۰ نفر

ایران ۳۲سال دیگر بیابان می‌شود

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
کد خبر: 459141

ایران ۳۲سال دیگر بیابان می‌شود

سرعت بیابان‌زایی کشور آنقدر افزایش یافته که بخش زیادی از کشور با تهدید بیابان‌شدن روبه‌روست

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بیابان‌زایی در کشور چنان سرعت گرفته که براساس بررسی‌ها هرسال 33هزار کیلومترمربع از خاک ایران تبدیل به بیابان می‌شود؛ یعنی در هر ساعت، 4کیلومترمربع از خاک ایران، بیابان می‌شود و با چنین سرعتی طی 32سال آینده همه ایران به بیابان تبدیل می‌شود.

هم‌اکنون یک‌بیستم مساحت کشور را بیابان‌ها تشکیل داده‌اند، اما سرعت بیابان‌زایی چنان در ایران بالا‌ست که طی 3دهه پیش‌رو باقی مساحت کشور نیز با تهدید بیابانی‌شدن مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی باید هرچه سریع‌تر زمینه‌های توسعه برنامه‌های بیابان‌زدایی را به‌ویژه در استان‌های درگیر و بعد کل کشور گسترش داد، چون مقابله با جریان بیابانی‌شدن ایران یک اجبار اکولوژیک است که باید هرچه سریع‌تر به آن پرداخته شود. بررسی‌های کارشناسان و داده‌های آماری در روند بیابان‌زایی کشور که در گزارش پیش‌رو آمده است، حاصل ترجمه بخش‌هایی از مقاله «خشکسالی و بیابان‌زایی در ایران» است که سال2019 در مجله علمی «Hydrology» نیز منتشر شده است.

در چه وضعیتی هستیم؟

هر سال ۲درصد از خاک ایران به بیابان تبدیل می‌شود. محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط‌زیست در این‌باره می‌گوید: وقتی در منطقه‌ای از کره زمین تغییرات اقلیمی اتفاق می‌افتد، آنجا دچار فرسایش خاک می‌شود. تخریب محیط‌زیست، چرای بی‌رویه دام، از بین‌رفتن پوشش گیاهی و دخل و تصرف در اراضی ملی و مناطق کوهستانی نیز ازجمله عوامل فرسایش خاک هستند. آنطور که این کارشناس محیط‌زیست به ایسنا گفته است: خاک یکی از منابع ارزشمند زمین و به‌عنوان میراث طبیعی محسوب می‌شود که اگر دچار فرسایش شود و از بین برود، تجدیدپذیری آن بیش از ۵۰۰سال طول می‌کشد. به گفته او، فرسایش خاک از رشته کوه‌های البرز تا رشته کوه‌های زاگرس کشیده شده است به‌طوری که در استان‌های غربی و زاگرس‌نشین کشور شاهد فرسایش خاک هستیم. به‌گفته محبوب‌فر، فرسودگی و از بین رفتن خاک به‌تدریج صورت می‌گیرد و به مرور زمان خاک از بستر خود جدا و زمین تبدیل به صحرا و بیابان می‌شود.