۰ نفر

تدبیرهایی برای جلوگیری از کرونا؛

ماسک در شهرکرد نایاب شد!

۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۸
کد خبر: 451286
ماسک در شهرکرد نایاب شد!

کمبود ماسک در بازار استان، الزامی بودن استفاده از آن را نقض می‌کند و مردم سر در گریبان هستند و نمی‌دانند قوانین ستاد کرونا را اجرا کنند یا با کمبود ماسک بسازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بیش از 6 ماه است که کرونا ویروس میهمان ناخوانده کشور شده است و جولان می‌دهد. در ابتدای شروع این ویروس نوپدید اعلام شد که افراد سالم نیاز به ماسک ندارند اما این درحالی بود که وقتی پشت شیشه اغلب داروخانه‌ها نگاه می‌کردیم نوشته شده بود "ماسک و دستکش نداریم" اگر هم مردم با سماجت وارد داروخانه می‌شدند هنوز کلمه ماسک از دهانشان خارج نشده که پرسنل داروخانه همه با هم می‌گفتند "ماسک و دستکش نداریم".

امروز با گذشت چندین ماه از وجود این ویروس در کشور و استان شاهد آن هستیم که مسئولان ستاد کرونا استفاده از ماسک را الزامی کرده‌اند، رئیس جمهور در 14 تیر 1399 در ستاد ملی کرونا گفته بود: « از فردا استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی شلوغ باید اجباری باشد و چنانچه کسی بدون ماسک به دستگاه، نهاد و یا ارگانی برای دریافت خدمت مراجعه کرد، باید از او بخواهند ماسک داشته باشد و حتی باید از حضور کارمندان و کارکنان در ادارات و دستگاه‌ها در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک،جلوگیری شود.» اما آیا مسئولان موضوع کمبود ماسک را مدنظر قرار داده‌اند؟ آیا این بار هم سود استفاده از ماسک به جیب دلال‌ها خواهد رفت یا نظارت‌ها انجام خواهد شد؟

با وجود اینکه مسئولان می‌گویند ماسک در همه داروخانه توزیع می‌شود و در دسترس عموم قرار دارد اما جای چند سوال در این میان ذهن همه را درگیر می‌کند که ماسک با چه قیمتی موجود است؟ و اگر مانند گذشته، همه مردم به سمت خرید ماسک روی بیاورند، کمبود ماسک وجود ندارد؟

به گفته مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مجموع فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در استان به 56 نفر رسیده است، این وضعیت در حالی خطرناک و مرگ‌آفرین است که مسئولان تنها زحمتی که برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم به خود داده، طرح الزام کارمندان و مردم به استفاده از ماسک بوده و محدودیت‌هایی هم که قبلاً اعلام شده بود در سایه بی‌نظارتی متولیان امر مشغول به فعالیت هستند.

پیگیری‌های میدانی حاکی از این مطلب است که کمبود ماسک در سطح استان چهارمحال و بختیاری مشهود است، به طوری که در این حوزه شاید به زمان اسفند 1398 عقب‌گرد کرده‌ایم.از طرفی فعالیت کارگاه‌های تولید ماسک کمتر شده و از طرفی گویا نظارتی بر توزیع ماسک نیست که منجر شده حلقه جمع‌آوری ماسک از کارگاه‌های تولیدی و توزیع در بین مردم و داروخانه‌ها، به خوبی عمل نکرده است.

این مسئله جایی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری که خود در این زمینه مسئول است، اعتراف به کمبود ماسک می‌کند، محمدکاظم منزوی، معاون امور صنایع سازمان صمت چهارمحال و بختیاری در جلسه ستاد استانی کرونا اظهار داشت: حدود 16 واحد صنعتی استان ماسک و مواد ضدعفونی تهیه می‌کند و در این زمینه فعالیت دارد. در حال حاضر نیز 3 واحد تولید الکل ظرف 20 روز راه‌اندازی و با توجه به اینکه مشکل تامین مواد ضدعفونی و الکل در بازار وجود ندارد اما لازم است ماسک با قیمت مصوب وجود داشته باشد که در یک ماه اخیر 2 واحد تولید ماسک در استان راه‌اندازی شد اما باز هم کمبود در بازار وجود دارد.

سراغ برخی از مردم رفتیم تا نظرات مردم را در این خصوص بشنویم. آقای بیاتی می‌گوید: از زمان شیوع ویروس کرونا من تنها 3 مرتبه توانستم ماسک خریداری کنم و هر بار که جهت تهیه دستکش و ماسک مراجعه کردم، برخی داروخانه‌ها یا گفتند نداریم و یا با محدودیت در اختیار می‌گذاشتند.اگر برخی مردم از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند دلیل بر بی‌اهمیتی آن‌ها به این موضوع نیست.

آقای محمدی نیز در ادامه می‌گوید: تولید ماسک شاید در استان انجام شود اما توزیع عادلانه نیست و داروخانه‌هایی که ماسک و دستکش دارند با قیمت بالا می‌فروشند که این اصلا برای مردم به صرفه نیست. اگر ماسک و دستکش برای مردم به راحتی تامین و در اختیار آن‌ها قرار گیرد قطعا تعداد مبتلایان کاهش خواهد یافت و مردم هم در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده خواهند کرد.

با این حال دولت استفاده به ماسک را الزامی کرده است اما آیا چاره‌ای برای رفع کمبود ماسک و رفع گرانی ماسک در بازار اندیشیده است؟ آیا سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه مانند سازمان صمت برنامه‌ای برای توزیع عادلانه ماسک در بازار دارند؟

امیدواریم نهادهای نظارتی با جدیت بیشتری بر بازار عرضه اقلام بهداشتی خصوصا ماسک، دستکش و الکل ضدعفونی‌کننده نظارت کنند چراکه افزایش قیمت این نوع اقلام دلیل بازدارنده‌ای است تا افراد کم‌توان جامعه توجیه مناسبی برای نخریدن داشته باشند و همین عامل می‌تواند سبب همه‌گیری کرونا در جامعه شود.