۰ نفر

کابوس ناتمام کنکور

۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۶
کد خبر: 459381
کابوس ناتمام کنکور

تعویق چندباره آزمون سراسری و اعتراض داوطلبانی که کابوس کنکور برایشان تمام نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کنکور دانشگاه‌ها که هر سال طبق تقویم آموزشی دقیق و از پیش تعیین شده برگزار می‌شد، امسال به‌دلیل شیوع کرونا، آنچنان آشفته است و درهم‌ریخته و افسارش از دست برگزارکنندگانش خارج شده که در تاریخ برگزاری این آزمون سراسری بی‌سابقه است. داوطلبان کنکور سراسری می‌گویند کلافه و سردرگم شده‌اند و باید برای بار سوم صبر کنند تا نوبت نشستن بر سر جلسه آزمون برای آنها فراهم شود و بتوانند از این گذرگاه سخت که حالا ملالت‌بار هم شده، عبور کنند. کنکور دکتری و کارشناسی ارشد که بالاخره بعد از چندین‌ماه بحث و جدل بر سر چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، داوطلبان کنکور کارشناسی خود را آماده کردند که در روزهای آخر مرداد در جلسه آزمون حاضر شوند و کار را تمام کنند، اما خبر آمد که برخی نمایندگان مجلس با برگزاری این کنکور مخالفند. موضوع آنقدر جدی شد که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس چندین بار در نطق پیش از دستور اعلام کرد که یا باید برگزاری کنکور به تعویق بیفتد یا پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌تر در حوزه‌های آزمون اجرا شود. او نوزدهم مرداد در این‌باره گفته: «نمایندگان مجلس و وزیران بهداشت و علوم بر لزوم رعایت فاصله 8/ 1متری تأکید کرده‌اند ولی این فاصله در بسیاری از مواقع رعایت نشد؛ علاوه بر این در کنکور کارشناسی پیش رو، تعداد داوطلبان نسبت به کنکور دکتری و ارشد بیشتر است؛ درحالی ‌که تجربه آنها برای حضور در آزمون‌های سراسری کمتر است. همچنین تعداد بسیار زیادی از داوطلبان حتما همراه با اعضای خانواده خود به محل برگزاری آزمون می‌روند و این یعنی اضافه شدن صدها هزار نفر از والدین، پشت درهای حوزه‌های برگزاری آزمون که خود نیازمند برنامه‌ریزی، مدیریت و حتی اطلاع‌رسانی‌های لازم است. گزارشی رسیده که نشان می‌دهد برخی پروتکل‌های جدید در 2 آزمون قبلی به‌طور کامل رعایت نشده؛ بر این اساس ضروری است، روسای کمیسیون‌های بهداشت و آموزش و معاون نظارت مجلس شورای اسلامی، ظرف 48ساعت در جلسه‌ای با حضور وزرای بهداشت و علوم مشکلات موجود را بررسی و برای نحوه رفع این مشکلات برنامه‌ریزی کنند.»

سنجش موافق، بهداشت مخالف

در جلسه چگونگی برگزاری کنکور، طبق معمول جلسات گذشته، مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم به دنبال برگزاری هر چه سریع‌تر آزمون، نمایندگان مجلس خواستار عقب انداختن آن و مدیران وزارت بهداشت در پی راه‌حلی برای رعایت صددرصدی پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی بودند. مسعود نمکی، وزیر بهداشت بعد از این جلسه گفت: «ما در این جلسه درخواست اجرای پروتکل‌های بهداشتی را برای حفاظت از فرزندان این سرزمین که آینده‌سازان این کشور هستند ابلاغ کردیم که سختگیرانه‌تر از پروتکل‌های ابلاغی آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد بود، اما مسئولان برگزارکننده گفتند که برای اجرای پروتکل‌ها و صیانت از برگزاری یک کنکور سالم و ایمن ما به زمان بیشتری نیاز داریم و یا اینکه پروتکل‌ها در سطح پایین مثل آزمون دکتری و کارشناسی ارشد باشد که ما و نمایندگان مجلس اعلام کردیم نمی‌توانیم سطح اجرای این پروتکل‌ها را کاهش بدهیم؛ چرا که داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت می‌کنند در مقایسه با افرادی که در کنکور ارشد و دکتری شرکت کرده‌اند، آگاهی کمتری دارند؛ بنابراین، این سختگیری الزامی است و حداقل ما باید فاصله‌گذاری اجتماعی را بیشتر از قبل اجرا کنیم. مسئولان وزارت علوم هم پاسخ دادند که در این فرصت محدود امکان اجرای پروتکل‌های جدید وجود ندارد و پیشنهاد کردند این آزمون اواخر شهریورماه برگزار شود. در نهایت نتیجه جلسه این شد که اگر مسئولان سنجش نمی‌توانند این پروتکل‌ها را اجرایی کنند، تا زمان فراهم شدن همه خواسته‌ها کنکور را به عقب بیندازیم. اما در نهایت باید این موضوع در ستاد ملی کرونا بررسی شود.»

این صحبت‌های پر از اما و اگر وزیر بهداشت و حواله دادن دوباره نتیجه نهایی به تصمیم ستاد ملی کرونا، صدای داوطلبان کنکور سراسری کارشناسی را در آورده است. آنها می‌گویند: مسئولان بالاخره یک تصمیم نهایی و دقیق بگیرند و از دوپهلو حرف زدن و امروز و فردا کردن دست بردارند. بعد از خبرهایی که درباره تعویق دوباره کنکور آمده، شبکه‌های اجتماعی پر شده از اظهارنظر دانش‌آموزانی که حالا بیشتر از 6‌ماه است که خودشان را اسیر تصمیمات لحظه‌ای مدیران توصیف می‌کنند و می‌گویند دیگر از این وضعیت اطلاع‌رسانی خسته شده‌اند.

بهتاش فتحی، دانش‌آموز پایه دوازدهم وقتی می‌خواهد از کنکور حرف بزند‌، صدایش از خشم می‌لرزد و دائم در انتهای هر جمله‌اش به بی‌کفایتی متولیان برگزاری کنکور ناسزا می‌گوید: «مسئولان سازمان سنجش از اسفند می‌دانستند که کرونا آمده و تجمع داوطلبان مسئله ساز می‌شود، تا تیرماه بیشتر از 4ماه وقت داشتند که پروتکل‌های بهداشتی که مد نظر وزارت بهداشت هست را فراهم کنند، پس چرا دست روی دست گذاشتند و این کار را نکردند؟ پروتکل‌ها که تغییر نکرده، همان بحث فاصله 2 متر بود که نیاز به افزایش حوزه‌های امتحانی داشت و بعد هم بحث ضدعفونی کردن و ضرورت استفاده از ماسک. یعنی آنقدر فراهم کردن این 3 یا 4 مورد سخت بود؟ آقای خدایی به جای اینکه دائم بروی در جلسات و پافشاری کنی روی مواضع غلطی که داری، ‌ای‌کاش وقت می‌گذاشتی و زمینه اجرای این قوانین بهداشتی را فراهم می‌کردی تا آنقدر با ذهن و روان ما بازی نشود.»

بهتاش حالا بیشتر از یک سال است که برای کنکور رشته تجربی درس خوانده، می‌گوید دیگر توان آماده شدن دوباره برای کنکور را ندارد: «ذات کنکور استرس‌آور و فرسایشی است، این امروز و فردا کردن و مدیریت نکردن مسئله هم به آن اضافه شده و ما را از پا در آورده، من در این مدت نزدیک به  5کیلو وزن کم کردم و حالا قرص‌های افسردگی می‌خورم؛ شب‌ها دائم کابوس می‌بینم و یک ساعت نمی‌توانم درست بخوابم. با روح و روان ما بازی شده و حاضر نیستند به جای حرف زدن و جلسه گذاشتن بی‌فایده، دنبال راه‌حل باشند.»

فشار کرونا و کنکور را با هم تحمل می‌کنیم

مهسا فریدون آملی، داوطلب رشته انسانی، دوشنبه شب وقتی خبر تعویق دوباره کنکور را شنیده، کارش به درمانگاه کشیده و رفته زیر سرم. بی‌طاقت شده و حاضر نیست دیگر به کنکور فکر کند. گوشی موبایلش را خاموش کرده و با عصبانیت از والدینش خواسته دیگر به او نگویند روحیه‌ات را حفظ کن و ادامه بده تا درس‌ها را فراموش نکنی. نخستین کاری که کرده این بوده که 10تا فیلم دانلود کرده و می‌خواهد هر کاری کند غیراز درس خواندن: «از مرداد پارسال که شروع کردم به درس خواندن، روزی 8تا 11ساعت درس خواندم، بماند که چقدر آزمون دادم و کلاس رفتم. در دوره کرونا با سخت‌ترین شرایط در خانه کوچک‌مان با وجود 2 خواهر و برادر کوچک‌تر درس خواندم و تست زدم، به امید اینکه تیرماه تمام می‌شود، مرداد تمام می‌شود و حالا می‌گویند شاید شهریور کنکور بگیریم؟ ما فشار کرونا و کنکور را با هم تحمل می‌کنیم. به خدا خیلی سخت است هم در قرنطینه باشی، هم روز و شب تنها و بدون دوستانت درس بخوانی و با خانواده‌ای که دائم به تو فشار می‌آوردند که رها نکن، ادامه بده، بحث کنی و آخر سر هم به تو بگویند باز هم کنکور عقب افتاد. چرا؟ خب نمی‌شد زودتر فکری به حال این روز کنید تا یک میلیون کنکوری زودتر خلاص شوند؟»

اینکه به ما می‌گویند بچه، توهین نیست

متین با دوستانش اکانت توییتری ساختند و دائم برای کنکور هشتگ می‌زنند اما می‌گویند صدایشان به هیچ‌جا نرسیده که اگر رسیده بود به جای عقب انداختن کنکور، مسئولان راه و چاره دیگری پیدا می‌کردند. او می‌گوید: خیلی خسته است و اگر همین الان کنکور بدهد، امکان قبولی‌اش به زیر 50درصد رسیده است؛« از بس در این 6‌ماه حرص خوردم. از بس هر روز یک حرفی زدند و ما را سرگردان کردند. وزیر بهداشت گفته داوطلبان کنکور کارشناسی بچه‌اند و نمی‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند، این چه حرفی است که به ما می‌زنند؟ کسی که برای رفتن به دانشگاه کنکور می‌دهد، بچه است؟ کسی که روزی 7تا 8ساعت درس خوانده و هزاران تست زده و امتحان نهایی را در بدترین شرایط داده یعنی نمی‌داند زدن ماسک و ضد‌عفونی کردن دست‌ها و وسایل یعنی چه؟ این توهین به ما نیست. ظلمی که امسال در حق ما شد را فراموش نمی‌کنیم. ما درس خوان‌ها خسته شدیم و آنها که در طول سال هیچ زحمتی نکشیده بودند، 3-2‌ماه فرصت پیدا کردند با خیال راحت درس بخوانند و هر موقع شد بروند و کنکور بدهند.»

سؤالات لو می‌رفت

خشم و عصبانیت داوطلبان کنکور از ناتوانی مدیران سازمان سنجش در برگزاری یک آزمون ایمن، باعث شد که ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش به سخن بیاید و درباره تعویق دوباره کنکور صحبت کند. او در این‌باره به ایسنا گفت: درصورتی که می‌خواستیم موارد مورد نظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می‌افتاد که خط قرمز ما بود و آن این بود که حتی درصورت تامین فضای کافی و ایجاد فاصله 2 متری بین داوطلبان، باید سؤالات کنکور به ۳۹۰ شهر ارسال می‌شد و در آنجا براساس فاصله‌گذاری جدید، پلمب سؤالات باز می‌شد و دفترچه‌ها مجددا مرتب می‌شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سؤالات کنکور افزایش می‌یافت. در این شرایط سازمان سنجش نمی‌تواند از معیارهای خود کوتاه بیاید. بنابراین درخواست کردیم یا پروتکل‌های کنکور سراسری هم مانند آزمون ارشد باشد یا سازمان سنجش با شرایط جدید وزارت بهداشت نمی‌تواند کنکور را در موعد مقرر برگزار کند و این موضوع طی نامه‌ای به استحضار دکتر غلامی، وزیر علوم نیز رسید و اعلام کردم که حفاظت آزمون و لو رفتن سؤالات را تضمین نمی‌کنم؛ بنابراین پیشنهاد کردیم آزمون سراسری با این وضعیت قابل برگزاری نیست و باید به تعویق بیفتد.

یک بام و چند هوا

یکی از عواملی که از دوشنبه شب، داوطلبان کنکور را عصبانی‌تر کرده، تأیید و تکذیبیه فرستادن وزیران بهداشت و علوم بر حرف‌هایی است که خودشان پیش‌تر گفته‌اند. اول هر 2 وزیر خبر دادند کنکور قطعا به تعویق افتاده، اما چند ساعت بعد گفتند اشتباه کردیم. وزیر علوم در این‌باره گفت: دوشنبه شب، شبکه خبر زیرنویس و پیام وزیر بهداشت را هم پخش کرد. من هم براساس آن تعویق را تأیید کردم؛ درحالی‌که تاریخ جدید برگزاری کنکور سراسری را ستاد ملی کرونا تعیین خواهد کرد. بعد هم منصور غلامی برای کاهش عصبانیت داوطلبان گفته: سعی خواهیم کرد نیم‌سال اول را برای ورودی‌های تازه دانشگاه‌ها حفظ کنیم. داوطلبان کنکور کارشناسی، روزهای سختی را می‌گذرانند، درس خواندن در قرنطینه، نامعلوم بودن آینده دانشگاه‌ها در سال تحصیلی بعد، تحمل استرس و نگرانی والدین و پیگیری دائم اخبار برای اینکه بدانند کنکور چه زمانی برگزار می‌شود، تنها بخشی از مشکلاتی است که آنها دارند و باید تا شهریور که شاید کنکور برگزار شود با آن کنار بیایند.