۰ نفر

رییس کل دادگستری استان البرز خبر داد

آزادسازی ۱۶۰ هکتار از اراضی چهارباغ

۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۹
کد خبر: 457469
آزادسازی ۱۶۰ هکتار از اراضی چهارباغ

رییس کل دادگستری استان البرز از آزادسازی ۱۶۰ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته در البرز و وجود ۲۵ هزار ویلای غیرمجاز در ساوجبلاغ و چهارباغ خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، حسین فاضلی هریکندی از آزادسازی اراضی تغییر کاربری یافته چهارباغ خبر داد و گفت: با شیوع کرونا در کشور و ایجاد برخی مشکلات در روند نظارت دستگاه های متولی، عده ای از فرصت سوءاستفاده کرده و اقدام به تسریع در روند تغییر غیر مجاز کاربری و ویلاسازی در اراضی زراعی و باغ ها نمودند.

وی افزود: دادگستری استان البرز دستوراتی را به منظور پالایش این موارد به دستگاههای متولی و سایر نهادها صادر کرد که ضمن شناسایی عوامل پشت پرده مشخص شد عده ای از صاحبان قدرت سیاسی،اقتصادی و اجتماعی هم نسبت به تغییر کاربری‌ها اقدام کرده اند.

فاضلی هریکندی تصریح کرد: سیاست قوه قضائیه و برنامه دادگستری کل استان البرز بر مقابله بدون تبعیض و بدون اغماض با تغییر کاربری غیرمجاز از سوی هرشخص حقیقی و حقوقی در سطح استان است.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد:  صبح دیروز در راستای سیاست های ابلاغی رئیس قوه قضائیه و برنامه تحولی دادگستری استان البرز در زمینه مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ ها، نزدیک به ۱۶۰ هکتار از اراضی زراعی و باغ های چهارباغ آزاد شد.

وی با اشاره به وجود بیش از ۲۵ هزار ویلای غیرمجاز در دو حوزه قضایی ساوجبلاغ و چهارباغ بر اساس بررسی های دبیرخانه قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری و گزارش دستگاههای متولی افزود: چهارباغ یکی از مناطق مورد هجوم متخلفان و سوداگران حوزه تغییر کاربری در استان و کشور است که در دیدار حضرت آیت الله رئیسی از استان البرز، مقابله قاطع و جدی دادگستری استان و دستگاههای اجرایی با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان البرز ارزش تقریبی اراضی تغییر کاربری یافته را که آزادسازی شده بیش از ۶۴۰ میلیارد تومان بیان و تشریح کرد: این اراضی عمدتا ویلاها و چهاردیواری های غیرمجاز بودند که در یک عملیات هماهنگ آزادسازی شدند.

وی بر لزوم اهتمام جدی و اقدامات پیشگیرانه جهاد کشاورزی استان بر مقابله جدی با تغییر کاربری‌ها تاکید و متذکر شد: طبق بررسی ها حدود ۱۹ هزار متر کیلومترمربع از اراضی زراعی و باغ های استان در معرض تغییر کاربری قرار دارند که باید از وقوع آن پیشگیری کرد؛ از ابتدای سال تاکنون بیش از ۸۷۲ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته استان آزاد شده است که این عملیات با توجه به تاکید صورت گرفته به روسای دادگستری  و دادستان‌های استان در روزها و ماه‌های آتی با شدت بیشتری در کلیه حوزه های قضایی ادامه خواهد یافت.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تشریح برنامه‌های دادگستری استان به منظور رصد مستمر و جلوگیری از ادامه تغییر کاربری‌ها تصریح کرد: با توجه به اینکه پیشگیری و نیز رصد عدم ساخت و ساز مجدد یکی از چالش‌های نهادهای متولی مبارزه با تغییر کاربری می باشد، برای اولین بار در کشور، دادگستری استان البرز در راستای ایجاد تحول در فرآیندهای پیشگیری از وقوع جرم اقدام به طراحی و راه اندازی سامانه اختصاصی GIS قضایی نموده تا با استفاده از این سامانه و از طریق تطبیق عکس و نقشه‌های هوایی با تغییر غیر مجاز کاربری و نیز احداث مجدد بنا مقابله به هنگام صورت گیرد.