مساله است. به همین دلیل تنها زمانی که بدحال شده و علایم شدیدی مانند افت شدید اکسیژن، تب بالا و تنگی نفس دارند به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رییس بیمارستان شهدای تجریش با تشریح علائم جدید شناسایی شده در بیماران مبتلا به کرونا، از تکمیل ظرفیت اختصاص داده شده به این بیماران در بیمارستان خبر داد و گفت: عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی در کنار خستگی و فرسودگی کادر درمان؛ نظام سلامت را برای پاسخگویی به موج بعدی بیماران با بحران و مشکلات جدی مواجه می‌کند.

 رضا جلیلی خشنود - عضو ستاد مقابله با کرونای تهران، با اشاره به افزایش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا طی ماه اخیر، گفت: در حال حاضر اکثر بیمارستان‌ها کاملا درگیر این بیماری بوده و با حداکثر ظرفیت مشغول به ارایه خدمت هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان شهدای تجریش بستری هستند، اظهار کرد: البته بیمارستان هم پذیرای بیماران کرونایی وهم غیر کرونایی است و تقریبا مراجعه بیماران غیرکرونای بیش از ۳ برابر کرونایی‌هاست. در حال حاضر روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ بیمار کرونایی و بین ۴۰ تا ۶۰ بیمار غیرکرونایی اعم از مغز و اعصاب، زنان، ارتوپدی، اورولوژی، سرطان و غیره در بخش‌های بیمارستان بستری می‌شوند.

تکمیل ظرفیت بیمارستان برای بستری بیماران کرونایی

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت اختصاص داده شده به بیماران کرونایی در بیمارستان شهدای تجریش تکمیل شده است، گفت: البته اقدامات اولیه برای مراجعین انجام می‌شود و در صورت نیاز برای بستری به سایر مراکز درمانی ارجاع می‌شوند.

علایم جدید کرونا

وی با اشاره به برخی از علایم ناشایع کرونا که اخیرا مشاهده می‌شود، اظهار کرد: علایم گوارشی مانند اسهال، سکسکه، علایم نورولوژیک مثل سکته‌های مغزی، عفونت نخاعی و خستگی و بدن درد بسیار شدید برخی از علایم ناشایع کروناست که اخیرا بیشتر مشاهده می‌شود.

هشدار نسبت به تبعات ناشی از تجمعات

خشنود در ادامه با هشدار نسبت به تبعات تجمعات در شرایط شیوع کرونا و با تاکید بر اینکه هرگونه تجمع و عدم رعایت فاصله ‌گذاری‌های فیزیکی در شرایط کنونی بسیار آسیب زننده خواهد بود، گفت:‌ اثرات و تبعات منفی تجمعات یعنی افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها چند هفته بعد از آن مشاهده می‌شود، بنابراین اگر تجمعات پیش رو همچون آزمون‌های سراسری و مراسم و عزاداری‌های محرم محدود و کنترل نشود، تبعات ناشی از آن همچون افزایش شیوع بیماری با پاییز یعنی زمان شیوع انواع آنفولانزا تجمیع و همزمان شده و قطعا با موجی شدید و سهمگین از بیماران مواجه می‌شویم.

بحران در کمین موج بعدی کرونا

وی ادامه داد: این مساله در کنار خستگی و فرسودگی کادر درمان و تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی، نظام سلامت را برای پاسخگویی به موج بعدی بیماری با بحران و مشکلات جدی مواجه می‌کند.

انتقال خوشه‌ای بیماری در تجمعات

وی با بیان اینکه مدیریت تجمعات با هدف کنترل شیوع بیماری امکانپذیر نیست، عنوان کرد: وجود یک فرد ناقل در تجمعات منجر به انتقال خوشه‌ای بیماری شده و این مساله در کنار امکانپذیر نبودن شناسایی ناقلان بدون علامت، منجر به افزایش چشمگیر آمار مبتلایان شده که همزمانی آن با پاییز شرایط بسیار دشواری ایجاد می‌کند.

وی پرهیز از حضور در تجمعات را در شکستن زنجیره انتقال بیماری بسیار موثر دانست و گفت:‌ اگر تجمعات محدود و کنترل نشود، آمار مبتلایان تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند که پاسخگویی به آن از توان و ظرفیت کادر درمان فراتر بوده و همین مساله منجر به افزایش چندبرابری آمار فوتی‌ها خواهد شد.

مبتلایان به کرونا خود درمانی نکنند

وی با بیان اینکه اخیرا اکثر بیماران کرونایی با وضعیت حاد و بدحال مراجعه می‌کنند، گفت:‌ ترس از ابتلا با مراجعه به مراکز درمانی، مراجعه به مطب‌ها و ماندن در منزل و خود درمانی برخی از دلایل این مساله است. به همین دلیل تنها زمانی که بدحال شده و علایم شدیدی مانند افت شدید اکسیژن، تب بالا و تنگی نفس دارند به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

عضو ستاد کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه توصیه می‌شود بیماران با مشاهده علایم بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند، گفت: کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی است که علایم آن از یک بدن درد خفیف تا دامنه‌ای از تب با سرفه و تنگی نفس به عنوان علایم شایع و علایم ناشایعی مانند مشکلات گوارشی و نورولوژیکی متفاوت است. بنابراین توصیه ما این است که بیماران حتی اگر علایم خفیفی دارند برای دریافت توصیه‌های درمانی و پیگیری‌های مرتبط با ادامه درمان و پیشگیری از بروز شرایط حاد و غیر قابل بازگشت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند.

هشدار نسبت به تبعات عدم مراجعه بیماران غیرکرونایی برای ادامه درمان

رییس بیمارستان شهدای تجریش در ادامه با تاکید بر اینکه بیماران غیرکرونایی حتما برای پیگیری و یا شروع درمان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند و از ترس کرونا درمان خود را به تعویق نیندازند، تصریح کرد: بیمارستان‌ها غیر از کرونا رسالت‌های دیگری هم دارند و باید پاسخگوی سایر بیماران غیرکرونایی هم باشند؛ بنابراین در تمامی مراکز درمانی اصل تفکیک کلیه بخش‌های بیماران کرونایی و غیرکرونایی رعایت می‌شود، ولی متاسفانه به غلط اینگونه جا افتاده که یک بیمارستان کرونایی و دیگری غیرکرونایی است.

تفکیک بخش‌های کرونایی و غیرکرونایی بیمارستان‌ها

خشنود با بیان اینکه در بیمارستان شهدای تجریش تمامی بخش‌ها، اتاق‌های عمل، اورژانس، رادیولوژی، سی تی اسکن، آزمایشگاه و حتی آسانسورها برای بیماران کرونایی و غیرکرونایی از هم جدا شده و مردم بدون نگرانی از ابتلا می‌توانند برای درمان مراجعه کنند، اظهار کرد: متاسفانه برخی بیماران از ترس کرونا، برای شروع یا ادامه درمان به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، در حالیکه تعلل و تاخیر در برخی بیماری‌ها عوارض جبران ناپذیری داشته که در برخی موارد از ابتلا به کرونا بیشتر است.

افزایش ابتلای کادر درمان در ماه‌های اخیر

رییس بیمارستان شهدای تجریش در خاتمه با بیان اینکه طی موج اخیر شیوع کرونا جمعی از کادر درمان بیمارستان مبتلا شدند که نسبت به موج اول نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی بود، گفت: خستگی، فرسودگی و استرس کادر درمان در این رابطه بی تاثیر نیست. البته در مجموع ۱۸۰ نفر از کادر درمان بیمارستان مبتلا شدند که این تعداد در موج اول زیر ۶۰ نفر و عمده درگیری‌ها در موج دوم بود و خوشبختانه همگی مرخص شده و یا در حال درمان هستند.