۰ نفر

دسرهای خانگی تابـستانه چند؟

۱۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۲۱
کد خبر: 456736
دسرهای خانگی تابـستانه چند؟

این روزها که در خانه هستیم و تابستان نیز هست فرصت خوبی برای امتحان و تست غذاهای متنوع است. این روزها خانه نشینی قرنطینه با افزایش رکوردها همچنان همراه ماست و چه بهتر این که در فضای منزل بتوانیم به نحوی با فعالیتی مفید، فضای مفیدی را ایجاد کنیم که خب مسلما آشپزی همواره جزو اولین گزینه های موجود روی میز است.

 

 اما دسر! دسر که در فرهنگ‌های آشپزی کشورهای سراسر جهان (گاهی به آن پی‌غذا  یا  پس غذا  نیز می‌گویند)، معمولاً در پایان یک وعده غذایی مصرف شده و   به‌طور معمول جزو مواد غذایی شیرین است. واژه دسر از واژه فرانسوی کهن  « desservir »  به معنی جمع کردن روی میز گرفته شده‌است. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، دسرها می توانند شامل انواع کیک، کلوچه،  میوه،  ژله،  بستنی، فالوده،  پودینگ،  ماست،بیسکویت، شیرینی،  پای‌ها، آب‌نبات‌ها یا حتی آب میوه ها باشند. تنوع فراوان دسرها را می‌توان در سراسر جهان با دستورهای متفاوت یافت. برخی دسر را با قاشق و برخی نیز با کمک دست  میل می کنند. دسر همواره جزو پرطرفدارترین بخش های غذا یا وعده های غذایی بوده است. حتی کودکان یا دانش آموزان دبستانی در سنین پایین تر که نسبت به خوردن غذاهای اصلی ماجراهای خاص خود را دارند هم در قبال دسر می توانند تبدیل به خوش خوراک ترین موجودات جهان شوند‌. به همین دلیل دسر را گاهی می توان با افزودن مقدار بیشتری از گروه ویتامین و پروتئین ها  به عنوان همان غذای اصلی به بچه ها ارائه کرد. اکثر دسرها در جهان به صورت سرد ارائه می شود اما دسرهای گرم نیز طرفداران مخصوص به خود را حفظ کرده است. اکنون چند دستور مختصر دسر تابستانه ساده  را از نگاه تان می گذرانیم.

دسر طالبی

برای تهیه این دسر تنها به طالبی به مقدار لازم، شکر، آب و دستگاه میکسر یا پوره کن و قالب پلاستیکی یا سیلیکونی نیاز دارید!

   طرز تهیه : بعد از گرفتن پوست طالبی و دانه های داخلش، آن را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید و داخل میکسر یا مخلوط کن بریزید، سپس به مقدار دلخواه به آن شکر و در نهایت مقدار کمی آب  اضافه  و با رعایت نکات ایمنی دستگاه را روشن کنید، اجازه دهید مواد کاملا باهم مخلوط شوند. سپس ماده غلیظ ایجاد شده را داخل قالب های مربوطه بریزید، درصورت تمایل می توانید چندعدد چوب بستنی را داخل قالب های جداگانه بگذارید تا دسر شما به حالت بستنی میوه ای چوبی باشد. درنهایت اجازه دهید ۴تا ۶ساعت داخل فریزر یخ ببندد. سپس آن را از فریزر بیرون آورده و در ظرف دلخواه قرار داده و میل کنید. هزینه نهایی این دسر با احتساب طالبی از قرار کیلویی 5 تا 7 هزار تومان و شکر از قرار کیلویی 6 تا 8 هزار تومان، حدود ۱۵ هزار تومان  می شود.

کرم لیمو

مواد لازم برای کرم لیمو مواد در دسترسی هست؛ خامه قنادی ۲۰۰ گرم، پودر ژلاتین ۱ ق چ، شیر ۱۲۰ میلی لیتر، آب لیمو ترش تازه ۴۰ میلی لیتر، تخم شربتی ۱ ق سرپر، رنده پوست لیمو ترش ۱ ق چ، رنگ ژله ای خوراکی در صورت تمایل نوک چاقو

   طرز تهیه:پودر ژلاتین را روی شیر می پاشیم و کمی صبر می کنیم تا به اصطلاح شکفته شود و حالت اسفنجی به خودش بگیرد، سپس آن را بن ماری می کنیم تا کاملا حل و شفاف شود. سپس اجازه می دهیم تا کمی خنک شود.در این فاصله خامه قنادی را با همزن کمی فرم می دهیم و بعد از آن به مخلوط شیر، تخم شربتی، رنده پوست لیمو و آب لیمو را  اضافه و خوب مخلوطش می کنیم سپس  آرام آرام به خامه فرم گرفته اضافه کرده و کمی هم می زنیم، می توانید نوک چاقو رنگ خوراکی زرد را هم به آن اضافه کنید، پس از این که یکدست شد توی ظرف مربوطه ریخته و حدود ۴ ساعت در یخچال قرار می دهیم. در نهایت هم می توانید دسر را با هر  آن چه دوست دارید تزیین کنید. هزینه نهایی این دسر با شیر از قرار هر لیتر۳ هزار تا۳۵۰۰ تومان، خامه۵ تا۷ هزار تومان، آب لیمو لیتری۱۰ تا ۱۸هزار تومان (بسته به برند، که البته ۴۰میلی لیتر آب لیمو هزینه خیلی کمی دارد)، (و سایر مواد که به دلیل حجم کم قیمت آن را گرد می کنیم)، حدود۱۸ هزار تومان خواهد بود.

 آب هویج بستنی

همان طور که گفتیم آب میوه ها به نوعی پایه برخی دسرها هستند، یکی از ساده ترین دسرهای تابستانه آب هویج بستنی است. مواد لازم برای تهیه این دسر چیزی جز آب هویج و بستنی مورد علاقه شما نیست. آب هویج را در منزل به وسیله آب میوه گیری بگیرید سپس آن را با بستنی مورد علاقه خود مخلوط کنید و به مدت یک ساعت داخل یخچال گذاشته و پس از آن صرف کنید. هزینه این دسر با هویج از قرار کیلویی۴ تا ۶هزار تومان و بستنی از قرار کیلویی ۱۴ تا۳۰هزار تومان حدود ۲۵تا ۳۵هزار تومان  خواهد بود. (بسته به نوع بستنی و مقدار آن)