۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:

توزیع سهم فرهنگیان از ارزش افزوده صندوق ذخیره فرهنگیان

۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۸
کد خبر: 458165
توزیع سهم فرهنگیان از ارزش افزوده صندوق ذخیره فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان را موظف کردیم ارزش افزوده دارایی ها و سرمایه های صندوق را که متعلق به همه فرهنگیان است، ارزش گذاری کرده و در قالب موجهی میان فرهنگیان توزیع کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محسن حاجی میرزایی، در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت افتتاح مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاور میانه، متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه ارتقای معیشت فرهنگیان و تضمین آتیه آنها برای دوره بازنشستگی جزو دغدغه‌های جدی و تکالیف قانونی و مأموریت‌های مهم آموزش و پرورش است گفت: باید از اهتمام مؤثر دولت برای ارتقای معیشت معلمان قدردانی کنم.

وی افزود: ۲۵ سال قبل به حکم قانون، صندوقی شکل گرفت که ماهانه فرهنگیان یک تا ۵ درصد از حقوق خود را در آن پس انداز می‌کنند و دولت مکلف است معادل آن سرمایه‌ای در صندوق قرار دهد. با این سرمایه یک تشکیلات اقتصادی شکل می‌گیرد که سود حاصل از فعالیت صندوق در دوره بازنشستگی به بازنشستگان فرهنگی تعلق می‌گیرد و به بهبود معیشت کمک می‌کند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه بعد از ۲۵ سال ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در صندوق ذخیره ایجاد شده که حاصل سپرده فرهنگیان، آورده دولت و سود حاصل از سرمایه گذاری هاست، گفت: از این مبلغ تا کنون ۳,۶۰۰ میلیارد تومان بین بازنشستگان توزیع شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: از ابتدا یک و نیم میلیون همکار فرهنگی عضو صندوق بودند که ۸۳۰ هزار نفر آنها بازنشسته شده اند. اکنون حدود ۸۰ درصد فرهنگیان عضو این صندوق هستند.

وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان فعالیت‌های اقتصادی خود را بر پایه صرفه و صلاح فرهنگیان در چهار گروه اقتصادی شامل سرمایه گذاری و مالی، صنعت و پتروشیمی، انرژی و ساختمان و خدمات متمرکز کرده است، گفت: حدود ۸۰ درصد این سرمایه گذاری مربوط به دو گروه اول است. در طول این مدت ۶,۸۰۰ میلیارد تومان سود حاصله از سرمایه گذاری ها را شاهد بوده ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افتتاح مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه گفت: پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود در زمینه تولید متانول فعالیت می‌کند. به عنوان رئیس هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان، تصمیماتی گرفتیم و صندوق را موظف کردیم که ارزش افزوده دارایی‌ها و سرمایه‌های صندوق را که متعلق به همه فرهنگیان است ارزش گذاری کرده و در قالب موجهی میان فرهنگیان توزیع کند، زیرا در سودی که حاصل شده فرهنگیان هم سهیم هستند و به ارزش دارایی‌های آنها افزایش یافته است.

وی افزود: تاکید کردیم با تهمید سازوکارهای قانونی زمینه عرضه هولدینگ های وابسته به صندوق در بورس فراهم شود تا زمینه مداخله بیشتر سهام داران، شفافیت بیشتر عملکردی و اصلاح فرایند سرمایه گذاری و نظارت بیشتر شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه اخیراً ۴۴۰ میلیارد تومان از سهم دولت از طریق تهاتر بدهی‌ها به صندوق واریز شده است گفت: اکنون صندوق در مرحله رسیدن به بلوغ اقتصادی و تکامل خودش است که می‌تواند به آینده درخشانی موجب شود. تلاش می‌کنیم اعتماد فرهنگیان را به نهادی که متعلق به خودشان است احیا کنیم.