۰ نفر

پناه بر الکل تقلبی از ترس کرونا

۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۱
کد خبر: 456946
 پناه بر الکل تقلبی از ترس کرونا

حالمان مانند غریقی است که برای نجات به هر شاخه‌ای چنگ می‌زند. برای بسیاری تفاوتی ندارد که این شاخه چقدر قابل اتکاست، تنها همین امید که شاید از شر کرونا خلاص شوند برای آنها کفایت می‌کند و به امید نجات از دنیای کرونا، به آن شاخه چنگ می‌زنند.

همه دنبال راه نجات هستند، تفاوت نمی‌کند که در کدام نقطه از دنیا با کرونا گلاویز شده باشند، هر کسی در تلاش است تا به طریقی راه فراری برای خود پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، همین هراس و اضطراب موجب شد برخی دست به سوءاستفاده بزنند و صدها ایرانی‌ را با الکل تقلبی به کام مرگ بفرستند. در همان نخستین روزهای شیوع کرونا، مسئولان حوزه بهداشت توصیه کردند که مردم با استفاده از عوامل ضدعفونی‌کننده و گندزدا ازجمله فراورده‌هایی بر پایه اتانول (الکل طبی یا الکل اتیلیک) در مسیر مقابله با کرونا قرار بگیرند و مانع شیوع سریع این ویروس ناشناخته شوند. این توصیه در مدت کوتاهی به میدانی برای کسب درآمد متقلبان تبدیل شد؛ چرا که کمبود اتانول به آنها این فرصت را داد تا دست به ترکیب متانول با مواد دیگری مانند مواد سفیدکننده (وایتکس) بزنند و با استفاده از تغییر رنگ متانول، این ماده  را به‌عنوان فراورده‌های ضدعفونی و یا مشروبات الکلی تقلبی بفروشند. قبول شایعه رفع کرونا به وسیله خوردن الکل در کنار تلاش برخی‌ها برای فروش الکل‌های تقلبی، به کشته‌شدن تعداد زیادی از ایرانی‌ها ختم شد؛ چرا که متانول پس از جذب در بدن شکسته می‌شود و تولید سم می‌کند؛ در واقع باید گفت که استفاده از متانول یا الکل چوب برای تولید مشروبات الکلی عوارضی مانند تهوع و استفراغ، دردهای شکمی، اختلالات کبدی و کلیوی، کوری، اختلال هوشیاری و حتی کما و مرگ را به‌دنبال دارد و همین عوارض، مهر باطلی زد بر شناسنامه بسیاری از ایرانی‌ها.

این اتفاق موجب شد در هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا، کادر درمان علاوه بر رسیدگی به بیماران کرونایی باید به داد افراد مسموم بر اثر مصرف الکل تقلبی هم  می‌رسیدند و حتی مواردی از مسمومیت و فوت در اثر مصرف خوراکی یا غرغره‌کردن محلول‌های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا جدید گزارش شده بود.

تعداد فوتی‌ها براثر استفاده از الکل تقلبی در هفته‌های اول شیوع کرونا به جایی رسید که در فاصله زمانی اول اسفند تا 13فروردین نرخ رشد قربانیان مسمومیت با الکل صنعتی و مشروبات تقلبی در کشور بر تعداد متوفیان ناشی از ابتلا به کووید- ۱۹ در ایران پیشی گرفت؛ چرا که بنا بر تخمین رسمی، نرخ فوت بر اثر کرونا در کشور از اول اسفند تا روز ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ معادل ۶.۷ درصد بود درحالی‌که نرخ فوت بر اثر مسمومیت با مشروبات الکلی تقلبی در این مدت زمانی ۱۰.۳ درصد برآورد شده بود.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت در آن زمان اعلام کرده بود که از روزهای آغازین اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۳ فروردین‌ماه سال‌جاری، ۳۱۱۷ نفر بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی تقلبی دچار مسمومیت شده‌ بودند و از این تعداد، ۳۲۰ نفر فوت کرده‌ و ۱۰۶۶ نفر تحت معالجه قرار گرفته بودند. البته ۷۳ نفر هم براساس آماری که جهانپور گفت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده، ۲۸۴ نفر کلیه‌ها و ۶۲ نفر بینایی خود را از دست بودند.

نگرانی‌ از کشته‌شدن افراد به‌دلیل استفاده از الکل تقلبی موجب شد تا جهانپور در هشتم اردیبهشت‌ماه نیز آماری کلی از تعداد فوتی‌ها براثرمصرف الکل ارائه کند. درست در روزی اعلام شد که از اول اسفند تا هشتم اردیبهشت، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۵۸۰۶ نفر رسیده بود، سخنگوی سابق ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت اعلام کرد که در همین بازه زمانی ۵۰۱۱ نفر در کشور به‌دلیل مصرف الکل تقلبی دچار مسمومیت شدند و ۵۲۵ نفر از این افراد مسموم‌شده جان خود را از دست دادند. هرچند گذر زمان موجب شد تا زمینه برای آگاهی بیشتر مردم و همچنین مقابله با متقلبان فراهم شود و از این طریق میزان مرگ‌های ناشی از الکل تقلبی کاهش پیدا کند اما جست‌وجوی کوتاهی در اخبار به ما می‌گوید که هنوز هم بسیاری از افراد از ترس کرونا و به‌دلیل استفاده از الکل‌های تقلبی جان می‌دهند.