۰ نفر

تست‌های بی‌اعتبار کرونا در منازل

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۰۹
کد خبر: 456182
تست‌های بی‌اعتبار کرونا در منازل

یک روز خبر می رسد که آزمایشگاهی بدون هیچ مقدمه و اعلام نظر پزشکی درباره فرد یا شاغلان، در شرکتی حتی بدون رضایت افراد اقدام به گرفتن آزمایش هایی با عنوان «تست کرونا» کرده و روز دیگر عده ای با تبلیغات اینستاگرامی به سراغ تان می آیند تا تست کرونا را در منزل برای شما انجام دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، چند روز قبل، یکی از شهروندان با ارسال پیامک یکی از آزمایشگاه ها به ما اعلام کرد آزمایشگاهی در شهر مشهد به ارائه تبلیغات در فضای مجازی پرداخته و مدعی شده است از افراد در منازل یا محل کارشان تست کرونا می گیرد.

تست کرونا به همین راحتی ، به همین سادگی!

برای دسترسی به اطلاعات بیشتر از فعالیت این آزمایشگاه، به عنوان شهروندی که هیچ گونه علایمی ندارد اما به دلیل استرس بالا قصد دارد در منزلش تست های مربوط به کرونا را انجام دهد، با این آزمایشگاه تماس می گیریم. از فردی که پاسخ تلفن را می دهد، می پرسیم: «آزمایش کرونا هم انجام می دهید؟» پاسخ می دهد:« بله  تست خون کرونا را داریم و بابت هر نفر 120 هزار تومان می گیریم. شما دو تست خون که انجام دهید، دو آنتی بادی تشخیص داده و مشخص می شود شما قبلا کرونا گرفته اید یا الان کرونا دارید یا خیر .»

می گویم من علایمی ندارم، نیازی به نسخه پزشک نیست؟ در پاسخ می گوید: «تست کرونا آزاد است و نیازی به نسخه پزشک نیست. از شما هزینه رفت و آمد نمی گیریم و این مبلغ، همان مبلغ تست در محل آزمایشگاه است، تا  24 ساعت بعد از انجام آزمایش هم نتیجه به شما اعلام می شود و جواب را داخل واتس آپ برای شما ارسال می کنیم.» درباره تخفیف برای انجام تست از 200 نفر نیروی یک شرکت هم سوال می کنم که پاسخ می دهد: «حتما تخفیف هایی را اعلام می کنیم، شما شماره تماس بدهید تا حسابداری بعد از انجام درصد تخفیف، مبلغ را دقیقا به شما اعلام کند.» او البته این را هم می گوید که این تست ها کاملا مجوز دار است و هیچ مشکلی از نظر درصد خطا ندارد.

بازرسی نامحسوس از آزمایشگاه پس از اعلام روزنامه خراسان به علوم پزشکی

موضوع را از دکتر حمیدرضا رحیمی دبیر قرارگاه مرکزی دانشگاهی مبارزه با کرونا و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیگیری می کنیم. وی درباره فعالیت این آزمایشگاه ها به «خراسان رضوی» می گوید: خدمات آزمایش در منزل به لحاظ قانونی وجود دارد ولی این که تبلیغ کنند ما در منزل آزمایش های مربوط به کرونا را انجام می دهیم، غیر قانونی است و مردم می توانند به محض مشاهده این قبیل تبلیغات به شماره تلفن 30002191 پیامک و موضوع را اطلاع دهند. وی می افزاید: پس از اطلاع از این موضوع، بازرسان علوم پزشکی را به محل اعزام می کنیم و اگر این اتفاق رخ داده باشد پرونده این تخلف را به کمیسیون ماده 20 می فرستیم که تنبیه های متعددی شامل این گونه تخلفات می شود. رحیمی تصریح می کند: بعد از مراجعه به پزشک یا مراکز بهداشتی و تشخیص پزشک مبنی بر نیاز به انجام تست کرونا، فرد با در دست داشتن نسخه پزشک به آزمایشگاه هایی که از سوی پزشک مربوط معرفی می شود مراجعه می کند، بدون نسخه پزشک هیچ گونه تشخیصی در آزمایشگاه ها انجام نمی شود. بعد از تماس اولیه روزنامه خراسان با ما، دستورات لازم برای نظارت نامحسوس بر این آزمایشگاه شروع شده است.

تست های اعلامی این آزمایشگاه فاقد اعتبار است

از رحیمی درباره اعتبار تست های این گونه آزمایشگاه ها سوال می کنیم که وی پس از بررسی تست های اعلامی می گوید: این نوع تست ها از جمله تست های بسیار مشکل دار است و اگر فردی مثلا امروز به کرونا مبتلا شود، ممکن است یکی از این آزمایش ها 15 روز بعد مثبت شود و به همین علت این دو تست به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست. وی می افزاید: هم اکنون در بیمارستان ها هیچ کس این آزمایش ها را انجام نمی دهد و این تست ها فقط دو طرح تحقیقاتی بوده که وزارتخانه هم این تست را قبول ندارد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه ضمن درخواست از روزنامه خراسان مبنی بر رسانه ای نشدن نام این دو تست می گوید : زمانی که فرد به کرونا مبتلا شده و پس از بهبود قصد اهدای پلاسما را دارد، این تست انجام می شود تا متوجه شویم در خون چه میزان آنتی بادی وجود دارد، اگر آنتی بادی به یک حد مشخص رسیده باشد این فرد می تواند پلاسما اهدا کند، بنابراین این تست  برای تشخیص نیست و بیشتر برای این است که متوجه شویم بدن بیمار ایمن شده یا خیر. رحیمی تصریح می کند: در یک مطالعه جهانی معتبر به صورت مداوم از افرادی که مطمئن بودند به کرونا مبتلا  شده اند، این تست ها را گرفته اند و در 40 درصد از افرادی که به کرونا مبتلا شده بودند اما هیچ علامتی نداشتند هشت هفته بعد از پایان بیماری، این تست منفی بوده اما در افرادی که دچار کرونا به همراه علامت شده بودند تنها 13 درصد این افراد، هشت هفته بعد تست آن هامنفی شده است بنابراین  اگر فردی در اسفند ماه مبتلا شده باشد و امروز این تست را انجام دهد این احتمال وجود دارد که تست (وجود آنتی بادی) منفی باشد و به همین دلیل این تست ها به هیچ عنوان برای تشخیص کرونا قابل اعتماد نیست.