۰ نفر

جایگزین ماسک یک بار مصرف ساخت شد؛

تولید ماسک چندبار مصرف با قابلیت N۹۵

۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۵
کد خبر: 455559
تولید ماسک چندبار مصرف با قابلیت N۹۵

پژوهشگران به‌تازگی یک ماسک سیلیکونی چندبار مصرف تولید کرده‌اند که می‌تواند جایگزین ماسک‌های N95 یکبار مصرف شود و مشکلات این ماسک را ندارد.

به گزارش سی‌ان‌ان، پژوهشگران انستیتوی فناوری ماساچوست و بریگام و بیمارستان زنان در بوستون نام این ماسک را iMASC گذاشته‌اند که بدون نگرانی از آلودگی، قابل استفاده مجدد است. اگرچه این پژوهشگران هنوز هم باید به تجزیه و تحلیل‌های خود درباره چگونگی جذب ذرات ویروسی به وسیله این ماسک ادامه دهند، اما این نوآوری برای رفع کمبودهای مهم مراقبت‌های بهداشتی امیدوار‌کننده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ سازندگان می‌گویند که iMASC یک سطح محافظ دارد که قابل مقایسه با ماسک‌های سوپاپ‌دار N95 است.

این ماسک به شکل یک ماسک معمولی N95 است، با این تفاوت که از یک لاستیک سیلیکونی شفاف ساخته شده که می‌تواند پس از هر بار استفاده استریل شود. همچنین در این ماسک از فیلترهای دوتایی که دهان را پوشانده است، استفاده شده که می‌توانند بعد از استفاده تعویض شوند. پژوهشگران با استفاده از پرینتر سه بعدی این ماسک را تولید و آن را برای آزمایش بین پرستاران و پزشکان توزیع کردند. کارکنان بهداشت و مراقبت به میزان قابل تنفس بودن، متناسب بودن با صورت و راحتی تعویض فیلترها امتیاز دادند. پس از آن از کارکنان بهداشت و مراقبت سؤال شد که نظر شما درباره استفاده از این ماسک چیست و پاسخ این بود که تفاوتی بین N95 و این ماسک نمی‌بینند. تعدادی هم ماسک جدید را ترجیح دادند. ماسک‌های N95 مؤثرترین پوشش در برابر ویروس محسوب می‌شوند و می‌توانند تا 95درصد ذرات را جذب کنند. اما آنها برای استفاده مجدد ساخته نشده‌اند. با این حال، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی به‌دلیل کمبود ماسک مجبور به استفاده مجدد از آنها می‌شوند. پزشکان چاره‌ای ندارند که از این وسایل بالقوه آلوده دوباره استفاده کنند که می‌تواند آنها یا بیمارانشان را در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دهد. این در حالی است که ماسک جدید می‌تواند با روش‌های مختلف استریل شود. این روش‌ها که به وسیله پژوهشگران آزمایش شده و هیچ آسیبی به ماسک نزده است، شامل اتوکلاو (استریلیزر بخار)، قرار دادن آنها در فِر و قرار دادن آنها در سفیدکننده و الکل ایزوپروپیل است.